fredag den 29. januar 2016

29/01-16 Hyklernes karaktertræk



Bismillahirrahmanirrahim

Hykleri er en spirituel sygdom med dybe rødder som er altgennemtrængende. En persons hjerte kan være fuld af hykleri uden at personen er bevidst omkring det pga dens diskrete natur. Ofte får den en person til at tro at han/hun handler korrekt når han/hun i virkeligheden spreder korruption. 

Hykleri er af to slags: stor og mindre

Stor hykleri fører til evig straf i det laveste af Helvede.

”Hyklerne vil være i Ildens nederste bund, og du vil ikke finde nogen hjælper for dem.” [4:145]

Det er at udadtil vise tro i Allah, Hans Engle, Hans bøger, Hans Sendebud and den Sidste Dag, hvorimod man indadtil er blottet for sådan tro.

I Al-Qur’an har Allah afsløret hyklernes intrigering (udføre snedige eller ondskabsfulde handlinger, der har til formål at skabe splid mellem flere parter). Han har afsløret deres tro, deres karaktertræk og gjort deres mål klare således at de troende kan være bevidste om dem. 


”Hyklerne er ængstelige for, at en surah skal blive sendt ned over dem og forkynde dem, hvad der er i deres hjerte. Sig: >Gør I blot nar! Gud vil bringe det, der nu ængster jer, for en dag.<” [9:64]

Allah swt har opdelt menneskeheden i tre grupper i begyndelsen af Surah Al-Baqarah: den troende, den ikke-troende og hykleren. Han swt nævnt 4 vers om de troende, to vers om de ikke-troende, og 13 vers om hyklerne pga deres overflod og den store skade og prøvelser de vil bringe Islam og Muslimerne.

Den skade de bringer Muslimerne er sandelig stor da de påstår at være Muslimer, de påstår at tjene Islam, hvorimod de i virkeligheden er dets fjender som forsøger at ødelægge det indefra, ved at sprede korruption  og uvidenhed i det skjulte således at den ubesindige tror at det de følger er viden og rette handlinger. 

Islam og Muslimer har altid mødt prøvelser fra dem, bølge efter bølge af tvivl overfalder de med, alt imens de tror at de gør det som er rigtigt.

Deres tunger er Muslimernes tunger men deres hjerte er som de hjerte der kæmper imod dem (Muslimerne).

Det første karaktertræk af hykleri: at lyve
De siger med deres tunger det, som ikke er i deres hjerter. Løgn er så indgroet i dem at selv da de talte ord som var sande kalde Allah dem løgnere fordi det de sagde ikke passede med det de troede.
Både troende og ikke-troende er glade for dem og de lever i sikkerhed iblandt dem begge,

2. karaktertræk: uvidenhed om Allah
Uvidenhed da de forsøger at bedrage en som ikke kan bedrages. Hvilket hænger sammen med 3. karaktertræk.

3. karaktertræk: Bedrageriske karakter såvel som hån og latterliggørelse af religionen såvel som at se ned på den.

”De vil bedrage Gud og dem, der tror; men de bedrager kun sig selv, uden at de aner det.” [2:9]

4. karaktertræk: de er plaget af tvivlens og lysternes sygdom

”De bærer en sygdom i hjertet, og Gud gør dem mere syge. De har en pinefuld straf i vente, fordi de løj.” [2:10]

Hjertet er ramt af to sygdomme som afsætte det fra dets balance og normaltilstand: falsk tvivl og usle lyster/begær. 

Vantro, hykleri, tvivl og innovation udspringer fra tvivlens sygdom. 

Hor, kærlighed til uanstændige handlinger og synd udspringer fra begærets sygdom.

”Når en surah bliver sendt ned, er der nogle af dem, der siger: >Hvem af  jer har denne gjort stærkere i troen?< De, der tror, dem har den gjort stærkere i troen, og de fryder sig.” [9:124-125]

5. karaktertræk: at sprede korruption i landet

”Når man siger til dem: >Skab ikke fordærv på jorden!< siger de: >Vi skaber jo blot forlig<. Det er dog dem, der skaber fordærv! Men de aner det ikke.” [2:11-12]

Når en af dem følger Bogen (Al-Qur’an) og Sunnah, gør han det kun for at holde facaden, han er som et æsel der bærer på bøger: den forstår intet af det som den bærer. Åbenbaringen er i deres øjne en gevinstløs vare. De som oprigtigt følger den er i deres øjne tåber.

6. karaktertræk: nedgørelse af religionen og dem som følger den og deres tåbelighed

”Når man siger til dem: >Bliv troende, ligesom andre mennesker troe!< siger de: >Skulle vi tro som tåberne?< Det er dog dem, der er tåber! Men de ved det ikke.” [2-13]

Allah informerer os således om at det er dem der er de sande tåber da tåbelighed er når en person ikke ved hvad er bedst for ham selv og når han går efter det som vil skade ham. 

Enhver af dem har to ansiger: et ansigt hvilket han møder Muslimerne med og et ansigt hvilket han møder hans associerede.

Enhver af dem har to tunger: en falsk tunge med hvilken han møder Muslimerne og en sand tung hvilken udtrykker hans sande tro,

”Når de møder dem, der tror, siger de:>Vi tror!< men når de er alene sammen med deres sataner, siger de:>Vi er på jeres side. Vi drev bare spot.<”[2:14]

Flere ayah hvor Allah beskriver dem:

”De kan skjule sig for menneskene, men de kan ikke skjule sig for Gud. Han er hos dem, når de pønser på noget, hvori Han ikke finde behag. Gud omfatter alt, hvad de gør.”[4:108]

”Han har sendt ned til jer i Skriften, at når I hører Guds tegn blive mødt med vantro og latterliggjort, så må I ikke sidde sammen med dem, før de lader munden løbe om noget andet! Ellers er I ikke bedre end dem. Gud vil samle hyklerne og de vantro i Helvede, hver og en.”[4:140]

”De har købt sig vilfarelsen for retledningen; handelen giver intet udbytte, og de bliver ikke retledt.” [2:16]
Allah siger om disse mennesker at de er :
”Døve, stumme og blinde..” [2:18]

, deres hjerters hørelse er tynget af en tung last og således kan de ikke høre troens kald; deres spirituelle syn er dækket med et blændet således at de ikke kan see Qur’anens realiteter; og deres tunger er stumme for sandheden således de ikke kan sige den.

De har nogle karakteristiske tegn hvilke de kan kendes ved, disse er forklaret både i Al-Qur’an og Sunnah, og de står klart at se for de som er beriget med troen. 

De er folk at selvhævdende adfærd (praleri), og dette er den værste stand en mand kan nå. De er mennesker tilbøjelige til dovnhed og løshed i opfyldelse af Den Barmhjertiges ordrer, og som følge af dette oplever oprigtighed som svær og byrdefuld,

”Hyklerne forsøger at bedrage Gud; men det er Ham, der bedrager dem. Når de stiller sig op til bøn, stiller de sig trevent op og blot for syns skyld. De tænker kun lidt på Gud.”[4:142]

Og derudover siger Allah swt også,

”Det eneste, der er til hinder for, at det, de giver bort, bliver modtaget, er, at de ikke tror på Gud og Hans udsending, at de kun uvilligt møder frem til bønnen, og at de kun modvilligt giver bort.” [9:54]

De er som vildfarede får som finder sig selv mellem to flokke, det går til den ene og så den anden og bliver ikke med nogen af dem. De står mellem to grupper af mennesker mens de leder og kigger efter hvem af dem der er stærkest.

”De svinger frem og tilbage og hører hverkan til den ene eller den anden side. For den, som Gud leder vild, finder du ingen vej.”[4:143]

De kigger efter hvad der sker med Ahlus-Sunnah; hvis sejr kommer deres vej siger de ”Var vi ikke med jer?” og de sværger ved deres stærkeste ed ved Allah swt. Hvis sejr kommer til Ahlus-Sunnahs fjender siger de til dem ”Ved I ikke at vi har en bindende pakt af broderskab med jer.” 

”Forkynd hyklerne, at de har en pinefuld straf i vente! Det er dem, der tager de vantro til venner i stedet for de troende. Er det magt, de søger hos dem? Al magt hører Gud til.”[4:138-139]

Hvemend ønsker at kende dem, lad ham tage deres beskrivelser fra ordene af Verdenernes Herre, efter det vil han ikke behøve yderligere bevis,

”Det er dem, der lurer på jer, og hvis I får en sejr fra Gud, siger de: >Holdt vi ikke med jer?< Men hvis de vantro har lykken med sig, siger de: >Havde vi jer ikke i vor magt, og beskyttede vi jer ikke mod de troende?< Gud vil dømme mellem jer på opstandelsens dag. Gud vil ikke lade de vantro gå forud for de troende.”[4:141]

Derudover kan en blive overrasket over hvor blødsød og ”silket” deres tale er, han vil bringe Allah swt til vidne for det som er i hans hjerte af løgne og bedrag,

”Der findes blandt menneskene en og anden, hvis ord om det jordiske liv behager dig, og som tager Gud til vidne på sit ærlige hjerte, mens han dog er den argeste modstander.”[2:204]

Det de påbyder deres følgere medfører fordærvelse og ødelæggelse for dem og i landet. Det de forbyder deres følgere er det som medfører hvad ville være bedre for dem i dette liv og i det næste. 

Du ville se en af dem iblandt de troende, bedende og ihukommende Allah men,

”Når han har vendt sig bort, stræber han efter at skave fordærv på jorden og ødelægge afgrøde ig afkom. Gud elsker ikke fordærv.” [2:205]

De påbyder den onde efter de selv har engageret sig i det og forbyder det gode efter de selv har forladt det. De er nærrige når det kommer til at give af deres formue på Allahs vej, måder hvorpå Han elsker den brugt.

Hvordan kan disse folk blive succesfulde og vejledt når har købt vantro med troens pris og hvilken handel er der ligeså fortjenestesfri.

”Hvordan vil det være, når en ulykke rammer dem for deres hænders værk? Så vil de komme til dig og sværge ved Gud: >Vi ønskede kun at gøre det gode og skabe forlig.<”[4:62]

Hør Allahs swt råd til jer:

”Gud ved, hvad der gemmer sig i hjerte på disse. Vend dig bort fra dem, forman dem og tal indtrængende til dem!”[4:63]

Allah, Den Mægtige har taget en ed i Hans Bog ved Hamselv,

”Men nej, ved din Herre! Troende vil de ikke være, før de udoeger dig til opmand i de stridigheder, der er imellem dem; før de i deres sind ikke finder nogen indvending mod den afgørelse, som du træffer, og før de underkaster sig helt.”[4:65]

Du vil opleve at nogle af dem tager en ed før han begynder at tale, selv uden at nogen siger ham imd, da han ved at de troendes hjerter ikke finder ro i det han siger. 

”De sværger ved Gud over for jer for at være her til behag, men de skulle snarere være Gud til behag, og Hans udsending, hvis de er troende. Ved de ikke, at den, der sætter sig op imod Gud og Hans udsending, har Helvedes ild i vente? Dér skal han forblive til evig tid. Det er den vældige vanære.” [9:62-63]

Derfor bruger han eden som en måde hvorpå han kan beskytte sig selv mod enhver mistanke. På samme måde som en løgner vil sværge for at få den som lytter til at tro at han taler sandt.

”De bruger deres eder som et skjold og lagde hindringer på Guds vej. Ondt er det , som de gjorde.” [63:2]
Der udover siger Allah swt,

”Når du ser dem, finder du behag i deres ydre fremtoning, og når de taler, lytter du til deres tale. De er som brædder, der må læne sig op ad noget, og de regner med, at hvert et råb er rettet mod dem. De er fjenden, så vogt dig for dem! Måtte Gud bekæmpe dem! Hvor kan de være så forløjede.” [63:4]

De tror måske at de er mange men i virkeligheden er de få. De tror måske at de er stærke men i virkeligheden er de svage og ynkelige. De er uvidende og tror om dem selv at de er mægtige. 

De er vildledte omkring Allah swt for de er uvidende om Hans Storhed,

”De sværger ved Gud på, at de hører til jer, uden dog at høre til jer. Men de er folk, der er forskræmte. Hvis de kan finde et tilflugtssted, nogle huler eller et smuthul, så søger de dertil i hastig flugt.” [9:56-57]

Derudover siger Allah swt om dem,

”Når der sker jer noget godt, gør det dem ondt, og når noget ondt rammer jer, glæder de sig derover.” [3:120]

Der er tallige beskrivelser af disse mennesker. Det er lige før en kan sige at hele Al-Qur’an handler om dem pga deres overflod på jorden og dens mave – deres grave. Der er ikke et eneste sted på jorden men at de kan blive fundet derpå.

Hudhayfah hørte engang en person sige, ”O Allah, udslet hyklerne!” Hans sagde, ”Søn af min bror, hvis Han udslettede hyklerne ville du finde dig selv gående på gaderne alene, for der ville knap nok være nogen tilbage!”

Se engang på hvordan sahabah betragtede hykleri:

’Umar ibn al-Khattab sagde til Hydhayfah, ”Jeg spørger dig ved Allah, talte Profeten saw mig som en af dem?” Han svarede, ”Nej, og jeg vil ikke svare på dette spørgsmål for andre efter dig.”

Ibn Abi Mulaykah sagde, ”Jeg mødte 30 af Muhammads saw. følgesvender og fandt at enhver af dem frygtede hykleri for ham selv og ingen af dem sagde at hans tro var som Jibril og Mikails tro” (Bukhari)

Al-Hasan al-Basri sagde, ”Ingen føler sig sikker fra hykleri undtagen en hykler, og ingen frygter det undtagen en troende.”

Da en af sahabah blev spurgt omkring hykleri sagde han, ”Det er at kroppen er set som værende underkastet men hjertet er ikke”

Hykleri vokser fra to: løgn og praleri. Og hykleri  vokser af to kilder: svaghed i åndelig indsigt og svaghed i resolution.

Sandelig dette er hykleriets tegn så vogt jer for dem! Vogt jer for dem før dommen kommer for jer: når de er betroet noget så bryder de tiltroen, når de lover så bryder de, når de taler er de ikke rimelige og retfærdige, når de bliver kaldt til tilbedelse så vakler de, når de bliver kaldt til det som Allah har åbenbaret og til Hans Sendebud vender de bort, men når det passer deres lyster og begær skynder de sig mod det. Efterlad dem til den undertvingelse og ulykke de har valgt for sig selv, afhæng ej af deres kontrakter og stol ikke på deres løfter for de er løgnerer