Assalaamu alaikum!
Her har I noterne til hadith 17-19.
Hadith 17 - Berettet af Abu Yaala Shaddad bin
Aws:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Allah har sandelig foreskrevet godgørenhed
(at gøre ting på den bedste måde) i alle ting. Hvis I dræber, så dræb på den
bedste måde, hvis I slagter, så slagt på den bedste måde. Lad enhver af jer
slibe bladet (på kniven) og skåne det dyr, som han vil slagte, for
lidelse."
Kilde: Sahih Muslim
Kommentar
o Ihsan - obligatorisk. (Det er nævnt i Koranen)
o Profeten ﷺ brugte tit eksempler efter
han havde givet et påbud, ligesom han gør i denne hadith.
o Når der står ’forskrevet’ mener lærde at det betyder ’obligatorisk’ -
både når det er nævnt i koranen eller sunnah.
o Ihsan betyder at man skal gøre det obligatoriske fuldstændigt, pænt og i
smagfuld/stilfuld maner. Det indeholder fire komponenter:
** Oprigtighed (Ikhlas)
** Fuldstændighed
** Stilfuldhed (at gøre ting behaglig maner), og
** Rigtighed (at gøre ting den rigtige måde)
o En muslim der praktisere ihsan gennem hans liv er en ansvarlig person og
af høj kvalitet.
o Det er meget vigtigt at bruge ihsan til vores deen og i vores forhold med
Gud (swt).
o Nogle gange gøre vi ting hurtigt og halvhjertet så man kan klare sig, men
Islam skal ikke forstås på den måde. Man skal hele tiden stræbe efter
fortrinlighed - for Allah ser alt og det burde fører os til ihsan.
o Når der siges ’at dræbe på den bedste måde’, betyder det at man skal gøre
handlingen på den mest fortrinlige måde så der ikke er i smerte.
o Slagte på den bedste måde, betyder at man skal vise venlighed mod dyret
før det slagtes, og ikke smide det i jorden eller behandle det dårligt, eller
trække det efter sig.
o Det inkluderer også at man vender det mod Qibla, sige Bismillah, og
slagte det rent og hurtigt ved venen, indtil det er blevet koldt.
o Denne hadith inkluderer også genkendelighed og anderkendelse af Guds
(swt) favorisering af os, og taknemlighed for ham. - Han har gjort dyrs kød
tilladt for os at spise, hvor han kunne have gjort det haram.
o Abu Bakr er et godt eksempel på ihsan:
At anskaffe ihsan kræver en del forberedelse. Man kan ikke praktisere ihsan
uden ordentlig forberedelse og klarhed
* Eksempel: Profeten ﷺ gav sine ledsagere
tilladelse til at immigrere til Madinah. Abu Bakr sagde nej at rejse med de
andre ledsagere i håb om at han kunne rejse med Profeten ﷺ. Mens han ventede gjorder han to kameler klar,
fodrede dem og sørgede ofr at de var klar med det samme. Dette er sande ihsan:
ikke kun gøre handlingen den rigtige vej, men forberede handlingen på den
bedste måde.
Hadith 18 - Berettet af Abu Dharr Al-Ghifari
og Muadh ibn Jabal:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Frygt Allah hvorend du er, følg en dårlig
gerning op med en god, og den vil slette den. Og behandl folk med de bedste
manér."
Kilde: Tirmidhi (hasan sahih)
Kommentar/Resumé: I denne hadith , Profeten lærer ( sallaLlahu alejhi we
sellem) os, at vi skal have Gudsbevidsthed på alle mulige måder: “ Uanset hvor
du er. " Uanset om du er alene , i det offentlige, i en lederposition , i svaghed
eller styrke, skal du være opmærksom og bange for, at Allah våger. Denne
bevidsthed, og frygtsomhed på Allah swt. kaldes for Taqwa.
Der er en historie om en lærer, der foretrak en studerende over resten. De
studerende plejede at spørge, hvorfor, og han ville svare, "Du vil
forstå." Han lavede et eksperiment, hvor han gav alle sine elever mad og
fortalte dem at gå et sted hvor ingen kunne se dem og spise det. De gik alle
til forskellige steder og spiste, undtagen en elev. Han blev spurgt, hvorfor
han ikke spiste, og han svarede: "Du fortalte os at gå spise et sted, hvor
vi ikke kan ses, og der er ingen, hvor jeg kan gå, hvor Allah ikke vil se mig.
Så jeg har ikke spist. "Fortalte læreren til de studerende," Det er
derfor, jeg foretrækker ham i stedet for jer. "Denne bevidsthed om Allahs
tilstedeværelse er et eksempel på Taqwa.
Det kan ikke være let at opbygge og uddybe Taqwa i os selv, så vi bør
aktivt spørge Allah (swt) om hjælp. Imam Ash-Shafi sagde: "Tre ting er
meget vanskelige: at være generøse, når du har lidt, at være bange for Allah,
når du er alene, og at sige sandheden foran en person, som du er bange eller i håb
for deres gode mening. "Profeten (Sallalahu alejhi we Sellem) plejede at
sige i hans Duaa:" Oh Allah, jeg beder dig at skænke mig Taqwa.
Vi kan lære af denne Sunnah af profeten (Sallalahu alejhi we sellem), at lave
Duaa til Allah for at Han inspirerer os og velsigner os med Taqwa.
En opfølgning på dårlige handlinger: Denne del af hadith er proaktiv, et
aspekt, som mange muslimer ikke praktiserer. Vores forståelse af synd skal
mobilisere, ikke invaliderende. Alt for ofte, reagerer vi på en synd ved at misbruge
os selv psykisk, indtil vi kommer over denne synd. Det er ikke, hvad Allah
ønsker af os. Ja, vi skal føle sig skyldige og have et niveau af beklagelse,
men det bør ikke afholde os fra at komme videre i gode gerninger. Folk bruger
deres synder som en undskyldning for at blive tilbage, men stop ikke dig selv
fra alt det andet godt, som du kan blive involveret i.
Reaktionen på en synd, bør ikke være at vente, men at gøre noget godt, så
synden kan slettes. Din holdning skal være proaktiv og positiv. Vi bør altid have
håb om, at Allah kan og vil, så længe vi selv arbejder.
Gode manerer: Når du praktisere hadithens første to komponenter, Guds-bevidsthed
og efterfølge den dårlige gerning med en god en, vil du ende med det tredje
element, en god karakter. God karakter er en sand test af religiøsitet. Mange
gange, er folk udadtil religiøse, men deres manerer er forfærdelige. De
deltager i religiøse spørgsmål med begejstring, men når det kommer til eksempelvis
erhvervslivet, mishandler de deres ansatte. Det handler ikke kun om, hvad der
er lovligt; det er ikke, hvad vores standard af godhed er. Vi er nødt til at
holde os til de højeste etiske standarder og være moralsk strenge, fordi det er
en del af, hvad det betyder at bære vidnesbyrd til verden omkring os og bære Islams
budskab. Profeten (SAS) blev spurgt: "Hvad vil træde den største mængde af
mennesker i Paradise?" Hans svar var, "Taqwa for Allah og beskæftiger
sig med mennesker i en pæn og smuk måde."
Hadith 19 - Berettet af Abdullah ibn Abbas:
En dag var jeg bag Profeten ﷺ og Han ﷺ sagde:
"Unge mand, jeg vil lære dig nogle ord (give dig
gode råd): Vær opmærksom på Allah, og Allah vil beskytte
dig. Vær opmærksom på Allah og du vil finde Ham i din retning. Hvis
du spørger (nogen), så spørg Allah. Og hvis du søger hjælp (fra nogen), så
søg hjælp fra Allah. Og du skal vide: At hvis nationen skulle enes for at gavne
dig med noget som helst, så ville de ikke gavne dig med andet end det, som
Allah (allerede) har skrevet for dig. Og hvis de skulle enes for at skade dig
med noget som helst, så ville de ikke skade dig med andet end det, som Allah
allerede har skrevet for dig. Pennene er blevet og siderne er tørre."
Kilde: Tirmidhi (hasan sahih), i en anden version af
Tirmidhi står der:
"Vær opmærksom på Allah, og du vil finde Ham foran dig. Kend Allah i medgang, og Han vil kende dig i modgang. Og du skal vide: At det, som har forbigået dig, ikke vil ramme dig. Og det, som rammer dig, ikke vil forbigå dig. Og du skal vide: at sejr kommer med tålmodighed, lindring med lidelse og lettelse med trængsel."
"Vær opmærksom på Allah, og du vil finde Ham foran dig. Kend Allah i medgang, og Han vil kende dig i modgang. Og du skal vide: At det, som har forbigået dig, ikke vil ramme dig. Og det, som rammer dig, ikke vil forbigå dig. Og du skal vide: at sejr kommer med tålmodighed, lindring med lidelse og lettelse med trængsel."
Ibn Abbas var, højst, 13 år gammel da han fik disse råd af Profeten
Muhammad ﷺ.
Forestil dig, hvilket indtryk disse ord gjorde på en ung teenager, som
ville vokse op til et hav af viden, og for hvem Profeten ﷺ sagde bønnen: ”Allah, giv
ham forståelse for religionen, og lær ham at skelne dens betydninger.”
Disse ord, disse råd, er så vigtige at huske på og leve efter, det er ord
der giver ro i hjertet, der gør vore tanker, vor sind klart.
”Vær opmærksom på Allah, Han vil være opmærksom på dig...” Denne hadith viser sandheden om
karakteren af vores forhold til Allah.
Hvis du tager dig af dit forhold til Ham, vil Han tage sig af dig. Uanset hvad du har brug for eller ønsker, kan i sidste ende kun komme fra Ham. Dette er ikke at sige, at vi aldrig kan bede
folk om hjælp, men
vi må forstå, at i
sidste ende er Allah kilden til al
hjælp, der kommer vores vej.
Alt for ofte bruger vi tid på definitioner, fiqh og foreskellene imellem os
muslimer, og vi ender med at glemme essensen (det vigtigste og mest
afgørende) i vores forhold til Allah ﷻ .
Profeten ﷺ viste
denne essens for Ibn Abbas og for alle muslimerne, han ﷺ lærte os, at så længe vi vender
os mod Allah, så vil alting være godt. For at forstå dette, må vi afprøve det.
En ting er at læse om det, men en anden, at opleve det, og finde Allah ved
vores side i tider af nød.
Hvis vi er opmærksomme på Allah i tider af fred og ro og hvis vi er lydige,
så vil Han være der i tider når vi er desperate.
Hvilken transformation vil der ske når vi tilegner os denne vejledning,
rådene i denne hadith: være opmærksom på Allah så Han tager sig af os; søge
hjælp hos Allah alene; forstå at intet godt eller dårligt, lige meget hvor
uundgåeligt det virker, kan ske for os medmindre Allah tillader det?
Der er en kolossal frihed fra hindringerne frygt og ensomhed når vi sætter
vores lid til Allah, og kun Allah ﷻ .
Store handlinger af modighed, tålmodighed og uafhængighed bliver mulige,
fordi man føler Allahs nærhed ved ens side.
SubhanAllah, da Profeten Ibraheem a.s. var ved at blive brændt i ilden,
efter at have slået sit folks idoler i stykker, kom englen Jibreel a.s. og
spurgte ham, ”Har du brug for hjælp?” Ibraeem a.s. svarede, ”Fra dig? Nej. Hvad
angår Allah? Så ja!”
Hvad ellers, når vi ved at hvad end skade eller fortræd Allah har skrevet
for os er uundgåeligt, fordi ”penne er blevet hævet, og siderne er tørret”. Vi
kan putte vore hjerte i hvile, vidende om at det der er skrevet for os vil
komme til os lige meget hvad, og Allah vil være ved vores side.