fredag den 15. januar 2016

15/1-16 Imam Nawawi Afslutning

Assalaamu 'alaykum wa rahmatullah!

Nu har vi afsluttet dette længere forløb med Imam Nawawi's samling af 40 (42) hadith med kommentarer og forklaring.

Nedernfor har i noterne til hadith 41 og 42:

Hadith 41 - Berettet af Abu Muhammad Abdullah ibn Amr ibn Al-'As:

Allahs Sendebud 
 sagde:

Ingen af jer tror [1] førend hans tilbøjelighed er i overensstemmelse med det, jeg er kommet med.

KildeKitab Al-Hujjah (hadith hasan, sahih)
Noter:
[1] … tror i sandhed…


Kort kommentar

-        Mange lærde erklære denne hadith som svag, så vi tilskriver den ikke til Profeten (saws), men vi studere dens indhold da betydningen er lyd.

-        Imam Al-Nawawi sammensat ikke samlingen tilfældigt, men fulgte en vis og klar rækkefølge. Det er som om han siger at så vi kan tro skal vi følge alle forrige hadith og gøre det vores begær, derfor skal vi være tilbøjelige i at handle på dem.

-        Vi burde ikke acceptere hvad vi bliver fortalt, men vi burde acceptere det med vores hjerte, med tilfredshed og villighed, derfor skal vi hver morgen og aften sige ”Jeg er tilfreds med Allah som min herre, med islam som min religion, og Muhammed (saws) som en Profet og sendebud. ” [Leveret af Ahmad og andre.] Disse ord burde ikke blive ytret, men bure også stamme fra vores hjerter.

-        Nægtelsen der er brugt i denne hadith er det af fuldstændighed, dvs. du har ikke fuldkommen Iman hvis dine lyster ikke er i enighed med det Profeten (saws) har bragt.

-        Vi lære også fra denne hadith at Iman’en forhøjes og formindskes baseret på enigheden af dine lyster med Profetens (saws) lære.

-        Ibn Al-Jawzi sagde, ”Lyster er en tilbøjelighed af sjælen som passer den”.

-        Lyster er ikke nødvendigvis en dårlig ting. De dårlige lyster er nævnt i Koranen i Surah Sad [” »David! Vi har gjort dig til efterfølger på jorden. Døm med sandhed mellem menneskene, og følg ikke begæret, så det leder dig vild, bort fra Guds vej«. De, der forvilder sig bort fra Guds vej, har en streng straf i vente, fordi de glemte afregningens dag. ” - 38:26] og Surah Al-Nazi’aat [”Men hvis nogen har frygtet sin Herres værdighed og nægtet sig, hvad han har lyst til, da vil Haven være herberget” - 79:40-41] er opfyldninger af de lyster i en grænseløs manér.

-        Lysterne nævnt i denne hadith betyder rigtigt kærlighed, det vil sige du burde elske hvad Profeten (saws) har bragt ned.

-        Vi burde ikke se obligationerne som noget vi skal gøre, men med kærlighed, hvilket man kan opnår ved at elske Allah.

-        Allah har ikke lovgivet Shari’ah loven for Hans fordel, men vores fordel.

-        Vi har brug for at kende de høje formål af Shari’ah, og dens fordele så vi kan værdsætte den og elske den

-        Hvis vi kender realiteten af synder, ville vi ikke synde.

-        Allah lovpriser ikke dem der ikke kan lide der Han elsker, og kan lide det Han hader i mange steder i Koranen såsom Surah Muhammed [”For de hadede det, som Gud sendte ned. Han lader deres handlinger forspildes. ” - 47:9, ”For de siger til dem, de hader det, som Gud har sendt ned ’Vi vil adlyde jer i nogle ting’. Gud kender deres hemmeligheder. ” - 26 & ”For de følger noget, der vækker Guds vrede, og hader Hans velbehag. Så vil Han lade deres handlinger forspildes.” - 28]

-        Nogle af Salaf’erne plejede at sige: ””Hvem end der påstår at elske Allah og han følger ikke Allahs befalinger i hans handlinger, så er hans påstand falskt. Og hver elsker der ikke frygter Allah er bedraget. ”

-        Yahya bin Muadh har sagt, ”Hvem end påstår at elske Allah, men holder sig ikke i Hans grænser er ikke sandfærdig (i hans kærlighed) ”.

-        En troende er er hel i at der ikke er nogen forskel i hvad han tilkendegiver og hvad hans hjerte føler.

-        Folket af bid’ah (innovation) er også kaldet folket af lyst/begær i at de putter hvad de fortrækker over hvad Allah elsker og dette er hvordan synder bliver til.

-        Når de synder, siger folk, ”Kun Allah kan dømme mig”. Dette er ikke korrekt da folk kan dømme handlingerne af andre, derfor har vi straffe i Islam. Kun Allah kan dømme hvad der er i hjertet, men handlingerne af en person er en refleksion af hvad deres hjerte rummer.

Fordele og handle punkter:

·        Sørg for at tilpasse dit hjerte til påbuddene fundet i alle de forrige studeret 40 hadith.
·        Have kærlighed til Profetens (saws) lære.
·        Se på obligationerne med kærlighed, frem for noget man skal gøre.
·        Hvordan får man sit begær/lyster til at tilpasse hvad Allah elsker:
o   Have en dybere viden af den høje formål af Shari’ah                              
o   Forhøj i viden af belønninger og straf
o   Undgå dovne taler og handlinger hvilke kun tjener i tidsspild, og distancere dig fra Allah


Hadith 42 - 
Berettet af Anas ibn Malik:

Jeg hørte Allahs Sendebud 
 sige:

"Allâh, Den Almægtige, har sagt: O søn af Adam, så længe du påkalder Mig og beder til Mig, vil Jeg tilgive dig for det, du har gjort og Jeg vil ikke have noget imod det. O søn af Adam, om dine synder skulle nå op til himlens skyer og du så bad og du så bad om tilgivelse, ville Jeg tilgive dig. O søn af Adam, om du kom til Mig med synder, der svarer til størrelsen af verdenen og du så vendte ansigtet imod mig, uden at have tilskrevet Mig nogen partner, ville jeg bringe dig tilgivelse, der svarer til størrelsen af dem[1]."

KildeTirmidhi (hadith hasan, sahih)

Noter:
[1] dvs. Allâh vil give tilgivelse i samme udstrækning som personens synder

Det var en vane hos de lærde som samlede 40 hadith, kun at samle 40, men Imam Nawawi tilføjede 2 dertil. 

Den 41. hadith for at minde os om at følge de 40 andre og hadith 42 som en form for at søge tilgivelse.

At søge tilgivelse burde være en af de sidste handlinger hos en troende i hvilket som helst arbejde.

Vi ser fra denne hadith hvor let Allah har gjort det at søge Hans tilgivelse.

De to hovedtemaer i denne hadith er:

·        Størrelsen af Allahs tilgivelse
·        Håb i Allah og Hans barmhjertighed

Den stater med ”Oh søn af Adam” for at påminde os om at vi alleer synderer, ogat vores fader Adam søgte tilgivelse efter hans synd, så vi burde følge ham i dette.

Du’aa er essentiel i søgen efter tilgivelse og det er essencen af tilbedelse og tjeneste af Allah

Vores du’aa er svag/mangelful når:

·        Vi har lidt viden om Allah, så vi føler ikke at Han kan se vores behov, hvilket med fører at,
·        Vi føler os uafhængige af Ham og ikke har brug for hjælp, dermed bliver vi arrogante og det fører til det modsatte af at tjene Allah

Profeten sagde: "Spørg Allah med sikkerhed, om at han vil besvare dine bønner og vid, at Allah ikke vil acceptere bøn fra et fraværende hjerte " (Tirmidhi)

Profeten saws. Sagde: ”Den (du’aa) bliver accepteret fra dig så længde du ikke er forhastet, og siger ”Jeg bad men fik ikke svar”” (Bukhari og Muslim)

Det er af Allahs barmhjertighed at Han udskyder et svar, så det drager Hans slave tættere på Ham.

Denne hadith er også en form for håb i Allah, vi afslutter studiet af de 40 hadith ved at have håb i Allah.

Ibn Rajab sagde om håb: ”Det er en trøst at vente på det, som er elsket af en person”

Ibn al-Qayyim sagde også: "Håb er vigtigt for den rejsende mod Allah, og hvis tilbederen forlader det et øjeblik, så vil han blive ødelagt, eller næsten ødelagt. Muslimen kredser om en synd, som han håber at tilgivet, en fejl, som han håber at rette op, en retfærdig handling, som han håber er accepteret, standhaftighed, som han håber at vinde og holde fast i, og nærhed til Allah, som han håber at nå . Derfor er håb fra de stærkeste ting at hjælpe en person i at rejse til sin Herre og forblive fast i religionen "

En du’aa koblet med håb er en åben dør for tilgivelse og accept. Hvis en af disse mangler, vil du’aa ikke virke og det vil blot være et ønske.

Ibn AL-Qayyim sagde: ”Et hjerte rejsende mod Allah swt er som en fugl, kærlighed er dens hoved og håb og frygt er dens vinger”

Vi søger tilgivelse:

·        For at fjerne de verdslige dårlige virkninger af synder
·        For at fjerne de dårlige konsekvenser af synder i akhirah
·        Som en form for taknemmelighed
·        For vores mangler i tilbedelse
·        For vores mangler i taknemmeligheden til Allah

Den sidste del af denne hadith forklarer den 3. årsag til tilgivelse som er ren tawheed (monoteisme). 

Tawheed er ikke blot en akademist ting men en spirituel ting, og dette er betydningen her.
Ibn Rajab sagde: "Den sætter Tawheed i sit hjerte, det vil fjerne alt andet end Allah fra hans hjerte med hensyn til kærlighed, veneration, respekt, ærbødighed, frygt, håb og afhængighed. Og så vil alle hans synder blive brændt, selv hvis de var ligesom skummet i havet, og det kan ændre dem til gode gerninger"

Råd:

·        Altid afslut ethvert arbejde, tilbedelse eller ej, ved at søge Allahs tilgivelse
·        Når du laver du’aa så anerkend dine svagheder overfor Allah og dit behov for Ham, sammen med Hans evne for at se dine behov
·        Altid tro på at Allah vil besvare din du’aa og aldrig giv op, lige meget hvor længde du har lavet du’aa
·        Hav håb i Allah i alt du gør/ønsker
·        Forstå at tawheed også er noget som du skal føle i hjertet