NOTER
Hadith
26 - Berettet
af Abu Hurairah:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Hvert
eneste led i enhver person skal give almisse, hver dag solen står op; at dømme
retfærdigt mellem to personer er en almisse. At hjælpe en mand med sit dyr, ved
at løfte ham op på det eller hejse hans bagage op på det, er en almisse. Et
venligt ord er en almisse, ethvert skridt du tager til bønnen [1] er en almisse
og at fjerne en skadelig ting fra vejen er en almisse."
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Der er
360 led i en menneskekrop og almisse tilkommer hver eneste som taknemmelighed
til Allah.
Vi viser
taknemmelighed for at det Allah har givet os, hvert led i vores krop, hver
knogle, den måde vores krop er sat sammen på, ved at udføre almisse i
forskellige former.
At dømme
retfærdigt mellem to personer, uden at se på hvad der kunne gavne en selv,
selvom det måske er mellem to personer, en fattig og en rig, eller en ven, en
der har magt eller bare en fra ens eget land el. Lign. Anses som almisse.
At
hjælpe en med hans dyr kan idag relateres til f.eks bil. Noget så ”småt” som at
hjælpe nogen med at bære noget over i deres bil er almisse. Disse gerninger
udføres ikke kun for fremmede men også venner nær en eller ens familie.
At sige
noget godt kan være meget magtfuldt og kan påvirke andres liv eller dag positivt,
ligesom et dårligt ord kan have den modsatte effekt. Man skal overveje ens ord
stærkt, sige de rigtige ting på de rigtige tidspunkter.
Når vi
er på vej til bøn, tæller hvert skridt som almisse.
At
fjerne noget skadeligt fra vejen tæller som almisse. I moskeen kan man desuden
sætte sko på plads, så andre mennesker ikke snubler over dem.
Hadith 27 - Berettet af An-Nawas ibn Sam'an:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Retskaffenhed
[1] er god manér, og synd er det, som du er usikker på i din sjæl [2] og du
ikke ønsker at folk skal finde ud af."
Kilde: Sahih Muslim
Kilde: Sahih Muslim
Det
berettes også at Wabisah ibn Ma’bad sagde:
Jeg
kom til Allahs Sendebud ﷺ og han sagde: "Er du kommet for at
spørge om retskaffenhed?" Jeg svarede: "Ja." Han sagde:
"Rådfør dit hjerte. Retskaffenhed er det, sjælen og hjertet føler sig
rolig med, og synd er det, som blafrer i sjælen og bevæger sig frem og tilbage
i brystet, selvom folk om og om igen har givet dig fatwa [3].
Kilde: Ahmad ibn Hanbal og Ad-Darimi (hadith hasan)
Noter:
[1] Et ord, som indebærer nogle gode handlinger, der fører til Allahs tilfredsstillelse og Hans paradis.
[2] Irriterer hjertet inderst inde og giver en følelse af skyld.
[3] Lovformelige mening, som normalt udstedes af lærde eller imamer med stor viden indenfor islamisk jura.
Kilde: Ahmad ibn Hanbal og Ad-Darimi (hadith hasan)
Noter:
[1] Et ord, som indebærer nogle gode handlinger, der fører til Allahs tilfredsstillelse og Hans paradis.
[2] Irriterer hjertet inderst inde og giver en følelse af skyld.
[3] Lovformelige mening, som normalt udstedes af lærde eller imamer med stor viden indenfor islamisk jura.
Synd er som vakler eller ryster ens sjæl:
Synd forårsager aversion eller
modvilje i hjertet; det er, at ting, som vakler
i brystet, og den enkelte hader, at folk skulle komme til at vide det.
Profeten (Sallalahalejhi we sellem) forklarer hvordan synd kan føles:
et internt tegn i mennesket:
en følelse af modvilje i sjælen med hensyn til den bestemte handling.
Rådfør dit hjerte
Allah har skabt os med en ren, medfødte disposition,
der kaldes fitra. Det betyder at elske sandheden og det
gode, og at hade løgn og ondskab. Derfor
bør god troende med ren fitra aldrig forveksle sandhed
med løgn.
At vide hvad er rigtigt fra forkert i dit hjerte,
er du nødt til at indse, at hvad der er godt i dit hjerte kan blive påvirket af, hvad du spiser i form af ideer og viden.
Så jo mere du ved om Profeten (SAS) - hvem
han var, hvordan han handlede
i forskellige situationer - jo mere vil du være i stand
til at skelne mellem rigtigt og forkert.
Den anden hadith guider os til at høre vores hjerte om tvivlsomme forhold. Hvis hjertet ikke er rolig, når du nærmer en handling, bør man afholde
sig fra at foretage handlingen
eller tvivlsom sag.
Profeten Muhammed (sallalahu alejhi we sellem) sagde, selv om andre mennesker
igen og igen give deres mening, men du har stadig den
følelse i dit hjerte, selv med deres
badering eller tryghed,
din fitra er,
hvad der giver dig den følelse,
og det er et tegn på hvad du skal gøre.
Det faktum, at de skubber dig, og din sjæl stadig
dispensationer, er bevis på, at det er noget galt. Selv hvis du er urolig
og de ting, du overvejede viser sig at være tilladt, er det bedst at følge dit hjerte i det grå
områder.
Disse to ahadith afslører et væsentligt aspekt af islam: vores interne vejledende system. Dette system er
etableret som et resultat af flere
faktorer
·
Den rene fitra (naturlig
disposition). Allah skabte alle med en ren fitra,
ikke bare muslimer. Profeten (SAS) nævner
mange faktorer i miljøet, der spiller en indflydelsesrig rolle i at udsætte fitra
til korruption.
·
Realiseringen af tawhid (Enheden af Allah). Det
betyder, at øve alle de væsentlige punkter i tawhid som kærlig Allah,
Søger hans hjælp som den eneste tilflugt, afhængig af Ham (tawakul), beder om hans barmhjertighed, og mange andre fornødenheder, der er forbundet med
tanken om tawhid.
·
Fastholdelsen
af Shari'ah instruktioner.
·
Søger
viden.
·
Tazkiyah og tarbiyah - det er rensning
af sjælen og odgoj
Muslimer har brug for at være opmærksomme på
dette faktum, og aktivere deres system for at være
følsomme over for tvivlsomme
handlinger og syndige sager. Medmindre dette
system "opgraderes", kan den person ikke handle på den rigtige måde. Det er som at installere "anti-virus software« i os selv: med sådan software er
på plads, vil vores interne system forhindre 'virus', dvs. dårlige / onde
handlinger, i at komme ind vore
tanker eller hjerter.
Hadith 28 - Berettet af Abu Najih al-Irbad:
Allahs Sendebud ﷺ gav os en prædiken, hvorved vores hjerter fyldtes med frygt og tårene strømmede ud af vores øjne. Vi sagde: "O Allahs Sendebud, det føltes som dette var en afskedsprædiken, råd os derfor."
Han ﷺ sagde: "Jeg råder jer
til at frygte Allah og være fuldstændig lydige, selv hvis en slave blev jeres
leder. Den af jer, som lever længe vil visselig få stor uenighed at se, så hold
jer derfor til min Sunnah [1] og de retsidige kaliffers Sunnah, dem som
vejleder til den rette vej. Grib hårdt fat i det med jeres kindtænder. Hold jer
fra nyopfundne ting [2], da enhver nyopfunden ting er en bid’ah [3] og enhver
bid’ah er en vildledelse."
Kilde: Abu Dawud og Tirmidhi
Noter:
[1] Profeten Muhammads ﷺ sædvane, metode; udsagn, handlinger mm.
[2] …hold jer fra at udføre handlinger, der ikke er i overensstemmelse med Islam. Se evt. Hadith nr. 5
[3] Alle handlinger, som ikke er i overensstemmelse med Islams korrekte kilder, kan kategoriseres under bid’ah. Sprogligt betyder det innovation.
Introduktion
-
Profeten (saws) plejede at give påmindelser til hans ledsager, uden at
belaste eller kede dem
o Han var velformueleret: Ibn Rajab fortæller at Profeten ’s
(saws) taler var af kortvarig, kortfattet, smuk og forstående karakter.
o Han havde evnen til at give en
meget vægtig besked - den gav stort indtryk
-
Dette er også grunden til at ledsagernes hjerter fyldtes med frygt og
tårene strømmede ud af øjnene.
o De spurgte ham derfor om råd, da
det føltes som en afskedsprædiken.
At have Taqwa af/om Allah
-
Profeten (saws) fortalte sine ledsager ”Jeg påbyder jeg at have Taqwa af/om
Allah”
-
At have Taqwa betyder at have bevidsthed af/om Allah
o Dette er et top stridspunkt .
-
Hvis man er i stand til at have Taqwa i alt det man gør, så vil man leve
livet af retfærdighed, hengivelse og forlæggelse i forhold til al Islams
læring.
Lytte og adlyde lederne.
-
Profetens (saws) andet råd var ” Jeg råder jer til at frygte Allah og være
fuldstændig lydige, selv hvis en slave blev jeres leder.”
o
Han understrejer her vigtigheden og respekten for orden - at lytte og
adlyde vil føre til bedre ledelse af anliggende i samfundet (fred og enighed).
-
Dog siger hadithen at
rigtigt lederskab vil blive det første islamske koncept der vil blive
overtrådt.
o
Profeten (saws) informere os at lederskab vil blive korrupt og vil blive
givet til andre end dens rette ejer.
o
Han informere os også om at det måske vil blive givet til en slave. à men selvom dette vil ske skal
vi stadig adlyde og lytte: for at sikre det der er mindre skadeligt for
samfundet
Holde sig til Sunnah
-
Profetens (saws) tredje råd var ” Den af jer, som lever længe vil visselig
få stor uenighed at se, så hold jer derfor til min Sunnah og de retsidige
kaliffers Sunnah, dem som vejleder til den rette vej.”
o
Profeten (saws) informerede sine ledsager om ting der vil ske efter ham, og
spredningen af det onde à han har også givet råd til
hvordan man skal konfrontere det onde.
o
At følge Profeten (saws) Sunnah er nøglen til at stå overfor
alt det onde
§ Når Profeten (saws) siger at man skal ”følge min Sunnah”
mener han, hans skik og hans skik i hvordan Koranen skal tages i anvendelse i
den virkelige verden.
Profetens (sas) sædvaner kan klassificeres således:
1.
Dem der er specifikke til
Profeten (saws),
som vedvarende fasten (wisal)
2.
Sædvaner det er relaterede til kulturen på hans tid, såsom turbaner, at
beholde langt hår eller bruge en vandre stav.
3.
Sædvaner der er
resultater fra spontane eller tilfældige handlinger. For eksempel, plejede Profeten (saws) at stoppe ved bestemte
steder i løbet af en rejse eller tage en bestemt rute på en rejse.
4.
Sædvaner som Profeten (saws) gjorder bevidst med det formål at udføre
ibadah.
-
Lærde anføre at muslimer
kun er forpligtet at følge den sidste sædvane.
o
En handling er anset for
ibadah når der er pålidelige hadith der nævner at den anførte handling er en
ibadah, eller at den vil blive belønnet, eller at den der gøre det er rost,
eller at den der ikke gøre det vil blive klandret eller forbandet eller
straffet,
-
Profeten (saws) har også beordret sine ledsagere at holde sig til ”de
retsidige kaliffers Sunnah” som vil komme efter ham
o Han har bedt os om at følge dem
da han (saws) ved at der er mange nye problemer og situationer vil opstå. - det
er derfor vi skal søge vejledning fra folk som er kendt for at være retfærdige,
mennesker der er kendt for at følge Profetens (saws) Sunnah og folk der er i
stand til at give fatwa med Koranen og sunnah i henblik
Pas på ny-opfundne ting, for enhver innovation
(bid’ah) er en fejltagelse
-
Profeten (saws) snakker her om innovationer der har noget at gøre med
tilbedelse og læring om Islam.
-
De innovationer der er afvist, er afvist fordi de er handlinger af
tilbedelse der oprigtigt ikke har nogen fundament i Islams lære.
o
Disse handlinger vil en efter en lede til forvirring i troen og vil lede
folk til at tilbede i måder der ikke er acceptable.
-
Ny-opfundne
ting/Innovative ting har to typer:
1.
De ting der ikke har
nogen form for basis i Sharee'ah’ loven og dette er baatil (afvist) og
forkasteligt
2.
Ting der er parallelle eller har ligheder i
Sharee’ah loven, dog er disse ikke forkastelige.
-
Dette er fordi ordnerne ’ny-oprundede ting’ og
’bid’ah’ ikke er anset for forkastelige kun af ordnerne selv, men på grund af
deres indikering af opposition af Sunnah og kan derfor vildlede. à Så
nogle gange er de ikke påtænkt at være uindskrænkede forkert
o For
eksempel: 'Umar (rAa) genindførte Taraaweeh bønnen og sagde “Hvilken
fremragende bid’ah dette er”.
-
Profeten (saws) har ledet Taraaweeh bønnen i menigheder i et par dage, men
fortsatte den ikke da han var bange at folk vil tro at det er obligatorisk.
o Denne situation fortsatte gennem
Khilaafah of Abu Bakrs (rAa) tid, indtil 'Umar (rAa)
genindførte hvad Profeten (saws) allerede har lagt en sædvane for.