Denne opdatering kommer en uge for sent. Dette beklager vi.
Vi er startet på et nyt emne, et større emne som vi in shaa Allah vil gå stille og roligt igennem, ihvertfald fremover in shaa Allah da første gang helt klart var noget af en mundfuld.
Vi valgte at forsøge at tage de 10 første af 42 hadith (ja 42 og ikke 40) da vi ikke vil og ikke er i stand til at gå i dybden med alle hadith først og fremmest, vil vi bare skabe et overblik over disse hadith.
Pigerne fik desuden notesbøger som gave af Aisha, som de ikke tager med hjem men bruger når vi er sammen. Når de en dag in shaa Allah er fyldt kan de få dem med hjem og se hvad de har lært.
Det blev noget at en omgang og vi bestemte os straks for at tage mindre ad gangen fremover. Og da vi allerede var mindblown af sidste omgang tog vi ugen efter lidt hygge med tegnefilmen om Profeten Muhammad saws's liv:
Men her har I noterne fra Imam an Nawawi's 10 første hadith:
Imam
Nawawi:
-
Navn: Yahya ibn
Sharraf ibn Mooree ibn Hasan ibn Husayn
-
Kunya/kælenavn:
Abu Zakariyyah
-
Født i en
landsby “Nawa” som ligger udenfor Damascus. (En mere korrekt måde at udtale
hans navn på er Nawaawi
-
Lærde er
enige i at han blev født i måneden Muharram i 631 AH (After Hijrah)
-
Hverken
hans far eller hans familie var kendte for at være ’Alim
-
Han blev
født ind i en familie af businessmen
-
Hans far
ejede en butik hvor Nawawi sm ung plejede at hjælpe til
-
Han lærte
Koranen udenad som barn
-
Engang da
andre børn løb efter ham for at lege med han svarede han dem med ”Jeg er ikke
blevet skabt for at lege!”
-
Han ville
gerne studere Islam men hans far ville have ham til at hjælpe til i butikken.
Men ved at studere samtidig med at han hjalp sin far gennem årene vise han sin
ivrighed og fik som 19 årig lov til at studere.
-
Han
studerede i Madrasah Ar Rawawiyyah i Damaskus.
-
Han var
kendt for at studere intensivt, han tog flere extra lektioner, til han nåede op
på 12 lektioner per dag
-
Derudover skulle
han memorere materiale, lave lektier og tage sig af sig selv.
-
Han
studerede på denne måde i en intens periode af 6 år.
-
Han blev
syg i året 676 AH og rejste tilbage til Nawa hvor hans forældrer tog sig af
ham, men han døde d. 24. Rajab, en lørdag, i alderen af 46
-
Han hverken
fik børn eller blev gift.
Hadith 1 - Berettet af Umar ibn Al-Khattab:
Jeg hørte Allahs Sendebud ﷺ sige:
"Alle gerninger er bundet af intentioner og enhver vil være bundet op af det han har i sin intention. Den, der rejser/immigrer (hijrah), for Allah og Hans Sendebuds skyld, hans rejse vil da være for Allah og Hans Sendebuds skyld. Og den, som rejser for at opnå noget fra denne verden eller for at gifte sig med en kvinde, han har rejst for det, som han har rejst for."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
"Alle gerninger er bundet af intentioner og enhver vil være bundet op af det han har i sin intention. Den, der rejser/immigrer (hijrah), for Allah og Hans Sendebuds skyld, hans rejse vil da være for Allah og Hans Sendebuds skyld. Og den, som rejser for at opnå noget fra denne verden eller for at gifte sig med en kvinde, han har rejst for det, som han har rejst for."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
-
Lærde siger
at denne hadith omfatter 1/3 af viden.
-
Gerninger
består af ens hjerte, ens tunge samt ens lemmer
-
Viser
forbindelsen mellem det spirituelle og det fysiske
-
Viser
vigtigheden af at have en intention til alle gerninger og et formål
-
Det er
vigtigt at vi altid tjekker vores intentioner og forstår formålet med vores
handlinger
-
Riya – ”at
vise sig”
-
Riya
ødelægger sincerity og invalidatere vores handlinger (fx at give sadaqa vil
ikke blive accepteret hvis vi gør det for at vise os)
-
Profeten ﷺ har sagt at hvis vi gør
en handling i en andens end Allah’s ﷻ navn så vil Allah ﷻ afvise denne gerning
og efterlade belønningen til den i hvis navn man har gjort det.
-
Alt vi gør skal være i
Allahs ﷻ navn. En god gerning med den forkerte intention vil ikke bringe os
nogen belønning i akhirah.
Hadith 2 - Berettet af Umar ibn Al-Khattab:
En dag, mens vi sad sammen med Allahs Sendebud ﷺ dukkede en mand op, hvis tøj var umådeligt hvidt og hvis hår var umådeligt sort. Man kunne ikke se tegn på, at han var rejsende og ingen af os kendte ham. Han satte sig tæt til Profeten ﷺ. Han satte sine knæ imod hans knæ og lagde hans håndflader på sine lår og sagde:
"O Muhammad, fortæl mig om Islam!" Så sagde Allahs Sendebud ﷺ:
"Islam er at bevidne at, der ikke er andre end Allah, der er værdige at blive tilbedt og at Muhammad er Allahs Sendebud, at opretholde bønnen, at betale Zakat (penge til bl.a. fattige), at faste (i måneden) Ramadan og at foretage pilgrimsrejse til Kabbaen, hvis du er i stand til det." Han sagde så: "Du har talt sandt." Vi blev overraskede over, at han først spurgte ham og dernæst sagde, at han talte sandt. Han sagde så: "Fortæl mig så om Iman (troen)." Han ﷺ sagde: "Det er, at tro på Allah, Hans Engle, Hans bøger, Hans Sendebude, Den Sidste Dag og at tro på skæbnen, det gode og det dårlige af den. Han sagde: Du har talt sandt. Han sagde så: Fortæl mig så om Ihsan. Han ﷺ sagde: Det er, at tilbede Allah som om du ser Ham, og selvom du ikke kan se Ham, så kan Han se dig. Han sagde så: Fortæl mig så om Timen. Han ﷺ sagde: Den, der bliver spurgt om den, ved ikke mere om den end den der spørger. Han sagde så: Så fortæl mig om dens (Timen) tegn. Han ﷺ sagde: Slavepigen vil føde sin herskerinde og du vil se barfodede, nøgne, forarmede hyrder konkurrere i at bygge høje bygninger. Så begav han sig afsted og jeg forblev en stund. Så sagde han ﷺ: O Umar, ved du hvem spørgeren var? Jeg sagde: Allah og Hans Sendebud ved bedst. Han ﷺ sagde: Det var Gabriel, der kom for at belære jer om jeres religion.
Kilde: Sahih Muslim
-
Man kan lære
meget af denne hadith bl.a. etiketten for at søge viden.
-
Jibril as. kom
til Profeten ﷺ
klædt ordentligt og rent, han sad foran Profeten ﷺ på en respektfuld måde.
-
Når Islam og Iman nævnes sammen så refererer
Islam til de udvendige handlinger mens iman refererer til den indvendige tro
-
Troen ses gennem handlinger og tungen
-
Islam har 5 søjler mens iman har 6 søjler
-
De lærde
betragter disse tre (Islam, Iman &
Ihsan) som tre faser på Allahs vej
-
1. fase er
når du får dig selv til at lave de ting som du ved Allah vil have dig til at
gøre.
-
2. fase er
når du ikke bare gør disse ting men du styrker dit forhold til Allah, og du
begynder at smage sødmen ved dette forhold
-
3. fase er Ihsan,
når du tilbeder Allah som om du ser Ham og selv om du ikke kan se Ham ved du at
Han ser dig
Hadith 3 - Berettet af Abdullah ibn Umar:
Jeg hørte Allahs Sendebud ﷺ sige:
"Islam er bygget på fem
(søjler): At bevidne, at der ikke er andre end Allah, der er værdig at blive tilbedt
og at Muhammad er Allahs slave og Sendebud. At opretholde bøn. At betale Zakat
(almisse). At foretage pilgrimsrejse til Huset og faste i (måneden) Ramadhan."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
-
Denne hadith
fokuserer på Islams 5 søjler
-
De 5 søjler
er handlinger af enten tungen, hjertet eller andet.
-
Islam er
baseret på disse 5 søjler / handlinger
-
Shahadah: en
smuk, dybsindig men simpel erklæring/udsagn der bringer en ind i Islam. Det er
en forpligtelse til at tilbede ingen anden end Allah og sætte sin lid til
Allah, samt at følge Profeten Muhammad ﷺ
-
Bøn: et af fundamenterne for et forhold til
Allah.
-
Zakaah (almisse): det er obligatorisk for
Muslimerne at betale 2.5% i zakaah når ens formue oversiger et vis minimum og
et år er gået siden den formue er akkumuleret. Det kan være al mulig slags formue
også guld og sølv.
-
Pilgrimsrejsen: En pilgrimsrejse til Allahs
hus, Kabaen. Et af de smukkeste oplevelser for et menneske.
-
Fasten i måneden Ramadan: ”I, der tror!
Jeres forskrift er at faste, ligesom det var foreskrevet dem før jer; måske
bliver I gudfrygtige!” (2:183)
-
Hadith 4 - Berettet af Abdullah ibn Masud:
Allahs Sendebud ﷺ fortalte os:
"Skabelsen af enhver af jer, foregår i jeres moders mave i løbet af 40 dage. Så bliver han til en klump blod, i en lignende periode. Så et lille stykke kød, i en lignende periode. Så bliver der sendt en engel til ham, som blæser sjælen ind i ham, og som bliver befalet angående 4 ting: At nedskrive hans rizq (rigdom), hans livslængde, hans handlinger og om han bliver ulykkelig eller lykkelig. Så ved Allah, Han som er den eneste der er værdig at blive tilbedt; nogen af jer vil opføre sig ligesom Paradisets folk, indtil der kun er en armslængde mellem ham og det (Paradiset). Så vil det der er blev nedskrevet, indhente ham, og så vil han opføre sig som Ildens beboere og derfor komme deri. Og nogen af jer vil opføre sig ligesom Ildens folk, indtil der kun er en armslængde mellem ham og den (Ilden). Så vil det der blev nedskrevet, indhente ham, og så vil han opføre sig som Paradisets folk og derfor komme deri."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
"Skabelsen af enhver af jer, foregår i jeres moders mave i løbet af 40 dage. Så bliver han til en klump blod, i en lignende periode. Så et lille stykke kød, i en lignende periode. Så bliver der sendt en engel til ham, som blæser sjælen ind i ham, og som bliver befalet angående 4 ting: At nedskrive hans rizq (rigdom), hans livslængde, hans handlinger og om han bliver ulykkelig eller lykkelig. Så ved Allah, Han som er den eneste der er værdig at blive tilbedt; nogen af jer vil opføre sig ligesom Paradisets folk, indtil der kun er en armslængde mellem ham og det (Paradiset). Så vil det der er blev nedskrevet, indhente ham, og så vil han opføre sig som Ildens beboere og derfor komme deri. Og nogen af jer vil opføre sig ligesom Ildens folk, indtil der kun er en armslængde mellem ham og den (Ilden). Så vil det der blev nedskrevet, indhente ham, og så vil han opføre sig som Paradisets folk og derfor komme deri."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
-
Denne hadith
er blandt mange mirakler i Profetens ﷺ liv. Det giver urokkelig troværdighed til
Allahs (swt) ord: Al Quran.
-
Hadithen
opsummerer menneskelivet fra ingenting, til de tidlige fysiske stadier samt de
spirituelle komponenter for menneskelig eksistens.
-
Mødet mellem
det fysiske kød og det spirituelle, sjælen
-
Det synlige
vs usynlige
Hadith 5 - Berettet af Aisha bint Abu Bakr:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Den, som indfører noget nyt i vores
sag (Islam), vil få det afvist."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim.
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim.
I en version af Muslim står der:
"Den, som udfører en gerning, som ikke er i overensstemmelse med vores sag
(Islam), vil få den afvist."
-
Lærde siger
at godtagelsen for gerninger af Ibadah (tilbedelse) er baseret på to
betingelser: 1. Intentionen (handlingen skal være gjort med oprigtighed, for
Allahs skyld alene) 2. Handlingen skal være i overensstemmelse med Profetens ﷺ sunnah
-
Det er ikke
nok med gode intentioner vi skal også sørge for at handlingen er gjort korrekt
(efter sunnah)
-
Alle og
enhver alene er ansvarlig for at være påpasselig med at sørge for at deres
handlinger er udført korrekt.
Hadith 6 - Berettet af An-Numan bin Bashir:
Jeg hørte Allahs Sendebud ﷺ sige:
"Det, som er tilladt er tydeligt, og det, som er forbudt er tydeligt, og mellem disse to findes tvivlsomme ting, hvilke mange folk er uvidende om. Den, der således undgår de tvivlsomme ting, beskytter sig selv, hvad angår sin religion og sin ære. Men den, der forfalder til de tvivlsomme ting, forfalder til det, som er forbudt. Ligesom en hyrde, der græsser sine får rundt om et reservat og er lige ved at lade dem græsse deri. Enhver konge har et reservat og Allahs reservat er Hans forbudte ting. I kroppen er der et stykke kød, hvis dette er i god behold vil hele kroppen være i god behold. Men hvis dette er i dårligt behold, da vil hele kroppen være i dårligt behold. Sandelig er dette (stykke kød) hjertet."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
-
Denne hadith
viser at alt i Islam kan sættes i tre kategorier: Halal, haram og tvivlsomt
-
Hvad
tvivlsomme ting angår er der forskellige meninger til hvad de er
-
1. de er de
ting som de lærde er uenige omkring deres tilladelse
-
2. de er de
ting som er en mix mellem halal og haram
-
Den generelle regel er dog at den der holder sig fra de tvivlsomme ting har
purified deres deen og ære.
-
Der er tre
meninger til hvordan man skal forholde sig til de tvivlsomme ting
-
1. alle
tvivlsomme ting er haram
-
2. allle
tvivlsomme ting er halal
-
3. der er
ingen ruling og vi skal ikke dømme hvad er halal og hvad er haram da det der er
gjort halal og det der er gjort haram er klart.
-
Profeten ﷺ har sagt ”mellem disse
findes tvivlsomme ting, hvilke mange er uvidende om” dvs at der er nogle der er
vidende og det er de lærdes arbejde at finde ud af det.
-
Det er dog også nødvendigt at holde sig fra
det der kan føre til yderligere haram!
-
Hadith 7 - Berettet af Tamim Al-Dari:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Deen (religion) er at naseeha." Vi spurgte Ham ﷺ: "Til hvem?" Han ﷺ sagde: "Til Allah, Hans Bog, Hans Sendebud, til muslimernes ledere og det almindelige muslimske folk."
Kilde: Sahih Muslim
"Deen (religion) er at naseeha." Vi spurgte Ham ﷺ: "Til hvem?" Han ﷺ sagde: "Til Allah, Hans Bog, Hans Sendebud, til muslimernes ledere og det almindelige muslimske folk."
Kilde: Sahih Muslim
-
Naseeha
oversættes ofte som råd men dette dækker ikke hele meningen af ordet. En
tættere oversættelse er ”sinceity/oprigtighed”
-
Naseeha her
er opdelt i 5 kategorier:
-
1. naseeha
til Alllah ﷻ
: at have korrekt tro i Allah og ikke give Ham partnere. Vi skal kontant
forsøge at forbedre vores forhold og holde os fra det er forbudt. Samt vide
hvordan vi implementerer Allahs shariah i vore liv
-
2. naseeha til Allahs Bog: at tro på at
Al-Quran er Allahs ord, sendt ned som åbenbaring samt at det ikke kan
sammeligned med menneskets ord. Vi har smukke navne til Al-Quran og vi skal
leve efter Quranen ved at gøre det der er halal og holde os fra det der er
haram. Derudover skal vi forklare Al-Quran og dets smukhed til andre og
forsvare den fra angreb.
-
3. naseeha til Allahs profet ﷺ : at forstå
Muhammads ﷺ liv, kende ham og hvad han gik igennem. At elske ham mere end vi
elsker os selv. At følge ham, ære ham og elske andre der elsker ham,
-
4. naseeha til muslimernes ledere: at lave
dua for at Allah ﷻ vejleder dem, beskytter dem og gør det muligt for dem at
udføre deres ansvar. Derudover også give dem råd når de gør noget forkert. Vi
skal også interagere med dem og være involverede samt arbejde med dem og ikke
bare sidde og kritisere dem.
-
5. naseeha til det almindelige muslimske
folk: give råd det hinanden (på den korrekte måde!). Det er en ret vi har hos
hinanden. Det er også vores ansvar at beskytte hinanden, hjælpe hinanden,
opfordre til godt og vise hinanden barmhjertelighed.
Hadith 8 - Berettet af Abdullah ibn Umar:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Jeg er blevet beordret at kæmpe imod folk indtil de bevidner ar der ikke findes andre end Allah, der er værdig at blive tilbedt, og at Muhammad er Allahs Sendebud, og indtil de opretholder bønnen og betaler Zakat. Så hvis de gør dette, har de opnået sikkerhed fra mig, hvad angår deres blod og ejendom. Undtagen ifølge Islams ret (hvis de begår handlinger, som er strafbare) og de vil stå til regnskab foran Allah, Den Ophøjede."
"Jeg er blevet beordret at kæmpe imod folk indtil de bevidner ar der ikke findes andre end Allah, der er værdig at blive tilbedt, og at Muhammad er Allahs Sendebud, og indtil de opretholder bønnen og betaler Zakat. Så hvis de gør dette, har de opnået sikkerhed fra mig, hvad angår deres blod og ejendom. Undtagen ifølge Islams ret (hvis de begår handlinger, som er strafbare) og de vil stå til regnskab foran Allah, Den Ophøjede."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
-
”Beordret” –
af Allah ﷻ
-
Denne hadith
er ofte misforstået. Muslimer har ikke ret til at slås mod hele menneskeheden.
Det er vigtigt at se hvor og hvornår denne hadith kan bruges. Lærde har
defineret ”folk” som 5-6 forskellige grupper.
-
Når troende
etablere bøn og betaler zakah så opnår de beskyttelse fra Allah ﷻ, medmindre de begår
handlinger der er strafbare i Islam såsom mord eller hor.
Hadith 9 - Berettet af Abu Hurairah:
Jeg hørte Allahs Sendebud ﷺ sige:
"Hvad jeg har forbudt jer, skal I undgå, og hvad jeg har befalet jer, skal I lave så meget af som i kan. Det eneste, der ødelagde dem, som var før jer, var deres mange spørgsmål og deres uenighed, med deres profeter."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
"Hvad jeg har forbudt jer, skal I undgå, og hvad jeg har befalet jer, skal I lave så meget af som i kan. Det eneste, der ødelagde dem, som var før jer, var deres mange spørgsmål og deres uenighed, med deres profeter."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Hadith 10 - Berettet af Abu Hurairah:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Allah, Den Ophøjede, er god og accepterer kun det gode. Allah har beordret de troende det samme, som han har beordret Sendebudene. Allah, Den Ophøjede, sagde: "O I Sendebude! Spis af de gode ting og gør gode handlinger”, og Den Ophøjede sagde: ”O I troende! Spis af de gode ting, Vi har forsynet jer med”. Så nævnte Han (sagen om) en mand, der havde rejst langt, var sjusket og støvet, som løftede sine hænder imod himlen (og sagde): "O Herre! O Herre!" Alt imens han spiste af det forbudte, drikkede af det forbudte, klædte sig med det forbudte og ernærede sig ulovligt, så hvordan skulle han blive besvaret?"
"Allah, Den Ophøjede, er god og accepterer kun det gode. Allah har beordret de troende det samme, som han har beordret Sendebudene. Allah, Den Ophøjede, sagde: "O I Sendebude! Spis af de gode ting og gør gode handlinger”, og Den Ophøjede sagde: ”O I troende! Spis af de gode ting, Vi har forsynet jer med”. Så nævnte Han (sagen om) en mand, der havde rejst langt, var sjusket og støvet, som løftede sine hænder imod himlen (og sagde): "O Herre! O Herre!" Alt imens han spiste af det forbudte, drikkede af det forbudte, klædte sig med det forbudte og ernærede sig ulovligt, så hvordan skulle han blive besvaret?"
Kilde: Sahih Muslim
-
Som muslimer
er vi nødt til at være påpasselige med at vores mad og tøj er halal, at vi
bruger et rent sprog og har rene intentioner
-
Hvis noger er
urent/dårligt kan det ikke være godt for os ligemeget hvor mange mennesker kan
lide det eller praktiserer det. Vores standarder burde ikke være efter hvad
flertallet siger eller gør, derimod burde de være defineret efter Åbenbaringen
fra Allah swt
-
Lærder nævner
5 betingelser det skal være opfyldte for at ens handlinger bliver accepteret:
1. Troen på at Allah swt er alvidende om alt 2. At kende sandheden og have en
sans for hvad er rigtigt 3. At have ren intention i det man laver 4. At
handlingen er i overensstemmelse med
sunnah 5. At spise det der er halal.
-
Derudover er
der flere ting der hjælper med at få
ens duaa accepteret af Allah: 1. Når man er rejsende (Profeten Muhammad ﷺ har sagt at der er 3
duaa der bliver accepteret uden tvivl: den undertryktes bøn, den rejsendes bøn
samt en bøn af en forælder til sit barn) 2. At gå med tøj der er simpelt og
ydmyd (dvs ikke arrogant eller pralende) 3. At hæve ens hænder mod himelen (Profeten
ﷺ siger, at Allah er genert og hvis nogen hæver sine hænder til ham med en bøn,
vil han være genert ikke reagere på denne bøn) 4. At være konsistent og
vedholdende. Duaa burde være med tålmodighed , konsistens samt med viden omat
Allah swt vil acceptere
-
Der er nogle omstændigheder der forhindrer
vores duaa i at bliver besvaret bl.a. at ens indkomst ikke er halal, dvs man
laver et arbejde der ikke er halal.