Først og fremmest
er det vigtigt at vi ved at Muslimer tror på det man ikke kan se, Al Ghayb. En
del af den verden vi ikke kan se er englenes verden, og disse er beskrevet i Al
Quran og i Sunnah.
Fra et menneske
bliver undfanget, til døden og derefter, spiller englene en rolle i dets liv.
Englene ledsager mennesker, beskytter dem og nedskriver alle deres gerninger.
De bringer de dødes sjæle og de bringer dem trøst eller påfører dem smerte og pinsel.
En engel vil blæse i hornet på Den Sidste Dag, og engle vil være til stede på Dommedagen indtil de fører menneskene til deres destination i Paradis eller Helvede.
Englene ledsager mennesker, beskytter dem og nedskriver alle deres gerninger.
De bringer de dødes sjæle og de bringer dem trøst eller påfører dem smerte og pinsel.
En engel vil blæse i hornet på Den Sidste Dag, og engle vil være til stede på Dommedagen indtil de fører menneskene til deres destination i Paradis eller Helvede.
Næsten alle
kulturer, civilisationer har haft eller har en vis tro på engle i en forstand.
Før Islam troede araberne dem til at være Guds døtre. Nogle filosofer troede
engle var stjerne i himlen. Og i moderne tider har der igen været en interesse
i engle, og de bliver ofte vist i film eller andet. Man kan se historier om
engle her og der og på forskellig vis, derfor er det vigtigt som Muslim at vide
hvad Islam siger omkring engle og kende fakta, da Muslimer tror på det som Al
Qur’an og Sunnah forklarer og hverken mere eller mindre.
Det er vigtig for os
at skelne forskellige myter fra vores tro da vores tro påvirker vores liv og
dermed vores akhirah.
Troen på engle er
en af principperne af ’aqeedah og ens tro er ikke fuldstændig uden denne tro.
”Udsendingen tror på det,
der er blevet sendt ned til ham fra hans Herre, og ligeså de troende. Hver og
en tror på Gud og på Hans engle, på Hans skrifter og på Hans udsendinge.
>> Vi gør ikke forskel på nogen af Hans udsendinge.<< De siger:
>>Vi hører og adlyder. Giv os Din tilgivelse, Herre! Hos Dig ender
alt.<<” [2:285]
Vi er med
menneskelige sanser ikke i stand til at se aspekter fra den usete verden og det
med en grund, men derfor har vi også vores kilder til at lære og dette og
forstærke vores tro.
Definition af
Engle
Englene udgør en anderledes verden en den af mennesker og jinn. Det er en nobel verden, fuldstændig ren. De er noble og gudfrygtige, de tilbeder Allah som Han skal tilbedes, de fuldfører hvadend Han befaler dem og er aldrig ulydige.
Englene udgør en anderledes verden en den af mennesker og jinn. Det er en nobel verden, fuldstændig ren. De er noble og gudfrygtige, de tilbeder Allah som Han skal tilbedes, de fuldfører hvadend Han befaler dem og er aldrig ulydige.
Ordet malak
(engel) stammer fra ordet alaka; ma’laka og ma’alak betyder budskab. Engle
bringer budskaber fra Allah.
Hvordan skal
vi tro på Engle?
1. Tro på at de eksisterer.
2. Give hver deres rette status, tro på at de er slaver af Allah, skabt af Ham,
ligesom menneskene og jinn. De gør som de bliver befalet og er ikke i stand til
at gøre andet end det som Allah har gjort dem i stand til at gøre. Døden er
mulig for dem, men Allah giver dem et langt liv, og de dør ikke før deres tid.
De burde ikke beskrives på nogen måde hverved de assoicieres med Allah, og de
burde ikke ses som guder som de blev af nogle forhistoriske, nogle
traditionelle kulturer af tidligere folk.
3. Anerkend at der blandt dem er budbringere som Allah sender til hvemend Han vil fra menneskeheden. Han kan også sende nogle af dem til andre. Dette indebærer anerkendelsen af at der blandt dem er dem som bærer Tronen, de som står i rækker, de som vogter Paradis, de som vogter Helvede, de som nedskriver menneskers gerninger og de som driver skyerne. Qur’an har nævnt de fleste af dem.
Deres fysiske
karakterer, attributter og evner
Allah skabte Englene af lys.
Allah skabte Englene af lys.
Det er berettet
af Aisha ra. at Allahs profet Muhammad ﷺ sagde: ”Englene blev
skabt af lys, jinnene blev skabt af røgfri ild, og Adam blev skabt af det som
er blevet beskrevet for dig.” [Muslim]
Proferen ﷺ forklarede
ikke hvilken slags lys de blev skabt af. Derfor skal vi heller ikke prøve at
dykke nærmere i det da det er en del af det usynlige omkring hvilket der ikke
er mere forklaring udover dette.
Deres skabelse
Vi ved ikke hvornår Englene blev skabt da Allah ikke har informeret os om dette. Men vi ved at de blev skabt før Adam.
Vi ved ikke hvornår Englene blev skabt da Allah ikke har informeret os om dette. Men vi ved at de blev skabt før Adam.
”Da
din Herre sagde til englene: >> Jeg vil sætte en efterfølger på
jorden!<< sagde de: >>Vil Du sætte nogen dér, som skaber fordærv på
den og udgyder blod, når det dog er os, der lovsynger Dig og priser Dig
hellig?<< Han sagde: >>Jeg ved, hvad I ikke ved!<<.” [2:30]
”Når
Jeg har formet det og blæst noget af Min ånde ind i det, skal I falde ned for
det i tilbedelse.” [15:29]
At se Englene
Englene er skabt af lys og er af lav densitet, mennesker kan ikke se dem, specielt da Allah ikke har givet os øjne med mulighed for at se dem.
Englene er skabt af lys og er af lav densitet, mennesker kan ikke se dem, specielt da Allah ikke har givet os øjne med mulighed for at se dem.
Ingen blandt
ummah har set englene i deres rigtige form udover Profeten ﷺ . Han så
Jibreel to gange i den form som Allah skabte ham i. Teksterne indikerer at det
er muligt for mennesker at se Englene når de fremstår i menneskeform.
Deres størrelse
Det er nævnt i Al Qur’an omkring episoden hvor Profeten ﷺ så Jibreel as.
Det er nævnt i Al Qur’an omkring episoden hvor Profeten ﷺ så Jibreel as.
”Han
så ham i den klare horisont” [81:23]
Derudover sagde Profeten ﷺ hvordan Jibreel as. fyldte himlens horisont.
Det er berettet i Saheeh al-Bukhari at ’Abd-Allah ibn Mas’ood sagde:
”Muhammad ﷺ så Jibreel med seks hundrede vinger.” [Bukhari]
Udover dette nævnes der også omkring Tronens bærere og deres store
størrelse.
Englenes vinger
Englene har vinger, som Allah ﷻ har informeret os. Nogle af dem har to vinger, nogle har tre eller fire, og nogle har flere end det.
Englene har vinger, som Allah ﷻ har informeret os. Nogle af dem har to vinger, nogle har tre eller fire, og nogle har flere end det.
”Lovet
være Gud, himlenes og jordens skaber, der gjorde englene til udsendinge med to,
tre eller fire par vinger. Han udvider det skabte, som Han vil. Gud er i stand
til alt.” [35:1]
Som tidligere nævnt har Jibreel as. 600 vinger.
Englenes smukhed
Allah ﷻ har skabt englene i en nobel og smuk form som Han selv siger i Al Qur’an
Allah ﷻ har skabt englene i en nobel og smuk form som Han selv siger i Al Qur’an
”En
med megen styrke belærte ham, en mægtig...”[53:5-6]
Ideen om at Engle er smukke er vel-etableret i folks sind, ligesom ideen om
at djævle er grimme. Vi ser også sammenligningen af smukke mennesker til engle.
Eksempelvis historien om Yusuf as. og det kvinderne sagde om ham:
”Da
hun hørte deres listige snak, sendte hun bud til dem og beredte dem et måltid.
Hun gav dem hver en kniv og sagde til Yusuf: >> Gå ud til dem!<< Da
de så ham, fandt de ham prægtig; de skar sig i hænderne og sagde: >>Gud
bevares! Han er jo intet menneske, men snarere en herlig engel!<<” [12:31]
Variation i deres form og status
Englene er ikke alle ens i deres udseende og deres status. Som tidligere sagt har de eksempeltvis forskelig antal vinger. De har også forskellig status:
Englene er ikke alle ens i deres udseende og deres status. Som tidligere sagt har de eksempeltvis forskelig antal vinger. De har også forskellig status:
”>>Hver
og en af os har sin bestemte plads;”[37:164]
Og Englen Jibreel har en speciel status da Allah siger om ham:
”Dette
er en ædel udsendings ord, med magt og indflydelse hos tronens Herre.” [81:19-20]
Det var også de bedste af Englene som kæmpede med Muslimerne i kampen om
Badr, ligesom det var de bedste af Muslimerne der kæmpede der.
Englens køn
Englene kan hverken beskrives som hunkøn eller hankøn.
Englene kan hverken beskrives som hunkøn eller hankøn.
Det er en fejl mennesker ofte laver når de prøver at sammenligne noget fra
det usete med det sete. Mennesker prøver ofte at lave parallelle til det de
kender, og ender med at nedgøre Allahs skabelse.
”Spørg
dem om,hvad de mener: Skal din Herre have døtre, når de har sønner? Eller
skabte Vi englene som kvindelige væsner, mens de var til stede? De siger i
deres løgnagtighed: >>Gud har arvlet.<< De lyver! Skulle Han
foretrække døtre frem for sønner? Hvad er der i vejen med jer? Hvordan er det,
I dømmer? Vil I ikke lade jer påminde? Eller har I en tydelig bemyndigelse?” [37:149-156]
Englene er anderledes fra mennesker ved:
Ligesom man ikke kan beskrive engle ved køn er de også anderledes fra
mennesker på flere punkter såsom at de ikke spiser og drikker som det ses fra
historien om Ibrahim as. og besøget fra Englene i Al Qur’an [51:24-28].
De keder sig ikke og bliver ikke trætte. Engle tilbeder og adlyder Allah ﷻ og udfører
Hans befalinger uden at blive trætte eller kede sig. De føler ikke som
mennesker føler. Allah ﷻ beskriver Hans Engle
”De
lovpriser Ham nat og dag, uden ophør.” [21:20]
Og
”..
; de, der er hos din Herre, lovpriser Ham om natten og om dagen, uden at
trættes.” [41:38]
Englenes opholdsted
Englenes opholdsted er i himlene, som Allah siger,
Englenes opholdsted er i himlene, som Allah siger,
”Himlene
er nær ved at briste foroven, når englene synger deres Herres pris og beder om
tilgivelse for dem på jorden. Gud er Den Tilgivende og Den Barmhjertige.”[42:5] og [41:38](nævnt
foroven)
De kommer ned til jorden ved Allahs ﷻ befaling for at udføre
de opgaver som de har fået.
”>>Kun
på Din Herres befaling stiger vi ned. Ham tilhører alt foran os, alt bagved os
og alt derimellem. Din Herre er ikke glemsom.” [19:64]
De kommer ned ved specielle begivenheder såsom Laylat al-Qadr
”Bestemmelsens
Nat er bedre end tusinde måneder. I den stiger englene og ånden ned med deres
Herres tilladelse, angående hver en sag.” [97:3-4]
Englenes antal
Der er massevis af engle; ingen ved hvor mange de er undtagen Ham som skabte dem.
Der er massevis af engle; ingen ved hvor mange de er undtagen Ham som skabte dem.
Der er en engel som er betroet med en ”nutfah” (embryo). Hver person har 2
engle som beskytter en og 2 engle som skriver gerninger ned og en engel
(qareen) til at guide en.
Derudover er der engle som tilbeder Allah og udfører andre opgaver.
Der er engle som på dommensdag vil hive helvede frem vha 70.000 reb, hver
reb hevet af 70.000 engle dvs 49 mio. engle
bare der.
Engle vi kender ved navn:
Englene har navne men vi kender kun få af dem.
Englene har navne men vi kender kun få af dem.
Jibreel og Mikaa’eel
as.
“Sig:
>>Hvis nogen er fjende af Gabriel; det var ham, der sendte Koranen ned
til dit hjerte med tilladelse fra Gud, til bekræftelse af det, der allerede var
før den, til retledning og som et godt budskab til de troende – hvis nogen er
fjende af Gud og Hans engle og udsendinge, af Gabriel og Mikael, så er Gud
fjende af de vantro!<<” [2:97-98]
Mikaa’eel as. er ansvarlig for regn og vegetation og har hjælpere som gør
som han fortæller dem som Allah har befalet. De kontrollerer vinden og skyerne
som Allah ﷻ vil, så regnen falder nogle steder og andre steder
falder den ikke.
Israafeel
Englen som vil blæse i hornet.
Englen som vil blæse i hornet.
Maalik
Englen som vogter helvede
Englen som vogter helvede
Ridwaan
Englen som vogter Paradiset.
Englen som vogter Paradiset.
Munkar og Nakeer
Engle som vil udspørge en i graven.
Engle som vil udspørge en i graven.
Haaroot og Maaroot
Engle som Allah ﷻ sendte som en test til folket.
Engle som Allah ﷻ sendte som en test til folket.
Der findes mange myter omkring dem men det er nok at vide det som står i
Al-Qur’an.
”De
fulgte det, som satanerne under Salomons herredømme havde læst op. Salomon va
ikke vantro; men satanerne var vantro, idet de lærte menneskene trolddom og
det, der var blevet sendt ned til de to endle, Harut og Marut, i Babel. Disse
to belærte dog aldrig nogen uden at sige: >>Vi er kun en prøvelse; bliv
ikke vantro!<< Af disse to lærte de, hvordan man sår splid mellem en mand
og hans hustro, men de gjorde ingen skade dermed uden med Guds tilladelse; de
lærte noget, der var til skade for dem og ikke til gavn, og de vidste, at den,
der køber noget sådant, ikke har del i det hinsidige. Ulykkeligt er det, som de
har solgt deres sjæl for! Hvis de blot vidste det! [2:102]
Andre navne på engle som der nævnes nogensteds er der ikke beviser for i
hverken Al-Qur’an eller Sunnah. Det er vigtigt at adskille myter fra sandheden
og ikke blande disse to som andre religioner og andre folkefærd har gjort.
Der er 8 engle som bærer Tronen ”og
englene står ved dens sider. Otte bærer på den dag din Herres trone over sig.” [69:17]
Og der er engle udnævnt til bjergene.
Englenes død
Engle dør ligesom jinn og mennesker dør. Dette nævnes i Al-Qur’an
Engle dør ligesom jinn og mennesker dør. Dette nævnes i Al-Qur’an
”Der
vil bliver blæst i Hornet, og alle i himlene og på jorden falder om som ramt af
lynet, undtagen hvem Gud vil. Så blæses der i det endnu en gang, og straks står
de op og kan se.” [39:68]
Englene er en del af dette da de er i himlene.
En anden ayah som støtter dette er:
”Påkald
ikke nogen anden gud sammen med Gud! Der er eingen anden gud end Ham. Alting
går til grunde, kun ikke Hans åsyn. Dommen tilhører Ham, og til Ham bliver I
bragt tilbage.” [28:88]
Hvorvidt Englene vil dør før dette ved vi ikke noget om da der ikke er
nogen tekst som kan give os svar.
Englenes attributter
Englene beskrives og æres af Allah ﷻ i Al-Qur’an med de smukkeste beskrivelser.
Englene beskrives og æres af Allah ﷻ i Al-Qur’an med de smukkeste beskrivelser.
De beskrives som ærefulde, ærbare og lydige, deres handlinger som rene og
perfekte.
Englenes evner
Englene kan tage andre former end deres egen. Ofte kommer de til folk med mennekelig form. Jibreel kom til Maryam i menneskelig form, og ligeledes om englene til Ibraheem as. og til Lut as. i menneskelig form.
Englene kan tage andre former end deres egen. Ofte kommer de til folk med mennekelig form. Jibreel kom til Maryam i menneskelig form, og ligeledes om englene til Ibraheem as. og til Lut as. i menneskelig form.
Englene er hurtige. Den hurtigste fart mennesker kender til er lyset, men
englene er endnu hurtigere.
Englene har stor viden, den viden som Allah ﷻ har lært dem.
De har dog ikke evnen til at finde ud af ting på samme måde som mennesker har.
Deres viden er stadigvæk større end menneskenes da de lærer direkte fra Allah ﷻ og ikke har
brug for at udforske og undersøge.
De diskuterer dog indbyrdes omkring den viden de har. [38:69-70] Denne
diskusion var vedrørende skabelsen af Adam as.
De er disciplinerede og organiseret i alle deres anliggende. De udfører
befalinger præcist og dette kan ses flere steder i forhold til flere ting.
Englenes tilbedelse
Englene tilbeder Allah ﷻ og kan ikke være ulydige overfor Ham.
Englene tilbeder Allah ﷻ og kan ikke være ulydige overfor Ham.
”I,
der tror! Vogt jer og jeres folk for en ild, hvis brændsel er mennesker og
sten! Over den står skåneløse, strenge engle, der ikke sætter sig op imod Gud i
det, som Han har befalet dem, men gør, hvad de bliver befalet.” [66:6]
Det er af deres natur at de holder sig fra synd og adlyder, det kræver ikke
nogen bestræbelse fra deres side af, da de ikke har nogle lyster.
Som slaver af Allah ﷻ har de et ansvar for at tilbede Allah, og dette ansvar
opfylder de med lethed.
Englene husker Allah (dhikr), og den største dhikr er tasbeeh. Englene som
bærer Tronen og de omkring priser Allah ﷻ konstant.
Derudover nævnes der også i hadith og i Al-Qur’an at englene står på række,
bukker og går i sajdah.
”Vi
er dem, der står på række” [37:165]
Englene har en ka’bah (Al-Bayt Al-Ma’moor) i den syvende himmel hvor de går
på Hajj.
Da englene har stor viden om Allah, er deres frygt for Ham også stor. Deres
frygt for Ham nævnes flere steder i Al-Qur’an og ahadith.
Englene og mennesket
Forbindelsen mellem englene og Adams børn er meget stærk. De er der når et menneske bliver skabt, de beskytter ham/hende i livet. De bringer åbenbaringer fra Allah og de observerer menneskers handlinger og opførelse. Og de bringer ens sjæl frem fra kroppen når dens tid er kommet.
Forbindelsen mellem englene og Adams børn er meget stærk. De er der når et menneske bliver skabt, de beskytter ham/hende i livet. De bringer åbenbaringer fra Allah og de observerer menneskers handlinger og opførelse. Og de bringer ens sjæl frem fra kroppen når dens tid er kommet.
Når 42 nætter er passeret sender Allah en engel til nutfah’en (embryet) og
han giver den dens form, former dens hørelse og syn, dens hud, kød og knogler.
Derefter siger han: ”Oh Herre, mand eller kvinde?” Så bestemmer din Herre hvad
Han vil og englen skriver det ned. (muslim)
Englene beskytter mennesker forfra og bagfra. Men når et påbud kommer fra
Allah, vedrørende det som skal ramme en, så trækker de sig tilbage.
Hver person har fået en qareen (følgesvend) fra englene og en qareen fra
jinnene. Denne engel har fået til opgave at guide og opfordre personen til
godt. Qareenen fra jinnene gør det modsatte.
Der er to engle som nedskriver handlinger, ord, tanker ned. Englen til
højre skriver gode handlinger ned, englen til venstre skriver dårlige handlinger
ned.
Allah kan også sende engle til mennesker for at teste dem.
Der er engle hvis opgave er at tage sjælen ud af kroppen når dennes tid
kommer. Der er mere end en engel som har denne opgave.
”Han
har mangten over sine tjenere og sender vogtere ud forat vogte over jer. Når
døden kommer til en af jer, kalder Vore udsendte ham bort. De forbigår ingen.” [6:61]
Derefter er der engle i graven som udspørgerer en person, og engle som
enten straffer en eller bringer godt.
Englene og de troende
Udover de ovennævnte relationer til mennesket spiller englene også en anden rolle mht mennesker, enten de troende eller de ikketroende.
Udover de ovennævnte relationer til mennesket spiller englene også en anden rolle mht mennesker, enten de troende eller de ikketroende.
De troende som er elskede af Allah ﷻ er også elskede af
englene. Englene vejleder dem, påminder dem, og sender velsignelser på dem.
Eksempler på dem som englene sender velsignelser over:
- De som lærer mennesker godt
- De som venter på bøn i jama’ah
- De som beder i første række
- De som fylder fylder hullerne i rækkerne
- De som spiser suhoor
- De som sender velsignelser over Profeten ﷺ
- De som besøger de syge
- De som lærer mennesker godt
- De som venter på bøn i jama’ah
- De som beder i første række
- De som fylder fylder hullerne i rækkerne
- De som spiser suhoor
- De som sender velsignelser over Profeten ﷺ
- De som besøger de syge
Englene siger Ameen til de du’a de troende laver. Derfor er det også
farligt at lave du’a imod sig selv. Når en troende laver du’a for en anden
beder englen ”Ameen og må du have ligeledes”.
De beder også for tilgivelse til de troende.
”Himlene
er nær ved at briste foroven, når englene synger deres Herres pris og beder om
tilgivelse for dem på jorden. Gud er Den Tilgivende og Den Barmhjertige.”[42:5]
De deltager i forsamlinger hvor der deles viden og forsamlinger af dhikr,
og omringer de tilstedeværende med deres vinger.
De står ved dørene til moskeerne og nedskriver dem der deltager til
Jumu’ah. Når imamen kommer ud, lukker de deres register og sætter sig for at
lytte til dhikr’en.
Englene kommer og gå iblandt os. Når en gruppe kommer, går en anden gruppe,
og de mødes til Fajr og ’Asr bønnen. Fajr-bønne har en høj status fordi englene
vidner den.
Iblandt englene er dem som kommer ned fra himlen når Al-Qur’an reciteres.
De overdrager salaam fra ummah’en til Profeten ﷺ
De giver gode nyheder til de troende.
De kæmper side om side med de troende og støtter dem når der er krig.
Allah ﷻ sender dem for at beskytte og støtte retskafne mennesker
og lindre dem deres lidelse.
De deltager i de retskafnes begravelser.
De giver skygge til shaheed med deres vinger.
De vil beskytte Makkah og Madinah fra ad-dajjaal.
’Isa as vil komme ned med to engle.
Menneskers pligter overfor englene
Englene er Allahs slaver og har en høj status hos deres Herre. Den troende som tilbeder Allah og søger Hans velbehag har intet alternativ end at anse englene som venner, og se dem med kærlighed og respekt, og undgå det som kan resultere i at irritere eller fornærme ved f.eks:
Englene er Allahs slaver og har en høj status hos deres Herre. Den troende som tilbeder Allah og søger Hans velbehag har intet alternativ end at anse englene som venner, og se dem med kærlighed og respekt, og undgå det som kan resultere i at irritere eller fornærme ved f.eks:
- Ikke tale dårligt om dem/bagtale dem/æreskrænke dem (de som gør dette betragtes som kafir)
- Afholde fra synd (et af de ting som krænker engle mest er ulydighed overfor Allah ﷻ, engle går ikke ind i steder hvor der sker ulydigheder eller ting som Allah ikke kan lide og hader)
- De fornærmes af det som fornærmer mennesker såsom dårlige lugte og snavs/skidt
Englene skal alle elskes lige uden diskrimination da de alle er Allahs ﷻ slaver.
Jøderne påstod at de havde venner og fjender blandt englene, at Jibreel as.
var deres fjende og Mikaa’eel as deres ven. Men Allah ﷻ siger i
Al-Qur’an:
“Sig:
>>Hvis nogen er fjende af Gabriel; det var ham, der sendte Koranen ned
til dit hjerte med tilladelse fra Gud, til bekræftelse af det, der allerede var
før den, til retledning og som et godt budskab til de troende – hvis nogen er
fjende af Gud og Hans engle og udsendinge, af Gabriel og Mikael, så er Gud
fjende af de vantro!<<” [2:97-98]
Englene og de vantro
Englene kan ikke lide kuffar, skadevoldere og kriminelle.
Englene kan ikke lide kuffar, skadevoldere og kriminelle.
De kæmper mod dem sammen med de troende.
De bringer straffe til dem fra Allah.
De forbander dem.
Kilde: Islamic creed series bind 2 "The World of the Noble Angels - In light of the Qur'an and Sunnah"