Assalaamu alaikum!
Vi er gået videre med temaet Imam Nawawi's 40 (42) hadith.
Denne gang hadith 14-16 .
Her har I noterne (husk dog at dette er blot noter og ikke alt der bliver sagt)
Hadith 14 - Berettet af Abdullah ibn Masud:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"En muslims blod, bliver kun tilladt i ét af tre
tilfælde: Den gifte person, som begår utroskab, et liv for et liv og den, som
opgiver sin religion og forlader fællesskabet (det muslimske)."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Før ankomsten af Islam havde menneskelige liv
ingen værdi. En person kan nemt blive dræbt af mange forskellige årsager,
f.eks. hævn for at vise overlegenhed af en stamme, dræbe en nyfødt baby pige,
fordi det blev betragtet som en skam osv.
Da Islam ankom, understregede det værdien og
betydningen af et menneskets liv. Et liv skal ikke være truet, medmindre det
indtræffer lovligt ~ dvs. hvor en alvorlig krænkelse af shariah bliver begået.
Men Islam har også gjort det klart, at
udtagning af et menneskes liv er den højeste myndigheds, dvs. dommerens ansvar
eller folk der håndterer sager som disse i et sharia retssystem (andre ord
lærde, specialister på dette felt).
Dette er for at forhindre, at denne praksis
bliver misbrugt til personlige interesser.
En ting som er vigtigt at understrege er, Islam
er den mest fredlige religion som har fastlagte regler hvor folk kan respektere
hinanden og leve fredeligt, uden liv bliver truet.
Fastholdelsen af Islam i sig selv, dvs. at
holde sig til religionen og praktisere religionen som profeten sallalahu aleyhi
wa sallam har gjort og hans sahabas og salafu salih (de 3 første generationer),
kan være en måde at minimere forekomster af det ekstraordinære tilfælde nævnt i
hadithen (dem der forlader deres tro og fællesskab).
Tager man et eksempel og siger, hvis en
troende, praktiserende muslim kender og forstår religionen og dens
forpligtelser. Er stolt af at være muslim og lever i et muslimsk samfund og
prøver kun at tilfredsstille Allah fordi personen ved at Allah subhanahu wa
ta’ala vil belønne en stort, så ville de aldrig tænke på at forlade deres
religion. AlhamdulilAllah fordi Allah har gjort os til muslimer, og må Han den
almægtige styrke os i vores deen og beskytte os fra alt ondt amiin.
Et menneskes liv/blod er en stor sag. Det er
ikke noget man kan tage i egne hænder.
For at der overhovedet kan finde en straf til
stede for en synd hvor straf er tilladt er der bl.a. nødvendigt at have vidner,
som har set handlingen ske. Og hvis der fx ved utroskab ikke findes de 4
nødvendige vidner kan personen der anklagede for utroskab selv blive anklaget
for æreskrænkelse.
Når det kommer til sagen omkring ”et liv for et
liv” er det endnu engang noget vi ikke må tage i egne hænder, da vi så kunne
blive ved med ”et liv for et liv” og folk ville blive ved med at dræbe og selv
blive mordere som andre vil dræbe. Ofrerets familie er opfordret til at tilgive
men har ret til at kræve blodpenge under shariah. WaAllahu’alim.
Vi må huske på hvad Allah swt siger i Al-Quran
5:32
Hadith 15 - Berettet af Abu Hurairah:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal enten tale godt eller
tie. Den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal være gavmild mod sin nabo.
Og den, som tror på Allah og den Sidste Dag, skal være gavmild mod sin
gæst."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
· Denne
hadith er om islamiske maner
· Der
er fire hadith hvor vi kan lære om ’De Gode Maner’, og i de fire er denne her
nævnt som en af dem.
· Den
her fokuser på handling: kontroller ens sprog, at være god ved naboen og være
generøs. Alle disse føre til forbedring af muslimers opførelsen og maner.
· Hadithen
starter med "Den, som tror på Allah og den
Sidste Dag, skal..” og fortsætter med handlinger, dvs. at en muslims handling
er del af hans tro.
· Det er ikke nok med at sige at man tror på Allah (s.w.t) og i
profeten (s.a.w.s) men også vise det i handlinger.
· At
kontroller ens sprog (tale) er en vigtig aspekt i at give udtryk for vores tro
men også fremgang for vores Iman.
· Hvis
en person gerne vil sige noget og det han siger, er af værdi, så bliver han
belønnet for det, men hvis ikke så skal han tie: for det han siger, kan være
haram. Selv hvis man godt må sige det, så kan det føre til haram eller ildeset.
· Det
med at være gavmild overfor ens nabo er meget forsømt - især af muslimer i
vesten
· Profeten
siger i hadithen at man skal være gavmild mod sin nabo og gavmild mod sin gæst,
instruer om en nabos rettigheder og at man skal gøre dem godt.
· Gud
har også rådet os i Ihsan (god opførelse, godhed, god behandling) mod vores
naboer.
· Profeten
(s.a.w.s) har sagt at Gabriel (as) stoppede ikke med at råde mig om naboernes
rettigheder, indtil jeg begyndte at overveje om at give dem del af min arv.
· Gæstfrihed
er fra islam og af den karakter af profeten og Allah (s.w.t) à nogle lærde har gjort det obligatorisk.
Hadith 16 - Berettet af Abu Hurairah:
En mand sagde til Profeten ﷺ: "Råd
mig!" Han ﷺ sagde:
"Undgå vrede." Manden gentog flere gange, og Han ﷺ svarede: "Undgå vrede"
Kilde: Sahih Bukhari
Betydning af denne hadith: Profeten
Muhammad (SAWS.) vidste, at hvis en person kontrolleret sin vrede ville han
være i stand til at kontrollere alt andet. Derfor nævnte profeten i en anden
hadith : " Den stærke mand er ikke den, der kan bryde (fysisk), men det
magtfulde mand er den, der kan styre sig selv på det tidspunkt for
vreden." Styring vrede kan være en indikator for styrken af en
personlighed.
Baggrunden af Hadith’en: Nogle
af de lærde siger, at Profeten vidste, at denne mand specifikt havde et problem
med at kontrollere hans vrede, derfor gav Profeten saws. dette råd til ham. Dog
kan denne opfattelse føre til indsnævring gavn for hadith til bare én person.
Fordi næsten alle kæmper med vrede på et eller andet tidspunkt i deres liv , så
derfor bør denne være omfattende og vidtrækkende rådgivning til alle.
Vreden som bliver nævnt i Qur’an og hadith: Allah
nævner som en af de kvaliteter af Muttaqeen Gud -bevidste , at de
kontrollerer deres vrede:
"De, der tilbringer (
for Allahs sag ) i fremgang og i modgang , som undertrykker deres vrede , og
som benåde mænd , sandelig , Allah elsker al - Muhsinun ( de gode overtræderen
) . " (3:134)
" Du må ikke blive vred " betyder
ikke, at det er utilladeligt at have nogen form for vrede, fordi det ville være
uden menneskelige evne .
Der er en regel i Usul al - fiqh hvorefter det ikke er
tilladt for en person at blive holdt ansvarlig for det, som han ikke kan
kontrollere . Vrede er en del af den menneskelige natur . Det virkelige
spørgsmål er , hvad er det tilladte niveau af vrede ? Hvordan kan vi håndtere
det vrede , når vi bliver vred?
Da Profeten (SAWS.) insisterede på ikke at
blive vred , han antydede, at kontrollere sin vrede er en omfattende handling .
Vrede åbner døren til alle dårlige egenskaber og opholder sig væk fra det åbner
døren for alle gode kvaliteter . En af profetens følgesvende sagde: " Vrede
er nøglen til alt ondt."
Vreden som er baseret i sunnah: Der er
forskellige strategier til håndtering af vrede, afhængig af personen og
situationen. Hvis en person bliver vred, så skal han eller hun udvise muhasabah
dvs. (er selv ansvarlig for handlingen ) altså for de fejl, der er begået, hvad
der førte til dem, og hvordan man kan overvinde dem i fremtiden. Undersøge selv
handlingen og holde os selv ansvarlige for det fejl der begået er vigtig faktor
til disciplin og selv-forbedring. I forskellige hadith, Profeten (SAWS.) lærer
os metoder til at hjælpe med vrede:
·
Søger tilflugt hos Allah : Profeten (SAWS) sagde: "Jeg kender et ord, man
siger som vil få ham eller hende til at slappe af, Hvis han siger: "Jeg
søger tilflugt hos Allah fra Satan 'og derefter alle hans vrede vil gå
væk." Når vi søger tilflugt hos Allah, bør vi sige ordene med forståelse
og refleksion, ikke blot recitere ordene .
·
Ændring af din kropsholdning : Profeten Allahs sagde: " Når en af jer
bliver vred, mens han eller hun er stående, bør han sidde ned Hvis vrede ikke
forlader dette ham, skal han lægge sig ned."
·
Holde sig rolig : Profeten (SAWS) sagde: "Hvis en af jer bliver vred så
bør han eller hun forblive tavs." Dette er en vigtig praksis, fordi når vi
er vrede er vores handlinger og talen kan være uforholdsmæssige og uretfærdig.
·
Wudu kan også være et skjold mod vrede. Profeten (SAWS) sagde, " Vreden
kommer fra djævelen, djævelen er skabt af ild ,og ilden slukkes kun med vand.
Så når en af jer bliver vred, bør han lave wudu."
Prisværdig vrede:
Nogle gange kan vrede være godt. Profeten
blev aldrig vred undtagen når befalinger Allah blev overtrådt . Men hvis vi
føler vrede for Allahs skyld , skal vi sikre, at vi rent faktisk ikke at blive
vred for vores eget ego eller interesser. Vi bør udtrykke vrede på den rigtige
måde; bare fordi vreden er af det rigtige årsager giver det ikke nogen
tilladelse til at opføre sig dårligt.
Der bør også være visse fordele i vrede. Hvis
der udtrykkes vrede på nogle måder så fører det til mere skade end gavn, så det
bør undgås, baseret på princippet om vejning fordele og skade. For eksempel,
når der gives råd: sig det på en god måde, bruge gode ord og de bedste manerer
, og pas på ikke at udvikle sig til et skænderi.
Skadelige virkninger af at blive vred:
Der er mange skadelige virkninger af at blive
vred. Disse virkninger kan skade os fysisk, psykisk, socialt eller
følelsesmæssigt. Det er velkendt i dag, at vrede forårsager mange
sundhedsproblemer og kan være et symptom eller årsag til psykisk sygdom, især
hvis det ikke kontrolleres eller søge hjælp.