Assalaamu alaykum
Nedenstående har I noterne til hadith 29 & 30
__________________________________
Hadith 29 - Berettet
af Muadh ibn Jabal:
Jeg sagde: "O Allahs Sendebud, fortæl
mig om en gerning, der vil få mig i paradis og beskytte mig fra helvedes
ild." Han ﷺ sagde: sagde:
"Du har spurgt mig om en stor ting, ikke desto mindre er det let for den,
Allah Den Almægtige gør det nemt for. Du skal tilbede Allah uden
at associere nogen som helst partner med Ham, du skal opretholde
bønnen, du skal betale almisse, du skal faste i Ramadhan og du skal tage på
pilgrimsfærd til Huset [2]."
Så sagde Han ﷺ: "Skal jeg ikke vise dig godhedens
porte? Fasten er et skjold, almisse sletter synd ligesom vand slukker ild, og
når en mand beder i nattens mulm og mørke." Så reciterede Han ﷺ:
”Deres krop skyr sengen, idet de påkalder
deres Herre i frygt og længsel, og de giver bort af det, som Vi forsørger dem med.
Ingen ved, hvilken fryd der ligger skjult for dem til gengæld for det, som de
gjorde.” [As-Sajdah 16-17]
Så sagde Han ﷺ: "Skal jeg ikke fortælle dig om sagens kerne, dens søjle og dens top?" Jeg sagde: "Jo Allahs Sendebud." "Kernen af sagen er Islam, søjlen er bønnen og toppen er Jihad." Så sagde Han ﷺ: "Skal jeg ikke fortælle dig, hvad der kontrollerer alt dette?" Jeg sagde: "Jo, Allahs Sendebud." Han ﷺ tog om sin tunge og sagde: "Behersk denne!" Jeg sagde: "O Allahs Sendebud! Bliver vi da draget til ansvar for det vi siger?" Han ﷺ sagde: "Må din mor miste dig, O Muadh! [1] Findes der noget andet, end høsten af deres tunger, som får folk til at vælte på ansigtet – [eller Han ﷺ sagde] på næsen – i Helvedets ild?"
Så sagde Han ﷺ: "Skal jeg ikke fortælle dig om sagens kerne, dens søjle og dens top?" Jeg sagde: "Jo Allahs Sendebud." "Kernen af sagen er Islam, søjlen er bønnen og toppen er Jihad." Så sagde Han ﷺ: "Skal jeg ikke fortælle dig, hvad der kontrollerer alt dette?" Jeg sagde: "Jo, Allahs Sendebud." Han ﷺ tog om sin tunge og sagde: "Behersk denne!" Jeg sagde: "O Allahs Sendebud! Bliver vi da draget til ansvar for det vi siger?" Han ﷺ sagde: "Må din mor miste dig, O Muadh! [1] Findes der noget andet, end høsten af deres tunger, som får folk til at vælte på ansigtet – [eller Han ﷺ sagde] på næsen – i Helvedets ild?"
Kilde: Tirmidhi
(hadith hasan sahih)
Noter:
[1] En arabisk sætning, som bruges på samme måde som man i dag bruger: ”Er der noget galt med dig?”, ”Hvad sker der for dig?” o.lign.
Denne hadith handler om de mange gerninger og
forskellige veje der kan føre til Jannah
Muadh var en sahabi som havde meget viden
indenfor halal og haram og alligevel stillede han simple spørgsmål som dette.
Dette viser os at vi ikke skal være generte når vi søger viden, eller når vi
spørger ind til vigtige ting som kan lyde simple.
Det er ikke handlinger selv der fører en til
Jannah men det er ved at Allah muliggører dem, accepterer dem og gør dem til
årsag, så det er ikke handlingen men Allahs accept og beslutning.
En anden mening er at det er Allahs
barmhjertighed der fører os i Jannah, og vores handlinger bestemmer vores
niveau i Jannah.
Profeten saw. svarer ved at rose spørgsmålet,
hvilket er værd at notere. At rose et spørgsmål er opfordrende, viser
vigtigheden af spørgsmålet og det viser at man er intereseret i det.
Profeten saw. siger at svaret er let, hvilket gør
den som spørger glad og opfordrer ham til at gøre mere godt og spørge Allah om
hjælp.
Profeten saw. svarer på hvad fører os til
Jannah, ved at liste Islams 5 søjler. Dette viser vitigheden af disse
handlinger da de er obligatoriske, og the mest elskede handlinger hos Allah er
de obligatoriske handlinger.
Derefter tilbød Profeten saw. at vise ham
godhedens porte. Dette viser endnu en god egenskab i hans saw.
undervisningsmetode. Han lærer i en gradvis, fremadskridende maner, på denne
måde er den studerende mere indvolveret og engageret.
Profeten saw. kunne have stoppet efter første
del, da han havde svaret på spørgsmålet, men han fortsatte, hvilket viser os,
at vi i da’wah burde udnytte og søge muligheden for at give flere råd når den
der lytter er i en god tilstand til at lytte.
Der bliver brugt metaforer:
Fasten er et skjold – da det hjælper med at
beskytter fra straf fra Allah og da det at afholde fra halal træner en i at
afholde fra det der er haram. Det er et skjold fra det som er dårligt f.eks.
gråd, synder, shaytan, helvedsild osv.
Almisse sletter synder som vand slukker vand –
synder brænder/ødelægger hjertet og forvandler gode gerninger til aske, mens
almisse rengører hjertet og sletter de dårlige effekter af synder. Dette gælder
kun mindre synder da større synder kræver tawbah for at de tilgives.
Ibn Al Qayyim sagde vdr nattebønnen, Qiyam al
Layl, at det er en skjult handling og derfor siger Allah i den nævnte ayah at
dens belønning er gemt, hvilken man vil kende når man får den. Når man ikke
afslører en belønnings viser det blot dennes størrelse. Belønningen er hos
Allah.
En konstruktion uden en søjle vil falde sammen,
derfor, vil vores Islam falde sammen uden Salah. Vi ved at vi er nærmest Allah
i sujood, men i en anden hadith får vi at vide at det nærmeste Allah er på os
er i den sidste tredje del af natten, så vi ved at Han kommer os nær på dette
tidspunkt snarere end at vi går mod Ham.
Ibn Rajab sagde om den sidste del af denne
hadith, ”Og dette er bevis for, at beherske/tilbageholde tungen er roden til al
godt, og hvemend kontrollerer sin tunge har kontrolleret alle sine anliggende
og udformet dem korrekt”
Ibn Taymiyyah sagde at det er overraskende
hvordan vi kan kontrollere os selv og fraholdeos de store synder, men vi kan
ikke kontrollere vores tunge, og denne kan lede os til større synder som
frafald, falske virdnesbyrder, magi, bagtale osv.
Vi ser i denne hadith at Islam opfordrer til
handlinger og ikke kun snak.
RÅD:
·
Man skal ikke føle sig genert når man spørger
ind til Islam selv om det virker simpelt
·
Når man møder nogen der har mere viden end en
selv så udnyt det og spørg dem og råd
·
Forøg dine gode gerninger for de vil lede dig
til Jannah
·
Når du bliver stillet et spørgsmål så forsøg at
svare med samme maner som Profeten saw, ved at rose spørgsmålet og opfordre den
som spørger.
·
Tag et skridt mod Allah og Allah vil komme mod
dig, men du er nødt til at tage det første skridt.
·
Når du lærer nogen noget så gør det gradvist
progressivt, de basale ting før de mere detaljerede.
·
Hvis du giver da’wah til nogen som er villig
til at lytte så begræns ikke dig selv kun til spørgsmålet og udnyt det til at
lære dem mere godt.
·
Vi lever i en tid hvor man kommunikerer meget
ved mails, beskeder, kommentar, opslag og lignende, man skal ikke nødvendigvis
bruge tungen til at sige noget.
Hadith 30 - Berettet af Abu Thalabah Al-Kushanee:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Allah, Den Almægtige, har fastlagt
religiøse pligter, så forsøm dem ikke. Han har sat grænser, så overskrid dem
ikke. Han har forbudt visse ting, så overtræd dem ikke. Han har tiet om visse
ting – af barmhjertighed for jer, ikke af glemsomhed – så søg ikke efter
dem."
Kilde: Ad-Daraqutni og andre (hadith hasan)
Kilde: Ad-Daraqutni og andre (hadith hasan)
Kommentar:
-
Mange lærde betragter denne hadith som svag (når der
tales om dens isnad), derfor er bedst at undgå at sige at dette er hvad
profeten (saws) har sagt
-
Denne hadith i premisser af dens betydning er lyd, så den
skal studeres da den indeholder mange vise ord og råd
-
Formuleringen ” Allah, Den Almægtige, har fastlagt
religiøse pligter, så forsøm dem ikke..” indebære at Allah den ene lovgiver.
Dette betyder at man skal tænke med omhu før man giver en islamisk kendelse,
for vi siger meget tit ”Allah siger sådan og sådan”, derfor betyder det at når
man giver en islamisk kendelse er det som om man tale i Allahs navn
-
Imam
Malik plejede at sige ”Jeg har set mange af vores lærde svare
på et spørgsmål ved at sige ’jeg kan lide dette’ eller ’jeg kan ikke lide
dette’, og svarede ikke ved at sige halal eller haram.
-
Dette udsagn af Imam
Malik viser hvordan store lærde fra fortiden plejede at have så meget frygt
i at snakke på Allah vegne/i Allahs navn, selvom tingene tydeligvis er haram,
de plejede at undgå at sige det er haram ved at sige at de ikke kunne lide det.
-
Sahaba’en spurgte ikke meget til hvorvidt noget er
ildeset eller anbefalet, da de var vant til at gøre det Allah elsker, om det så
var obligatorisk eller et råd, og plejede at holde sig fra hvad Han ikke kunne
lide – om det så var forbudt eller afskyet.
-
Grænserne der er henvist til i denne hadith er ting hvor
halal og haram er separeret, så Allah har lavet disse grænser, derfor kan vi
ikke gå ud over dem ved at gå fra halal ind til haram
-
Ikke alt det shari’ahen ikke nævner utrykkeligt er
tilladt såsom for eksempel forstår vi implicit verset hvor an ikke skal sige
’uff’ til sine forældre, betyder også at man ikke må slå dem.
-
Ikke at spørge spørgsmål mere udbredt i profetens (saws)
tid, da det kan resultere i en kendelse som kan blive til en lovgivning der kan
gøre ting besværlig, som skete da Musa (as) blev spurgt om detaljerne om koen
der skulle ofres
-
Selvom profeten (saws) gået bort og der er ingen risiko i
at gøre religionen mere besværlig, skal vi ikke spørge spørgsmpl til ting der
ikke er gavnlige for os, eller af ting der ikke er ment for os at vide, fx:
hvordan Allah ser ud.
Gavn
og handle pointer:
-
Allah har gjort denne religion let for os siden vi har
flere ting der er tilladt for os end vi har der er forbudte, så vi skal være
Allag taknemlige
-
Vi skal også være Allah taknemlige for at lave shariah
loven meget nem og ikke kompliceret.
-
Forstå når der bliver sagt at noget er halal og haram,
husk du snakker i Allahs vegne, så du skal være 100% sikker på det du siger,
vil du bliver spurgt om til dommedagen og du vil helst ikke stå foran Allah og
have fortalt en løgn om Ham.
-
Lær om wara’ (kig på hadith 11 for en definition) af hvad
de lærde kalder ting halal eller haram
-
Se kommentar af hadith 9 om overdrevene spørgsmål