lørdag den 28. maj 2016

13/05-16 Profetens saw liv - del 2

Noter til foredrag

Forvrængningen
Der var ikke helt nøjagtig tal på hvor mange der to islam til sig i de første år, men der antages at der ikke var mere end 60 muslimer – profetens arbejdede på at muslimerne skulle være ét fællesskab, hvor de skulle tro og forstå hvad de troede på.
-          Salah blev indført, hvor de skulle vise deres hengivenhed til Allah
-          Wudu blev også instrueret
-          De skulle bede to gange dagligt.
Bøn = individuelt eller i små grupper, udenfor Makkah, for ikke at blive opdaget af polyister
Abu Talib gik forbi for første gang og spurgte sin nevø og søn hvorfor de udførte denne bøn:
-          Ali fortalte det var fordi han troede Muhammed som Allahs sendebud
Han sagde: ”Siden han har kaldt dig til noget godt, så følg ham”
Problemer med at opholde sig i fælles arealer, så de valgte at mødes i en af ledsagernes huse.
-          Al-Arqam: samme stamme som Abu Jahl, og derved lige for næsen af Abu Jahl
Quraish lavede modstrategier da muslimerne dannede et adskilt samfund – endnu hårdere metoder:
è Men mange indså at profeten havde mange flere tilhængere end anet.


Utba ibn Rabi’a, en af Makkahs ledende figurer så profeten ved Kabaen => sagde til hans venner at de vil prøve at komme med tilbud til profeten.
1.       Rigdom: vi vil give dig noget af vores, så du er den rigeste blandt os.
2.       Hæder: gøre dig til vores leder og søge vejledning fr dig
3.       Trone: vi er rede til at gøre dig til konge.
Profeten svarede med den første ayat fra Koranens surah Fussalit:
”Ha Min.
(Dette er) en åbenbaring fra Allah, Den Nådige, Atter Barmhjertige.
En Bog hvis tegn er udførligt fremlagt; en Koran på arabisk, for folk der har viden.
Den forkynder et glædeligt budskab og advarer (også); dog vender de fleste af dem sig bort, uden at lytte (til den)
De siger: ’Vores hjerte er tilsløret for det du kalder os til, og i vore ører er der en døvhed, og imellem os og dig er der et gærde. Så gør som du vil, og vi vil gøre det som vi vil!’
Sig (O Sendebud): ’Jeg er blot et menneske som jer. Det er blevet mig åbenbaret af jeres Gud er én Gud, ret jer da mod Ham (alene) og bed om (Hans) tilgivelse.’ Ve dem som sidestiller andre (magter) med Allah. (41:1-6)

Utba rejste sig og gik hen til sine venner og sagde at han havde hørt noget han aldrig har hørt før:
-          Ikke trolddom heller ikke poesi
o   Lad denne mand være, det han havde hørt ville føre til store begivenheder, skulle han dræbes ville de ikke have denne byrde, og hvis han vinder for de del af hæderen
-          Se-tiden-an politik. à Men polyisterne ville ikke ændre mening
Muslimerne blev fortsat chikaneret – og selv profeten blev pålagt det. => forsat sin forkyndelse.
En dag da profeten udførte sin tawaf var der unge polyister til stede; da profeten gik forbi ville de ytre en fornærmelse. Profeten ignorerede, men hans ansigtsfarve ændrede sig. Det skete 3 gange indtil profeten 3. gang svarede tilbage, og de unge blev forskrækket – da profeten er kendt for ikke at miste fatningen.
Dagen efter mødtes de gamle fra Quraish og profeten dukkede op, de greb fat i ham og forlangende at han skulle give afkald på Allah, men profeten nægtede.
En af dem hæv profeten i kraven, mens andre skubbede til ham – indtil Abu Bakr kom og prøvede at forsvare ham, og de valgte at gå. (Første fysiske overfald)
 Efter denne hændelse mente polyisterne at de kunne slippe af med overfald af profeten – og Abu Jahl var meget interesseret i at komme i kampen: han gjorder nar af profeten en dag og en tjeneste pige overså dette. På samme tid kom Hamza hjem fra jagt. à Han var kendt for sit mod, og hver gang han kom fra jagt plejede han at lave tawaf og hilse på folk der sad omkring kabaen – han var respekteret og folk nød hans selskab. à  han fik det at vide: rasende (slog Abu Jahl med sin bue) ”Fornærmer du ham, når jeg følger hans religion? Jeg siger det samme som min nevø. Prøv at standse mig hvis du kan!” – fik Abu Jahl til at undskylde. à troede Hamza havde sagt det i raseri = tog han fejl. Hamza gik til profeten og blev muslim. (Muslimerne fik en styrke: han var kendt som frygtet kriger)

Da pilgrimsfærden snart var i sigte valgte polyisterne at starte en skræmme-kampagne: at profeten var en magiker og at hvis man lyttede til ham, kunne hans magi besætte en.
Dette virkede under pilgrimfærden da ingen ville høre om profeten os islam – men omvendt gjorder det muslimer en tjeneste:  mundtlig overlevering over hele Arabien.


Abessinien 
Situationen i Makkah: meget anspændt. Profeten rådede sine tilhængere at tage til Abessinien (Etopien) - Konge Negus: retskaffent.
6 år efter åbenbaringen: 10 mænd og 4 kvinder (Uthman ibn Affan og hans kone Ruqayyah, profetens datter) – mange ugifte unge. I alt omkring 82 mænd og 19 kvinder.
To kendte figuere: Amr ibn al As og Jafar ibn abi Tablib – historien. Surah Maryam (19:16-34)
-          Tilkende giver Isas plads som profet


Udstødelsen 
Ulempe for polyisterne at muslimerne er fra alle klaner i Makkah; unge og holdt kært.
Udvandringen = flere plageånder til de tilbageblivende muslimer
Profetens bøn: at enten Abu Jahl eller Umar Ibn Al Khattab bliver deres allierede => de værste af alle.
’Umar Ibn Al Khattab: ville tage livet af profeten. à tog sit sværd og var på vej til profeten.
                             Mødte Nu’aim, som informerede ham om hans fætter og svorger, Sa’id ibn Zaid
-          Historien om oplæsningen af koranen, og tilkendegivelse af tro fra søster.
Surah Taha (”Sandelig, Jeg er Allah; der er ingen gud foruden mig. Så tilbed mig alene, og hold bøn, til ihukommelse af mig., 14)
Umar ibn al Khattab ville konvertere, og tog hen til profeten – Da de åbnede døren tog profeten ham i kraven og spurgte ham hvad han ville à Umar ville konvertere.
Dette medførte at muslimerne følte stolthed og glæde.
-          Umar tog til Abu Jahl: for at fortælle ham om sin accept af islam (døren i ansigtet)
-          Jamil ibn Mar’mar (mr. gossip), så han kunne sprede nyheden til hele Makkah
-          Klammeri med polyister – men de blev advaret af addi-klanen (Quraish stamme), om Umars sikkerhed
Umar ville have at muslimerne skulle ud af deres skjulested, og bede ved kabaen:
Umar: ”Følger vi ikke sandheden?”
Profeten: ”Følger de ikke falske overbevisninger?” X2
Umar: ”Hvorfor skal vi så være de underdanige når det drejer sig om tro?”
Profeten valgte 40 af sine i to rækker, den ene med Umar i spidsen, den anden med Hamza.
Abu Jahl havde en dag prøvet at dræbe profeten under bøn, men han mislykkes*
-          Polyisterne prøvede at søge råd fra jøderne, men det mislykkes
-          De prøvede at lave aftaler med profeten, men det mislykkes.
Boykotningen af Hashimidiske klan
-          De skulle udlevere profeten eller boykottes
-          3 år, giftermål, handelsvirksomhed.
-          Hashimiderne var en klan af sammenhold – muslim og ikke muslim.
-          Undtaget Abu Lahab
-          De måtte ikke købe noget eller sælge noget
v  Historien om skriftrullen og møl.
-          Forkyndelse i 10 år.


Sorgens År 
Boykot – fik folk til at se hvordan Abu Jahl er.
Koranen fik folk til at lytte – polyister kom med ideen at hæve stemmen når de kom forbi
Abu Talib dør, uden det vides om han blev muslim. En måned efter dør Khadija.
-          Pga. ATs død begyndte flere og flere polyister at genere profeten – bla. Ved at kaste ting på ham, men også ved at smide skrald og møg på hans vej foran hans hjem
Profeten drog til Taif sammen med Zaid, en mindre version af Makkah, for at videre give islam, men han blev spottet, stenet og hans fødder blødte. Dette fik ham til at forlade de noble, men nu kunne han ikke tage tilbage til Makkah, da han var sikker på han ville blive dræbt hvis han gik derhen, så han fik hjælp af en af sin familie.
è Miraj. Profeten fortalte alle om det, og folk videregav det.
De gik hen til Abu Bakr, som sagde hvis det er profeten der har sagt det, må det være sandt.

Udvandingen til Madina
                     -          Abu Talibs død, Khadijjahs død, Taif rejsen og Miraj –
Profeten brugte meget energi og tid på at få de nyankommne pilgrimmere til at hører om islam
-          Aws og Khazraj fra Madinah, og de var intereseret i islam.
-          De valgte at proften til at hjælpe dem med fred mellem de to klaner
-          Islam begyndte at rodfæste sig i Madinah og der blev lavet en pagt
-          Profeten opfordrede udvandringen til Madinah
-          Kun de fysisk hæmmede, Abu Bakr, Ali og Profeten blev tilbage
De fleste muslimer drog til Madiah i hemmelighed, men huse var tomme og ansigter forsvandt fra hverdagen.
-          Undtaget Umar – der erklærede at han drog afsted.
-          Profeten ventede på åbenbaring
-          Quraishiter var bange for at profeten ville angribe Makkah med sin nye allierede.
-          Abu Jahls ide: alle klaners unge skulle dræbe profeten på samme tid. *Historien om flugten*, ”mine penge min belønning”
-          Profeten og Abu Bakr havde svært ved at komme til Madinah *historien om edderkoppen*