Vi er gået videre med Imam an Nawawi's samling af hadith.
Denne gang gik vi igennem hadith 11,12 & 13.
Der blev åbnet op for diskussion om opbyggelse af muslimsk karakter.
Nedenfor har i noterne til de tre ahadith.
Hadith 11
Betettet af Al-Hassan ibn Ali ibn Abi Talib:
Fra Allahs Sendebud (S.A.W.S) lærte jeg dette udenad:
"Drop det, som får dig til at tvivle, til fordel for det, som ikke får dig til at tvivle"
Kilde: Tirmidhi og Nasa'i (hasan sahih)
Fra Allahs Sendebud (S.A.W.S) lærte jeg dette udenad:
"Drop det, som får dig til at tvivle, til fordel for det, som ikke får dig til at tvivle"
Kilde: Tirmidhi og Nasa'i (hasan sahih)
Når man er i en situation hvor man føler at hjertet
ikke er med (eller den føles forkert), skal man holde sig til det man føler er
sikkert.
Ikke tage arv fra ens fader hvis man ikke har det godt med hvor pengene kom fra)
Tvivl med wudu -> profeten sagde at så længe der ikke er en lugt eller hører en lyd, behøver man ikke tage den om.
Prioriteter: man skal ikke tænke på de små haram, når man begår de store.
Hvordan kan man bestemme hvad er tvivle? => "Det gode er det der er gøre at hjertet er tilpas, og det der får en til at tvivle er det onde"
Ikke tage arv fra ens fader hvis man ikke har det godt med hvor pengene kom fra)
Tvivl med wudu -> profeten sagde at så længe der ikke er en lugt eller hører en lyd, behøver man ikke tage den om.
Prioriteter: man skal ikke tænke på de små haram, når man begår de store.
Hvordan kan man bestemme hvad er tvivle? => "Det gode er det der er gøre at hjertet er tilpas, og det der får en til at tvivle er det onde"
Hvis man gerne vil vide hvad der tvivlsomt skal man
se det modsatte.
Hadith 12
Berettet af Abu Hurairah:
Allahs Sendebud (S.A.W.S) sagde:
"En del, af det at være en god muslim, består i ikke at blande sig i det, som ikke vedrører en"
Kilde: Tirmidhi (hasan)
Allahs Sendebud (S.A.W.S) sagde:
"En del, af det at være en god muslim, består i ikke at blande sig i det, som ikke vedrører en"
Kilde: Tirmidhi (hasan)
Vi skal ikke blande os i ting der ikke vedrører, dog fokusere og prioritere ting der vedrører os.
Ved at ikke blande i andres sager bliver ens gode
gerninger 'tungere' i Allah (S.W.T) øjne.
En velset/kendt lærd, som siger at der er fire hadith som dæmmer op for godhed:
1. Hadithen hvor Profeten (S.A.W.S) siger, at man skal snakke pænt eller slet ikke sige noget (The hadith in which the Prophet (sas) says to speak well or remain silent).
Denne hadith.
2. Hadithen hvor Profeten (S.A.W.S) sagde til en mand som søgte råd: "Bliv ikke vred. Bliv ikke vred. Bliv ikke vred" (The hadith in which the Prophet (sas) said to a man asking for advice- "Do not get angry. Do not get angry. Do not get angry.")
3. "Du vil ikke opnå sand tro indtil du elsker det til din broder som du elsker til dig selv" ("You will not attain true belief until you love for your brother what you love for yourself.")
Disse fire hadith er meget vigtige især i denne verden med overload af informationer og forbindelser -> man skal praktisere følsomhed og ydmyghed.
Shaikh Abdul Fattah Abu Ghuddah nævner at hvis man har en aftale og en aflyser, skal man helst ikke spørge om hvorfor, da man ikke altid kan svare på spørgesmålet.
Al-Hasan Al-Basri nævte engang at en af tegnene på at Allah ar vendt ryggen til en slave er når slaven selv finder sig i at være blandet i det der intet har med ham at gøre.
Hvordan kan man så sørge for at man ikke blander sig og forholder sig fokuseret? (Tre råd):
Haya: generthed, ydmyghed og beskenhed. Værdiger Profeten (S.A.W.S) værdsatte højt. (Allah says in the Quran, "Do they think that We hear not their secrets and their private counsels? Indeed We do, and Our messengers are by them, to record.")
Styr din tale: ikke spørg til for meget der ikke vedkommer en, og hold det til almindelig samtale - ikke forhør. (Once a man noticed the Prophet Luqman surrounded by his followers and asked him, "Weren’t you the slave of so and so? Didn’t you used to be a shepherd for so and so? How did you get to such a respectful position among people?" Prophet Luqman, peace be upon him, answered, "Truthful speech, and long silence upon what does not concern me.")
Tænk over hvordan du bruger din tid: Al Hasan Al Basri sagde på et tidspunkt: "Vi er ikke andet en samling af ånderag" - hver gang du ånder ud, mister du en del af dit liv. Hvor meget af det er værd dit åndedrag? (Allah says, "Most of their discussions do not contain any good, except of the one who enjoins charity or goodness or peace-making among people." (4:114))
En velset/kendt lærd, som siger at der er fire hadith som dæmmer op for godhed:
1. Hadithen hvor Profeten (S.A.W.S) siger, at man skal snakke pænt eller slet ikke sige noget (The hadith in which the Prophet (sas) says to speak well or remain silent).
Denne hadith.
2. Hadithen hvor Profeten (S.A.W.S) sagde til en mand som søgte råd: "Bliv ikke vred. Bliv ikke vred. Bliv ikke vred" (The hadith in which the Prophet (sas) said to a man asking for advice- "Do not get angry. Do not get angry. Do not get angry.")
3. "Du vil ikke opnå sand tro indtil du elsker det til din broder som du elsker til dig selv" ("You will not attain true belief until you love for your brother what you love for yourself.")
Disse fire hadith er meget vigtige især i denne verden med overload af informationer og forbindelser -> man skal praktisere følsomhed og ydmyghed.
Shaikh Abdul Fattah Abu Ghuddah nævner at hvis man har en aftale og en aflyser, skal man helst ikke spørge om hvorfor, da man ikke altid kan svare på spørgesmålet.
Al-Hasan Al-Basri nævte engang at en af tegnene på at Allah ar vendt ryggen til en slave er når slaven selv finder sig i at være blandet i det der intet har med ham at gøre.
Hvordan kan man så sørge for at man ikke blander sig og forholder sig fokuseret? (Tre råd):
Haya: generthed, ydmyghed og beskenhed. Værdiger Profeten (S.A.W.S) værdsatte højt. (Allah says in the Quran, "Do they think that We hear not their secrets and their private counsels? Indeed We do, and Our messengers are by them, to record.")
Styr din tale: ikke spørg til for meget der ikke vedkommer en, og hold det til almindelig samtale - ikke forhør. (Once a man noticed the Prophet Luqman surrounded by his followers and asked him, "Weren’t you the slave of so and so? Didn’t you used to be a shepherd for so and so? How did you get to such a respectful position among people?" Prophet Luqman, peace be upon him, answered, "Truthful speech, and long silence upon what does not concern me.")
Tænk over hvordan du bruger din tid: Al Hasan Al Basri sagde på et tidspunkt: "Vi er ikke andet en samling af ånderag" - hver gang du ånder ud, mister du en del af dit liv. Hvor meget af det er værd dit åndedrag? (Allah says, "Most of their discussions do not contain any good, except of the one who enjoins charity or goodness or peace-making among people." (4:114))
Priotiteter: Imam Al-Ghazali har sagt: "Enhver
forbigå af gode gerninger er i sig selv en dårlig gerning". ->
Fortåelse af prioriteter = valg der hjælper os med at forbliver fokuseret på
det der vedkommer os = opførelse af gode maner og en mere fuldent Islam.
Hadith 13
[Al-Bukhari & Muslim]
Denne hadith
er sahih, og er beliggende i Bukhari og Muslim. En muslim skal ønske ens
bror/søster i Islam den slags lykke og godt, hvad han ønsker til sig selv. Det
muslimske samfund er som én krop, og når kroppen føler smerte et sted så kan
andre dele af kroppen også mærke den smerte. Et ægte islamisk samfund er,
når det er bygget på kærlighed og medfølelse for sine medlemmer. Hvert medlem
skal forsørge at hjælpe hinanden og skal behandle andre på måder de ønsker selv
at blive behandlet på.
Vi lever i
en verden hvor det er svært at give råd til andre og man bliver fornærmet når
andre råder en selv, når vi i virkeligheden burde elske når andre prøver at
rette os og vejlede os da vi der ser hvor meget man betyder for hinanden.
En af
karaktererne hos en troende er at han /hun accepterer sandheden når de er
konfronteret med den.
Nogle
gange når vi ser fejl hos andre mennesker, har vi en tendens til at udnytte
dette, i stedet for at håbe, stræbe og arbejde hårdt for at rette dette. Vi
udnytter dem og gør at vi føler vi er bedre. Dette er en af hjertets sygdommer,
at vi er nødt til at se andre klare sig dårligt for at vi skal få det bedre.
Vi burde
hjælpe dem og elske at de kan komme tættere Allah ﷻ
Hassad:
når man ser noget godt i andre som man ønsker for sig selv, og man ønsker at de mister
det.
Ghibta: når man ser noget godt i andre som man ønsker, men man ønsker ikke at de mister det.
Så hvis vi ønsker at nogen skal miste noget bare fordi vi ikke har det og ønsker at ha det så er det en fejl i vores tro, i måden vi ser på vore brødre og søstre. Det er en fejl i vores kærlighed til vore brødre og søstre.
Når vi siger ”sand troende” så er det fordi at en der ikke handler på denne måde ikke bliver vantro men de opnår ikke den status at være sand troende, de er ikke nået det niveau.
Desuden
gælder dette ikke kun muslimer mod muslimer men hele menneskeheden.
Dette er
en meget højt niveau af tro og uselviskhed som den sande troende burde søge.
En anden
karakter er at ville for ens bror/søster det man selv har og endnu bedre!
Nogle gange tror vi også at når andre har noget så kan vi ikke få det men Allah swt. er Den Mest Gavmilde. Allah er den der tager og den der giver så det burde ikke påvirke os hvis andre har noget.
At være ansvarsbevidste og sætte spørgsmålstegn ved vores følelser for andre mennesker.