onsdag den 7. oktober 2015

02/10-15 Hadith 26-28


NOTER


Hadith 26 - Berettet af Abu Hurairah: 

Allahs Sendebud 
 sagde: 

"Hvert eneste led i enhver person skal give almisse, hver dag solen står op; at dømme retfærdigt mellem to personer er en almisse. At hjælpe en mand med sit dyr, ved at løfte ham op på det eller hejse hans bagage op på det, er en almisse. Et venligt ord er en almisse, ethvert skridt du tager til bønnen [1] er en almisse og at fjerne en skadelig ting fra vejen er en almisse."

KildeSahih Bukhari og Sahih Muslim

Noter:
[1] På din vej til moskeen
Der er 360 led i en menneskekrop og almisse tilkommer hver eneste som taknemmelighed til Allah.
Vi viser taknemmelighed for at det Allah har givet os, hvert led i vores krop, hver knogle, den måde vores krop er sat sammen på, ved at udføre almisse i forskellige former.
At dømme retfærdigt mellem to personer, uden at se på hvad der kunne gavne en selv, selvom det måske er mellem to personer, en fattig og en rig, eller en ven, en der har magt eller bare en fra ens eget land el. Lign. Anses som almisse.
At hjælpe en med hans dyr kan idag relateres til f.eks bil. Noget så ”småt” som at hjælpe nogen med at bære noget over i deres bil er almisse. Disse gerninger udføres ikke kun for fremmede men også venner nær en eller ens familie.
At sige noget godt kan være meget magtfuldt og kan påvirke andres liv eller dag positivt, ligesom et dårligt ord kan have den modsatte effekt. Man skal overveje ens ord stærkt, sige de rigtige ting på de rigtige tidspunkter.
Når vi er på vej til bøn, tæller hvert skridt som almisse.
At fjerne noget skadeligt fra vejen tæller som almisse. I moskeen kan man desuden sætte sko på plads, så andre mennesker ikke snubler over dem.





Hadith 27
 - Berettet af An-Nawas ibn Sam'an:

Allahs Sendebud 
 sagde: 
"Retskaffenhed [1] er god manér, og synd er det, som du er usikker på i din sjæl [2] og du ikke ønsker at folk skal finde ud af."

KildeSahih Muslim
Det berettes også at Wabisah ibn Ma’bad sagde:
Jeg kom til Allahs Sendebud  og han sagde: "Er du kommet for at spørge om retskaffenhed?" Jeg svarede: "Ja." Han sagde: "Rådfør dit hjerte. Retskaffenhed er det, sjælen og hjertet føler sig rolig med, og synd er det, som blafrer i sjælen og bevæger sig frem og tilbage i brystet, selvom folk om og om igen har givet dig fatwa [3].

KildeAhmad ibn Hanbal og Ad-Darimi (hadith hasan)

Noter:
[1] Et ord, som indebærer nogle gode handlinger, der fører til Allahs tilfredsstillelse og Hans paradis.
[2] Irriterer hjertet inderst inde og giver en følelse af skyld.
[3] Lovformelige mening, som normalt udstedes af lærde eller imamer med stor viden indenfor islamisk jura.
Synd er som vakler eller ryster ens sjæl:
Synd forårsager aversion eller modvilje i hjertet; det er, at ting, som vakler i brystet, og den enkelte hader, at folk skulle komme til at vide det. 

Profeten (Sallalahalejhi we sellem) forklarer hvordan synd kan føles: et internt tegn i mennesket: en følelse af modvilje i sjælen med hensyn til den bestemte handling

Rådfør dit hjerte
Allah har skabt os med en ren, medfødte disposition, der kaldes fitra. Det betyder at elske sandheden og det gode, og at hade løgn og ondskab. Derfor bør god troende med ren fitra aldrig forveksle sandhed med løgn

At vide hvad er rigtigt fra forkert i dit hjerte, er du nødt til at indse, at hvad der er godt i dit hjerte kan blive påvirket af, hvad du spiser i form af ideer og viden. Så jo mere du ved om Profeten (SAS) - hvem han var, hvordan han handlede i forskellige situationer - jo mere vil du være i stand til at skelne mellem rigtigt og forkert

Den anden hadith guider os til at høre vores hjerte om tvivlsomme forhold.  Hvis hjertet ikke er rolig, når du nærmer en handling, bør man afholde sig fra at foretage handlingen eller tvivlsom sag.
Profeten Muhammed (sallalahu alejhi we sellem) sagde, selv om andre mennesker igen og igen give deres mening, men du har stadig den følelse i dit hjerte, selv med deres badering eller tryghed, din fitra er, hvad der giver dig den følelse, og det er et tegn på hvad du skal gøre. Det faktum, at de skubber dig, og din sjæl stadig dispensationer, er bevis på, at det er noget galt. Selv hvis du er urolig og de ting, du overvejede viser sig at være tilladt, er det bedst at følge dit hjerte i det grå områder.

Disse to ahadith afslører et væsentligt aspekt af islam: vores interne vejledende system. Dette system er etableret som et resultat af flere faktorer


·        Den rene fitra (naturlig disposition). Allah skabte alle med en ren fitra, ikke bare muslimer. Profeten (SAS) nævner mange faktorer i miljøet, der spiller en indflydelsesrig rolle i at udsætte fitra til korruption.
    
·        Realiseringen af tawhid (Enheden af Allah). Det betyder, at øve alle de væsentlige punkter i tawhid som kærlig Allah, Søger hans hjælp som den eneste tilflugt, afhængig af Ham (tawakul), beder om hans barmhjertighed, og mange andre fornødenheder, der er forbundet med tanken om tawhid.
 
·        Fastholdelsen af Shari'ah instruktioner.

·         Søger viden.
 
·        Tazkiyah og tarbiyah - det er rensning af sjælen og odgoj

Muslimer har brug for at være opmærksomme på dette faktum, og aktivere deres system for at være følsomme over for tvivlsomme handlinger og syndige sager. Medmindre dette system "opgraderes", kan den person ikke handle på den rigtige måde. Det er som at installere "anti-virus software« i os selv: med sådan software er på plads, vil vores interne system forhindre 'virus', dvs. dårlige / onde handlinger, i at komme ind vore tanker eller hjerter.






Hadith 28
 - Berettet af Abu Najih al-Irbad: 

Allahs Sendebud 
 gav os en prædiken, hvorved vores hjerter fyldtes med frygt og tårene strømmede ud af vores øjne. Vi sagde: "O Allahs Sendebud, det føltes som dette var en afskedsprædiken, råd os derfor."
Han  sagde: "Jeg råder jer til at frygte Allah og være fuldstændig lydige, selv hvis en slave blev jeres leder. Den af jer, som lever længe vil visselig få stor uenighed at se, så hold jer derfor til min Sunnah [1] og de retsidige kaliffers Sunnah, dem som vejleder til den rette vej. Grib hårdt fat i det med jeres kindtænder. Hold jer fra nyopfundne ting [2], da enhver nyopfunden ting er en bid’ah [3] og enhver bid’ah er en vildledelse."

KildeAbu Dawud og Tirmidhi

Noter:
[1] Profeten Muhammads 
 sædvane, metode; udsagn, handlinger mm.
[2] …hold jer fra at udføre handlinger, der ikke er i overensstemmelse med Islam. Se evt. Hadith nr. 5
[3] Alle handlinger, som ikke er i overensstemmelse med Islams korrekte kilder, kan kategoriseres under bid’ah. Sprogligt betyder det innovation.
Introduktion
-        Profeten (saws) plejede at give påmindelser til hans ledsager, uden at belaste eller kede dem
o   Han var velformueleret: Ibn Rajab fortæller at Profeten ’s (saws) taler var af kortvarig, kortfattet, smuk og forstående karakter.
o   Han havde evnen til at give en meget vægtig besked - den gav stort indtryk
-        Dette er også grunden til at ledsagernes hjerter fyldtes med frygt og tårene strømmede ud af øjnene.
o   De spurgte ham derfor om råd, da det føltes som en afskedsprædiken.

At have Taqwa af/om Allah
-        Profeten (saws) fortalte sine ledsager ”Jeg påbyder jeg at have Taqwa af/om Allah”
-        At have Taqwa betyder at have bevidsthed af/om Allah
o   Dette er et top stridspunkt .
-        Hvis man er i stand til at have Taqwa i alt det man gør, så vil man leve livet af retfærdighed, hengivelse og forlæggelse i forhold til al Islams læring.

Lytte og adlyde lederne.
-        Profetens (saws) andet råd var ” Jeg råder jer til at frygte Allah og være fuldstændig lydige, selv hvis en slave blev jeres leder.”
o   Han understrejer her vigtigheden og respekten for orden - at lytte og adlyde vil føre til bedre ledelse af anliggende i samfundet (fred og enighed).
-        Dog siger hadithen at rigtigt lederskab vil blive det første islamske koncept der vil blive overtrådt.
o   Profeten (saws) informere os at lederskab vil blive korrupt og vil blive givet til andre end dens rette ejer.
o   Han informere os også om at det måske vil blive givet til en slave. à men selvom dette vil ske skal vi stadig adlyde og lytte: for at sikre det der er mindre skadeligt for samfundet


Holde sig til Sunnah
-        Profetens (saws) tredje råd var ” Den af jer, som lever længe vil visselig få stor uenighed at se, så hold jer derfor til min Sunnah og de retsidige kaliffers Sunnah, dem som vejleder til den rette vej.”
o   Profeten (saws) informerede sine ledsager om ting der vil ske efter ham, og spredningen af det onde à han har også givet råd til hvordan man skal konfrontere det onde.
o   At følge Profeten (saws) Sunnah er nøglen til at stå overfor alt det onde
§  Når Profeten (saws) siger at man skal ”følge min Sunnah” mener han, hans skik og hans skik i hvordan Koranen skal tages i anvendelse i den virkelige verden.

Profetens (sas) sædvaner kan klassificeres således:
1.      Dem der er specifikke til Profeten (saws), som vedvarende fasten (wisal)
2.      Sædvaner det er relaterede til kulturen på hans tid, såsom turbaner, at beholde langt hår eller bruge en vandre stav.
3.      Sædvaner der er resultater fra spontane eller tilfældige handlinger. For eksempel, plejede Profeten (saws) at stoppe ved bestemte steder i løbet af en rejse eller tage en bestemt rute på en rejse.
4.      Sædvaner som Profeten (saws) gjorder bevidst med det formål at udføre ibadah.

-        Lærde anføre at muslimer kun er forpligtet at følge den sidste sædvane.
o   En handling er anset for ibadah når der er pålidelige hadith der nævner at den anførte handling er en ibadah, eller at den vil blive belønnet, eller at den der gøre det er rost, eller at den der ikke gøre det vil blive klandret eller forbandet eller straffet,
-        Profeten (saws) har også beordret sine ledsagere at holde sig til ”de retsidige kaliffers Sunnah” som vil komme efter ham
o   Han har bedt os om at følge dem da han (saws) ved at der er mange nye problemer og situationer vil opstå. - det er derfor vi skal søge vejledning fra folk som er kendt for at være retfærdige, mennesker der er kendt for at følge Profetens (saws) Sunnah og folk der er i stand til at give fatwa med Koranen og sunnah i henblik

Pas på ny-opfundne ting, for enhver innovation (bid’ah) er en fejltagelse
-        Profeten (saws) snakker her om innovationer der har noget at gøre med tilbedelse og læring om Islam.
-        De innovationer der er afvist, er afvist fordi de er handlinger af tilbedelse der oprigtigt ikke har nogen fundament i Islams lære.
o   Disse handlinger vil en efter en lede til forvirring i troen og vil lede folk til at tilbede i måder der ikke er acceptable.
-        Ny-opfundne ting/Innovative ting har to typer:
1.      De ting der ikke har nogen form for basis i Sharee'ah’ loven og dette er baatil (afvist) og forkasteligt
2.      Ting der er parallelle eller har ligheder i Sharee’ah loven, dog er disse ikke forkastelige.
-        Dette er fordi ordnerne ’ny-oprundede ting’ og ’bid’ah’ ikke er anset for forkastelige kun af ordnerne selv, men på grund af deres indikering af opposition af Sunnah og kan derfor vildlede. à Så nogle gange er de ikke påtænkt at være uindskrænkede forkert
o   For eksempel: 'Umar (rAa) genindførte Taraaweeh bønnen og sagde “Hvilken fremragende bid’ah dette er”.
-        Profeten (saws) har ledet Taraaweeh bønnen i menigheder i et par dage, men fortsatte den ikke da han var bange at folk vil tro at det er obligatorisk.
o   Denne situation fortsatte gennem Khilaafah of Abu Bakrs (rAa) tid, indtil 'Umar (rAa) genindførte hvad Profeten (saws) allerede har lagt en sædvane for.