lørdag den 28. marts 2015

27/03-15 Hadith 14-16


Assalaamu alaikum!


Vi er gået videre med temaet Imam Nawawi's 40 (42) hadith.

Denne gang hadith 14-16 .

Her har I noterne (husk dog at dette er blot noter og ikke alt der bliver sagt)

Hadith 14 - Berettet af Abdullah ibn Masud:

Allahs Sendebud 
 sagde:
"En muslims blod, bliver kun tilladt i ét af tre tilfælde: Den gifte person, som begår utroskab, et liv for et liv og den, som opgiver sin religion og forlader fællesskabet (det muslimske)."

KildeSahih Bukhari og Sahih Muslim

 
Før ankomsten af Islam havde menneskelige liv ingen værdi. En person kan nemt blive dræbt af mange forskellige årsager, f.eks. hævn for at vise overlegenhed af en stamme, dræbe en nyfødt baby pige, fordi det blev betragtet som en skam osv. 

Da Islam ankom, understregede det værdien og betydningen af et menneskets liv. Et liv skal ikke være truet, medmindre det indtræffer lovligt ~ dvs. hvor en alvorlig krænkelse af shariah bliver begået. 

Men Islam har også gjort det klart, at udtagning af et menneskes liv er den højeste myndigheds, dvs. dommerens ansvar eller folk der håndterer sager som disse i et sharia retssystem (andre ord lærde, specialister på dette felt)

Dette er for at forhindre, at denne praksis bliver misbrugt til personlige interesser.
En ting som er vigtigt at understrege er, Islam er den mest fredlige religion som har fastlagte regler hvor folk kan respektere hinanden og leve fredeligt, uden liv bliver truet.

Fastholdelsen af Islam i sig selv, dvs. at holde sig til religionen og praktisere religionen som profeten sallalahu aleyhi wa sallam har gjort og hans sahabas og salafu salih (de 3 første generationer), kan være en måde at minimere forekomster af det ekstraordinære tilfælde nævnt i hadithen (dem der forlader deres tro og fællesskab).

Tager man et eksempel og siger, hvis en troende, praktiserende muslim kender og forstår religionen og dens forpligtelser. Er stolt af at være muslim og lever i et muslimsk samfund og prøver kun at tilfredsstille Allah fordi personen ved at Allah subhanahu wa ta’ala vil belønne en stort, så ville de aldrig tænke på at forlade deres religion. AlhamdulilAllah fordi Allah har gjort os til muslimer, og må Han den almægtige styrke os i vores deen og beskytte os fra alt ondt amiin.

Et menneskes liv/blod er en stor sag. Det er ikke noget man kan tage i egne hænder.
For at der overhovedet kan finde en straf til stede for en synd hvor straf er tilladt er der bl.a. nødvendigt at have vidner, som har set handlingen ske. Og hvis der fx ved utroskab ikke findes de 4 nødvendige vidner kan personen der anklagede for utroskab selv blive anklaget for æreskrænkelse.
Når det kommer til sagen omkring ”et liv for et liv” er det endnu engang noget vi ikke må tage i egne hænder, da vi så kunne blive ved med ”et liv for et liv” og folk ville blive ved med at dræbe og selv blive mordere som andre vil dræbe. Ofrerets familie er opfordret til at tilgive men har ret til at kræve blodpenge under shariah. WaAllahu’alim.

Vi må huske på hvad Allah swt siger i Al-Quran 5:32



Hadith 15 - Berettet af Abu Hurairah:
Allahs Sendebud  sagde:
"Den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal enten tale godt eller tie. Den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal være gavmild mod sin nabo. Og den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal være gavmild mod sin gæst."
KildeSahih Bukhari og Sahih Muslim

·         Denne hadith er om islamiske maner

·         Der er fire hadith hvor vi kan lære om ’De Gode Maner’, og i de fire er denne her nævnt som en af dem. 

·         Den her fokuser på handling: kontroller ens sprog, at være god ved naboen og være generøs. Alle disse føre til forbedring af muslimers opførelsen og maner.

·         Hadithen starter med "Den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal..” og fortsætter med handlinger, dvs. at en muslims handling er del af hans tro.

·         Det er ikke nok med at sige at man tror på Allah (s.w.t) og i profeten (s.a.w.s) men også vise det i handlinger.

·         At kontroller ens sprog (tale) er en vigtig aspekt i at give udtryk for vores tro men også fremgang for vores Iman.

·         Hvis en person gerne vil sige noget og det han siger, er af værdi, så bliver han belønnet for det, men hvis ikke så skal han tie: for det han siger, kan være haram. Selv hvis man godt må sige det, så kan det føre til haram eller ildeset.

·         Det med at være gavmild overfor ens nabo er meget forsømt - især af muslimer i vesten

·         Profeten siger i hadithen at man skal være gavmild mod sin nabo og gavmild mod sin gæst, instruer om en nabos rettigheder og at man skal gøre dem godt. 

·         Gud har også rådet os i Ihsan (god opførelse, godhed, god behandling) mod vores naboer.

·         Profeten (s.a.w.s) har sagt at Gabriel (as) stoppede ikke med at råde mig om naboernes rettigheder, indtil jeg begyndte at overveje om at give dem del af min arv.

·         Gæstfrihed er fra islam og af den karakter af profeten og Allah (s.w.t) à nogle lærde har gjort det obligatorisk.




Hadith 16 - Berettet af Abu Hurairah:
En mand sagde til Profeten : "Råd mig!" Han  sagde:
"Undgå vrede." Manden gentog flere gange, og Han  svarede: "Undgå vrede"
KildeSahih Bukhari

Betydning af denne hadith:  Profeten Muhammad (SAWS.) vidste, at hvis en person kontrolleret sin vrede ville han være i stand til at kontrollere alt andet. Derfor nævnte profeten i en anden hadith : " Den stærke mand er ikke den, der kan bryde (fysisk), men det magtfulde mand er den, der kan styre sig selv på det tidspunkt for vreden." Styring vrede kan være en indikator for styrken af ​​en personlighed.

Baggrunden af Hadith’en: Nogle af de lærde siger, at Profeten vidste, at denne mand specifikt havde et problem med at kontrollere hans vrede, derfor gav Profeten saws. dette råd til ham. Dog kan denne opfattelse føre til indsnævring gavn for hadith til bare én person. Fordi næsten alle kæmper med vrede på et eller andet tidspunkt i deres liv , så derfor bør denne være omfattende og vidtrækkende rådgivning til alle. 

Vreden som bliver nævnt i Qur’an og hadith: Allah nævner som en af ​​de kvaliteter af Muttaqeen Gud -bevidste , at de kontrollerer deres vrede:  

"De, der tilbringer ( for Allahs sag ) i fremgang og i modgang , som undertrykker deres vrede , og som benåde mænd , sandelig , Allah elsker al - Muhsinun ( de gode overtræderen ) . " (3:134)
" Du må ikke blive vred " betyder ikke, at det er utilladeligt at have nogen form for vrede, fordi det ville være uden menneskelige evne . 

Der er en regel i Usul al - fiqh hvorefter det ikke er tilladt for en person at blive holdt ansvarlig for det, som han ikke kan kontrollere . Vrede er en del af den menneskelige natur . Det virkelige spørgsmål er , hvad er det tilladte niveau af vrede ? Hvordan kan vi håndtere det vrede , når vi bliver vred? 

Da Profeten (SAWS.) insisterede på ikke at blive vred , han antydede, at kontrollere sin vrede er en omfattende handling . Vrede åbner døren til alle dårlige egenskaber og opholder sig væk fra det åbner døren for alle gode kvaliteter . En af profetens følgesvende sagde: " Vrede er nøglen til alt ondt." 

Vreden som er baseret i sunnah: Der er forskellige strategier til håndtering af vrede, afhængig af personen og situationen. Hvis en person bliver vred, så skal han eller hun udvise muhasabah dvs. (er selv ansvarlig for handlingen ) altså for de fejl, der er begået, hvad der førte til dem, og hvordan man kan overvinde dem i fremtiden. Undersøge selv handlingen og holde os selv ansvarlige for det fejl der begået er vigtig faktor til disciplin og selv-forbedring. I forskellige hadith, Profeten (SAWS.) lærer os metoder til at hjælpe med vrede: 

·         Søger tilflugt hos Allah : Profeten (SAWS) sagde: "Jeg kender et ord, man siger som vil få ham eller hende til at slappe af, Hvis han siger: "Jeg søger tilflugt hos Allah fra Satan 'og derefter alle hans vrede vil gå væk." Når vi søger tilflugt hos Allah, bør vi sige ordene med forståelse og refleksion, ikke blot recitere ordene . 
 
·         Ændring af din kropsholdning : Profeten Allahs sagde: " Når en af ​​jer bliver vred, mens han eller hun er stående, bør han sidde ned Hvis vrede ikke forlader dette ham, skal han lægge sig ned."

·         Holde sig rolig : Profeten (SAWS) sagde: "Hvis en af ​​jer bliver vred så bør han eller hun forblive tavs." Dette er en vigtig praksis, fordi når vi er vrede er vores handlinger og talen kan være uforholdsmæssige og uretfærdig. 

·         Wudu kan også være et skjold mod vrede. Profeten (SAWS) sagde, " Vreden kommer fra djævelen, djævelen er skabt af ild ,og ilden slukkes kun med vand. Så når en af ​​jer bliver vred, bør han lave wudu."

Prisværdig vrede:
Nogle gange kan vrede være godt.  Profeten blev aldrig vred undtagen når befalinger Allah blev overtrådt . Men hvis vi føler vrede for Allahs skyld , skal vi sikre, at vi rent faktisk ikke at blive vred for vores eget ego eller interesser. Vi bør udtrykke vrede på den rigtige måde; bare fordi vreden er af det rigtige årsager giver det ikke nogen tilladelse til at opføre sig dårligt.
Der bør også være visse fordele i vrede. Hvis der udtrykkes vrede på nogle måder så fører det til mere skade end gavn, så det bør undgås, baseret på princippet om vejning fordele og skade. For eksempel, når der gives råd: sig det på en god måde, bruge gode ord og de bedste manerer , og pas på ikke at udvikle sig til et skænderi. 

Skadelige virkninger af at blive vred:
Der er mange skadelige virkninger af at blive vred. Disse virkninger kan skade os fysisk, psykisk, socialt eller følelsesmæssigt. Det er velkendt i dag, at vrede forårsager mange sundhedsproblemer og kan være et symptom eller årsag til psykisk sygdom, især hvis  det ikke kontrolleres eller søge hjælp.