lørdag den 10. oktober 2015

9/10-15 Hadith 29 & 30


Assalaamu alaykum


Nedenstående har I noterne til hadith 29 & 30
__________________________________


Hadith 29 - Berettet af Muadh ibn Jabal:

Jeg sagde: "O Allahs Sendebud, fortæl mig om en gerning, der vil få mig i paradis og beskytte mig fra helvedes ild." Han  sagde: sagde: "Du har spurgt mig om en stor ting, ikke desto mindre er det let for den, Allah Den Almægtige gør det nemt for. Du skal tilbede Allah uden at associere nogen som helst partner med Ham, du skal opretholde bønnen, du skal betale almisse, du skal faste i Ramadhan og du skal tage på pilgrimsfærd til Huset [2]." 

Så sagde Han : "Skal jeg ikke vise dig godhedens porte? Fasten er et skjold, almisse sletter synd ligesom vand slukker ild, og når en mand beder i nattens mulm og mørke." Så reciterede Han 
”Deres krop skyr sengen, idet de påkalder deres Herre i frygt og længsel, og de giver bort af det, som Vi forsørger dem med. Ingen ved, hvilken fryd der ligger skjult for dem til gengæld for det, som de gjorde.” [As-Sajdah 16-17]

Så sagde Han 
: "Skal jeg ikke fortælle dig om sagens kerne, dens søjle og dens top?" Jeg sagde: "Jo Allahs Sendebud." "Kernen af sagen er Islam, søjlen er bønnen og toppen er Jihad." Så sagde Han : "Skal jeg ikke fortælle dig, hvad der kontrollerer alt dette?" Jeg sagde: "Jo, Allahs Sendebud." Han  tog om sin tunge og sagde: "Behersk denne!" Jeg sagde: "O Allahs Sendebud! Bliver vi da draget til ansvar for det vi siger?" Han  sagde: "Må din mor miste dig, O Muadh! [1] Findes der noget andet, end høsten af deres tunger, som får folk til at vælte på ansigtet – [eller Han  sagde] på næsen – i Helvedets ild?"
Kilde: Tirmidhi (hadith hasan sahih)



Noter:
[1] En arabisk sætning, som bruges på samme måde som man i dag bruger: ”Er der noget galt med dig?”,  ”Hvad sker der for dig?” o.lign.

Denne hadith handler om de mange gerninger og forskellige veje der kan føre til Jannah
Muadh var en sahabi som havde meget viden indenfor halal og haram og alligevel stillede han simple spørgsmål som dette. Dette viser os at vi ikke skal være generte når vi søger viden, eller når vi spørger ind til vigtige ting som kan lyde simple.
Det er ikke handlinger selv der fører en til Jannah men det er ved at Allah muliggører dem, accepterer dem og gør dem til årsag, så det er ikke handlingen men Allahs accept og beslutning.
En anden mening er at det er Allahs barmhjertighed der fører os i Jannah, og vores handlinger bestemmer vores niveau i Jannah.
Profeten saw. svarer ved at rose spørgsmålet, hvilket er værd at notere. At rose et spørgsmål er opfordrende, viser vigtigheden af spørgsmålet og det viser at man er intereseret i det.
Profeten saw. siger at svaret er let, hvilket gør den som spørger glad og opfordrer ham til at gøre mere godt og spørge Allah om hjælp.
Profeten saw. svarer på hvad fører os til Jannah, ved at liste Islams 5 søjler. Dette viser vitigheden af disse handlinger da de er obligatoriske, og the mest elskede handlinger hos Allah er de obligatoriske handlinger.
Derefter tilbød Profeten saw. at vise ham godhedens porte. Dette viser endnu en god egenskab i hans saw. undervisningsmetode. Han lærer i en gradvis, fremadskridende maner, på denne måde er den studerende mere indvolveret og engageret.
Profeten saw. kunne have stoppet efter første del, da han havde svaret på spørgsmålet, men han fortsatte, hvilket viser os, at vi i da’wah burde udnytte og søge muligheden for at give flere råd når den der lytter er i en god tilstand til at lytte.
Der bliver brugt metaforer:
Fasten er et skjold – da det hjælper med at beskytter fra straf fra Allah og da det at afholde fra halal træner en i at afholde fra det der er haram. Det er et skjold fra det som er dårligt f.eks. gråd, synder, shaytan, helvedsild osv.
Almisse sletter synder som vand slukker vand – synder brænder/ødelægger hjertet og forvandler gode gerninger til aske, mens almisse rengører hjertet og sletter de dårlige effekter af synder. Dette gælder kun mindre synder da større synder kræver tawbah for at de tilgives.
Ibn Al Qayyim sagde vdr nattebønnen, Qiyam al Layl, at det er en skjult handling og derfor siger Allah i den nævnte ayah at dens belønning er gemt, hvilken man vil kende når man får den. Når man ikke afslører en belønnings viser det blot dennes størrelse. Belønningen er hos Allah.
En konstruktion uden en søjle vil falde sammen, derfor, vil vores Islam falde sammen uden Salah. Vi ved at vi er nærmest Allah i sujood, men i en anden hadith får vi at vide at det nærmeste Allah er på os er i den sidste tredje del af natten, så vi ved at Han kommer os nær på dette tidspunkt snarere end at vi går mod Ham.
Ibn Rajab sagde om den sidste del af denne hadith, ”Og dette er bevis for, at beherske/tilbageholde tungen er roden til al godt, og hvemend kontrollerer sin tunge har kontrolleret alle sine anliggende og udformet dem korrekt”
Ibn Taymiyyah sagde at det er overraskende hvordan vi kan kontrollere os selv og fraholdeos de store synder, men vi kan ikke kontrollere vores tunge, og denne kan lede os til større synder som frafald, falske virdnesbyrder, magi, bagtale osv.
Vi ser i denne hadith at Islam opfordrer til handlinger og ikke kun snak.
RÅD:
·        Man skal ikke føle sig genert når man spørger ind til Islam selv om det virker simpelt
·        Når man møder nogen der har mere viden end en selv så udnyt det og spørg dem og råd
·        Forøg dine gode gerninger for de vil lede dig til Jannah
·        Når du bliver stillet et spørgsmål så forsøg at svare med samme maner som Profeten saw, ved at rose spørgsmålet og opfordre den som spørger.
·        Tag et skridt mod Allah og Allah vil komme mod dig, men du er nødt til at tage det første skridt.
·        Når du lærer nogen noget så gør det gradvist progressivt, de basale ting før de mere detaljerede.
·        Hvis du giver da’wah til nogen som er villig til at lytte så begræns ikke dig selv kun til spørgsmålet og udnyt det til at lære dem mere godt.
·        Vi lever i en tid hvor man kommunikerer meget ved mails, beskeder, kommentar, opslag og lignende, man skal ikke nødvendigvis bruge tungen til at sige noget.




Hadith 30 - Berettet af Abu Thalabah Al-Kushanee:

Allahs Sendebud 
 sagde:
"Allah, Den Almægtige, har fastlagt religiøse pligter, så forsøm dem ikke. Han har sat grænser, så overskrid dem ikke. Han har forbudt visse ting, så overtræd dem ikke. Han har tiet om visse ting – af barmhjertighed for jer, ikke af glemsomhed – så søg ikke efter dem."

KildeAd-Daraqutni og andre (hadith hasan)
Kommentar:
-        Mange lærde betragter denne hadith som svag (når der tales om dens isnad), derfor er bedst at undgå at sige at dette er hvad profeten (saws) har sagt
-        Denne hadith i premisser af dens betydning er lyd, så den skal studeres da den indeholder mange vise ord og råd
-        Formuleringen ” Allah, Den Almægtige, har fastlagt religiøse pligter, så forsøm dem ikke..” indebære at Allah den ene lovgiver. Dette betyder at man skal tænke med omhu før man giver en islamisk kendelse, for vi siger meget tit ”Allah siger sådan og sådan”, derfor betyder det at når man giver en islamisk kendelse er det som om man tale i Allahs navn
-        Imam Malik plejede at sige ”Jeg har set mange af vores lærde svare på et spørgsmål ved at sige ’jeg kan lide dette’ eller ’jeg kan ikke lide dette’, og svarede ikke ved at sige halal eller haram.
-        Dette udsagn af Imam Malik viser hvordan store lærde fra fortiden plejede at have så meget frygt i at snakke på Allah vegne/i Allahs navn, selvom tingene tydeligvis er haram, de plejede at undgå at sige det er haram ved at sige at de ikke kunne lide det.
-        Sahaba’en spurgte ikke meget til hvorvidt noget er ildeset eller anbefalet, da de var vant til at gøre det Allah elsker, om det så var obligatorisk eller et råd, og plejede at holde sig fra hvad Han ikke kunne lide – om det så var forbudt eller afskyet.
-        Grænserne der er henvist til i denne hadith er ting hvor halal og haram er separeret, så Allah har lavet disse grænser, derfor kan vi ikke gå ud over dem ved at gå fra halal ind til haram
-        Ikke alt det shari’ahen ikke nævner utrykkeligt er tilladt såsom for eksempel forstår vi implicit verset hvor an ikke skal sige ’uff’ til sine forældre, betyder også at man ikke må slå dem.
-        Ikke at spørge spørgsmål mere udbredt i profetens (saws) tid, da det kan resultere i en kendelse som kan blive til en lovgivning der kan gøre ting besværlig, som skete da Musa (as) blev spurgt om detaljerne om koen der skulle ofres
-        Selvom profeten (saws) gået bort og der er ingen risiko i at gøre religionen mere besværlig, skal vi ikke spørge spørgsmpl til ting der ikke er gavnlige for os, eller af ting der ikke er ment for os at vide, fx: hvordan Allah ser ud.

Gavn og handle pointer:
-        Allah har gjort denne religion let for os siden vi har flere ting der er tilladt for os end vi har der er forbudte, så vi skal være Allag taknemlige
-        Vi skal også være Allah taknemlige for at lave shariah loven meget nem og ikke kompliceret.
-        Forstå når der bliver sagt at noget er halal og haram, husk du snakker i Allahs vegne, så du skal være 100% sikker på det du siger, vil du bliver spurgt om til dommedagen og du vil helst ikke stå foran Allah og have fortalt en løgn om Ham.
-        Lær om wara’ (kig på hadith 11 for en definition) af hvad de lærde kalder ting halal eller haram
-        Se kommentar af hadith 9 om overdrevene spørgsmål