Hykleri er en
spirituel sygdom med dybe rødder som er altgennemtrængende. En persons hjerte
kan være fuld af hykleri uden at personen er bevidst omkring det pga dens
diskrete natur. Ofte får den en person til at tro at han/hun handler korrekt
når han/hun i virkeligheden spreder korruption.
Hykleri er af to
slags: stor og mindre
Stor hykleri
fører til evig straf i det laveste af Helvede.
”Hyklerne vil være i Ildens
nederste bund, og du vil ikke finde nogen hjælper for dem.” [4:145]
Det er at udadtil
vise tro i Allah, Hans Engle, Hans bøger, Hans Sendebud and den Sidste Dag, hvorimod
man indadtil er blottet for sådan tro.
I Al-Qur’an har
Allah afsløret hyklernes intrigering (udføre snedige
eller ondskabsfulde handlinger, der har til formål at skabe splid mellem flere
parter). Han har afsløret deres tro, deres karaktertræk og gjort deres mål
klare således at de troende kan være bevidste om dem.
”Hyklerne er ængstelige for, at en surah skal
blive sendt ned over dem og forkynde dem, hvad der er i deres hjerte. Sig:
>Gør I blot nar! Gud vil bringe det, der nu ængster jer, for en dag.<”
[9:64]
Allah swt har opdelt menneskeheden i tre grupper i begyndelsen af Surah
Al-Baqarah: den troende, den ikke-troende og hykleren. Han swt nævnt 4 vers om
de troende, to vers om de ikke-troende, og 13 vers om hyklerne pga deres
overflod og den store skade og prøvelser de vil bringe Islam og Muslimerne.
Den skade de
bringer Muslimerne er sandelig stor da de påstår at være Muslimer, de påstår at
tjene Islam, hvorimod de i virkeligheden er dets fjender som forsøger at
ødelægge det indefra, ved at sprede korruption
og uvidenhed i det skjulte således at den ubesindige tror at det de
følger er viden og rette handlinger.
Islam og Muslimer
har altid mødt prøvelser fra dem, bølge efter bølge af tvivl overfalder de med,
alt imens de tror at de gør det som er rigtigt.
Deres tunger er
Muslimernes tunger men deres hjerte er som de hjerte der kæmper imod dem
(Muslimerne).
Det første karaktertræk af hykleri: at lyve
De siger med
deres tunger det, som ikke er i deres hjerter. Løgn er så indgroet i dem at
selv da de talte ord som var sande kalde Allah dem løgnere fordi det de sagde
ikke passede med det de troede.
Både troende og
ikke-troende er glade for dem og de lever i sikkerhed iblandt dem begge,
2. karaktertræk: uvidenhed om Allah
Uvidenhed da de
forsøger at bedrage en som ikke kan bedrages. Hvilket hænger sammen med 3.
karaktertræk.
3. karaktertræk: Bedrageriske karakter såvel som
hån og latterliggørelse af religionen såvel som at se ned på den.
”De vil bedrage Gud og dem,
der tror; men de bedrager kun sig selv, uden at de aner det.” [2:9]
4. karaktertræk: de er plaget af tvivlens og
lysternes sygdom
”De bærer en sygdom i
hjertet, og Gud gør dem mere syge. De har en pinefuld straf i vente, fordi de
løj.” [2:10]
Hjertet er ramt
af to sygdomme som afsætte det fra dets balance og normaltilstand: falsk tvivl
og usle lyster/begær.
Vantro, hykleri, tvivl og innovation udspringer fra
tvivlens sygdom.
Hor, kærlighed til uanstændige handlinger og synd udspringer
fra begærets sygdom.
”Når en surah bliver sendt
ned, er der nogle af dem, der siger: >Hvem af jer har denne gjort stærkere i troen?< De,
der tror, dem har den gjort stærkere i troen, og de fryder sig.” [9:124-125]
5. karaktertræk: at sprede korruption i landet
”Når man siger til dem:
>Skab ikke fordærv på jorden!< siger de: >Vi skaber jo blot
forlig<. Det er dog dem, der skaber fordærv! Men de aner det ikke.” [2:11-12]
Når en af dem
følger Bogen (Al-Qur’an) og Sunnah, gør han det kun for at holde facaden, han
er som et æsel der bærer på bøger: den forstår intet af det som den bærer.
Åbenbaringen er i deres øjne en gevinstløs vare. De som oprigtigt følger den er
i deres øjne tåber.
6. karaktertræk: nedgørelse af religionen og dem
som følger den og deres tåbelighed
”Når man siger til dem:
>Bliv troende, ligesom andre mennesker troe!< siger de: >Skulle vi tro
som tåberne?< Det er dog dem, der er tåber! Men de ved det ikke.” [2-13]
Allah informerer
os således om at det er dem der er de sande tåber da tåbelighed er når en
person ikke ved hvad er bedst for ham selv og når han går efter det som vil
skade ham.
Enhver af dem har
to ansiger: et ansigt hvilket han møder Muslimerne med og et ansigt hvilket han
møder hans associerede.
Enhver af dem har
to tunger: en falsk tunge med hvilken han møder Muslimerne og en sand tung
hvilken udtrykker hans sande tro,
”Når de møder dem, der tror,
siger de:>Vi tror!< men når de er alene sammen med deres sataner, siger
de:>Vi er på jeres side. Vi drev bare spot.<”[2:14]
Flere ayah hvor
Allah beskriver dem:
”De kan skjule sig for
menneskene, men de kan ikke skjule sig for Gud. Han er hos dem, når de pønser
på noget, hvori Han ikke finde behag. Gud omfatter alt, hvad de gør.”[4:108]
”Han har sendt ned til jer i
Skriften, at når I hører Guds tegn blive mødt med vantro og latterliggjort, så
må I ikke sidde sammen med dem, før de lader munden løbe om noget andet! Ellers
er I ikke bedre end dem. Gud vil samle hyklerne og de vantro i Helvede, hver og
en.”[4:140]
”De har købt sig vilfarelsen
for retledningen; handelen giver intet udbytte, og de bliver ikke retledt.” [2:16]
Allah siger om
disse mennesker at de er :
”Døve, stumme og blinde..” [2:18]
, deres hjerters
hørelse er tynget af en tung last og således kan de ikke høre troens kald;
deres spirituelle syn er dækket med et blændet således at de ikke kan see
Qur’anens realiteter; og deres tunger er stumme for sandheden således de ikke
kan sige den.
De har nogle
karakteristiske tegn hvilke de kan kendes ved, disse er forklaret både i
Al-Qur’an og Sunnah, og de står klart at se for de som er beriget med troen.
De er folk at
selvhævdende adfærd (praleri), og dette er den værste stand en mand kan nå. De
er mennesker tilbøjelige til dovnhed og løshed i opfyldelse af Den
Barmhjertiges ordrer, og som følge af dette oplever oprigtighed som svær og
byrdefuld,
”Hyklerne forsøger at
bedrage Gud; men det er Ham, der bedrager dem. Når de stiller sig op til bøn,
stiller de sig trevent op og blot for syns skyld. De tænker kun lidt på Gud.”[4:142]
Og derudover siger
Allah swt også,
”Det eneste, der er til
hinder for, at det, de giver bort, bliver modtaget, er, at de ikke tror på Gud
og Hans udsending, at de kun uvilligt møder frem til bønnen, og at de kun
modvilligt giver bort.” [9:54]
De er som
vildfarede får som finder sig selv mellem to flokke, det går til den ene og så
den anden og bliver ikke med nogen af dem. De står mellem to grupper af
mennesker mens de leder og kigger efter hvem af dem der er stærkest.
”De svinger frem og tilbage
og hører hverkan til den ene eller den anden side. For den, som Gud leder vild,
finder du ingen vej.”[4:143]
De kigger efter
hvad der sker med Ahlus-Sunnah; hvis sejr kommer deres vej siger de ”Var vi
ikke med jer?” og de sværger ved deres stærkeste ed ved Allah swt. Hvis sejr
kommer til Ahlus-Sunnahs fjender siger de til dem ”Ved I ikke at vi har en
bindende pakt af broderskab med jer.”
”Forkynd hyklerne, at de har
en pinefuld straf i vente! Det er dem, der tager de vantro til venner i stedet
for de troende. Er det magt, de søger hos dem? Al magt hører Gud til.”[4:138-139]
Hvemend ønsker at
kende dem, lad ham tage deres beskrivelser fra ordene af Verdenernes Herre,
efter det vil han ikke behøve yderligere bevis,
”Det er dem, der lurer på
jer, og hvis I får en sejr fra Gud, siger de: >Holdt vi ikke med jer?<
Men hvis de vantro har lykken med sig, siger de: >Havde vi jer ikke i vor
magt, og beskyttede vi jer ikke mod de troende?< Gud vil dømme mellem jer på
opstandelsens dag. Gud vil ikke lade de vantro gå forud for de troende.”[4:141]
Derudover kan en
blive overrasket over hvor blødsød og ”silket” deres tale er, han vil bringe
Allah swt til vidne for det som er i hans hjerte af løgne og bedrag,
”Der findes blandt
menneskene en og anden, hvis ord om det jordiske liv behager dig, og som tager
Gud til vidne på sit ærlige hjerte, mens han dog er den argeste modstander.”[2:204]
Det de påbyder
deres følgere medfører fordærvelse og ødelæggelse for dem og i landet. Det de
forbyder deres følgere er det som medfører hvad ville være bedre for dem i
dette liv og i det næste.
Du ville se en af dem iblandt de troende, bedende og
ihukommende Allah men,
”Når han har vendt sig bort,
stræber han efter at skave fordærv på jorden og ødelægge afgrøde ig afkom. Gud
elsker ikke fordærv.” [2:205]
De påbyder den
onde efter de selv har engageret sig i det og forbyder det gode efter de selv
har forladt det. De er nærrige når det kommer til at give af deres formue på
Allahs vej, måder hvorpå Han elsker den brugt.
Hvordan kan disse
folk blive succesfulde og vejledt når har købt vantro med troens pris og hvilken
handel er der ligeså fortjenestesfri.
”Hvordan vil det være, når
en ulykke rammer dem for deres hænders værk? Så vil de komme til dig og sværge
ved Gud: >Vi ønskede kun at gøre det gode og skabe forlig.<”[4:62]
Hør Allahs swt
råd til jer:
”Gud ved, hvad der gemmer
sig i hjerte på disse. Vend dig bort fra dem, forman dem og tal indtrængende
til dem!”[4:63]
Allah, Den
Mægtige har taget en ed i Hans Bog ved Hamselv,
”Men nej, ved din Herre!
Troende vil de ikke være, før de udoeger dig til opmand i de stridigheder, der
er imellem dem; før de i deres sind ikke finder nogen indvending mod den
afgørelse, som du træffer, og før de underkaster sig helt.”[4:65]
Du vil opleve at
nogle af dem tager en ed før han begynder at tale, selv uden at nogen siger ham
imd, da han ved at de troendes hjerter ikke finder ro i det han siger.
”De sværger ved Gud over for
jer for at være her til behag, men de skulle snarere være Gud til behag, og
Hans udsending, hvis de er troende. Ved de ikke, at den, der sætter sig op imod
Gud og Hans udsending, har Helvedes ild i vente? Dér skal han forblive til evig
tid. Det er den vældige vanære.” [9:62-63]
Derfor bruger han
eden som en måde hvorpå han kan beskytte sig selv mod enhver mistanke. På samme
måde som en løgner vil sværge for at få den som lytter til at tro at han taler
sandt.
”De bruger deres eder som et
skjold og lagde hindringer på Guds vej. Ondt er det , som de gjorde.” [63:2]
Der udover siger
Allah swt,
”Når du ser dem, finder du
behag i deres ydre fremtoning, og når de taler, lytter du til deres tale. De er
som brædder, der må læne sig op ad noget, og de regner med, at hvert et råb er
rettet mod dem. De er fjenden, så vogt dig for dem! Måtte Gud bekæmpe dem! Hvor
kan de være så forløjede.” [63:4]
De tror måske at
de er mange men i virkeligheden er de få. De tror måske at de er stærke men i
virkeligheden er de svage og ynkelige. De er uvidende og tror om dem selv at de
er mægtige.
De er vildledte
omkring Allah swt for de er uvidende om Hans Storhed,
”De sværger ved Gud på, at
de hører til jer, uden dog at høre til jer. Men de er folk, der er forskræmte.
Hvis de kan finde et tilflugtssted, nogle huler eller et smuthul, så søger de
dertil i hastig flugt.” [9:56-57]
Derudover siger
Allah swt om dem,
”Når der sker jer noget
godt, gør det dem ondt, og når noget ondt rammer jer, glæder de sig derover.” [3:120]
Der er tallige
beskrivelser af disse mennesker. Det er lige før en kan sige at hele Al-Qur’an
handler om dem pga deres overflod på jorden og dens mave – deres grave. Der er
ikke et eneste sted på jorden men at de kan blive fundet derpå.
Hudhayfah hørte
engang en person sige, ”O Allah, udslet hyklerne!” Hans sagde, ”Søn af min
bror, hvis Han udslettede hyklerne ville du finde dig selv gående på gaderne
alene, for der ville knap nok være nogen tilbage!”
Se engang på
hvordan sahabah betragtede hykleri:
’Umar ibn
al-Khattab sagde til Hydhayfah, ”Jeg spørger dig ved Allah, talte Profeten saw
mig som en af dem?” Han svarede, ”Nej, og jeg vil ikke svare på dette spørgsmål
for andre efter dig.”
Ibn Abi Mulaykah
sagde, ”Jeg mødte 30 af Muhammads saw. følgesvender og fandt at enhver af dem
frygtede hykleri for ham selv og ingen af dem sagde at hans tro var som Jibril
og Mikails tro” (Bukhari)
Al-Hasan al-Basri
sagde, ”Ingen føler sig sikker fra hykleri undtagen en hykler, og ingen frygter
det undtagen en troende.”
Da en af sahabah
blev spurgt omkring hykleri sagde han, ”Det er at kroppen er set som værende
underkastet men hjertet er ikke”
Hykleri vokser
fra to: løgn og praleri. Og hykleri
vokser af to kilder: svaghed i åndelig indsigt og svaghed i resolution.
Sandelig dette er
hykleriets tegn så vogt jer for dem! Vogt jer for dem før dommen kommer for
jer: når de er betroet noget så bryder de tiltroen, når de lover så bryder de,
når de taler er de ikke rimelige og retfærdige, når de bliver kaldt til
tilbedelse så vakler de, når de bliver kaldt til det som Allah har åbenbaret og
til Hans Sendebud vender de bort, men når det passer deres lyster og begær
skynder de sig mod det. Efterlad dem til den undertvingelse og ulykke de har
valgt for sig selv, afhæng ej af deres kontrakter og stol ikke på deres løfter
for de er løgnerer