Hadith 36 - Berettet af Abu Hurairah:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Enhver, som fjerner en verdslig sorg fra en troende, fra ham vil Allah fjerne en af dommedagens sorger. Enhver, som lindrer en nødlidende persons skæbne, hans skæbne vil Allah lindre i denne verden og den næste. Enhver, som beskytter en muslim, ham vil Allah beskytte i denne verden og den næste. Allah vil hjælpe Hans tjener, så længe tjeneren hjælper sin bror. Enhver, som følger en vej, for at søge viden derigennem, for ham gør Allah en vej til Paradis nem. Ingen folk, som samles i et af Allahs huse [1], reciterer Allahs bog [2] og studerer den med hinanden, uden at ro sænker sig over dem, barmhjertighed indhyller dem og engle omringer dem og Allah nævner dem blandt dem, som er hos Ham. Enhver, som forsinkes af sine gerninger vil ikke blive fremskyndet af sin slægt."
Kilde: Sahih Muslim
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Enhver, som fjerner en verdslig sorg fra en troende, fra ham vil Allah fjerne en af dommedagens sorger. Enhver, som lindrer en nødlidende persons skæbne, hans skæbne vil Allah lindre i denne verden og den næste. Enhver, som beskytter en muslim, ham vil Allah beskytte i denne verden og den næste. Allah vil hjælpe Hans tjener, så længe tjeneren hjælper sin bror. Enhver, som følger en vej, for at søge viden derigennem, for ham gør Allah en vej til Paradis nem. Ingen folk, som samles i et af Allahs huse [1], reciterer Allahs bog [2] og studerer den med hinanden, uden at ro sænker sig over dem, barmhjertighed indhyller dem og engle omringer dem og Allah nævner dem blandt dem, som er hos Ham. Enhver, som forsinkes af sine gerninger vil ikke blive fremskyndet af sin slægt."
Kilde: Sahih Muslim
Noter:
[1] Moskeerne er Allahs huse
[2] Den Noble Koran er Allahs bog
[1] Moskeerne er Allahs huse
[2] Den Noble Koran er Allahs bog
Fordele og handle punkter:
·
Lærde siger at denne hadith indeholder
alle kilder af det gode, da det indeholder dyd, principper, videnskab,
kendelser og manér.
· Den er
forbundet til den forrige hadith da den er en manifestation af hvordan vi
implementere broderskab
· Denne
hadith sætter princippet "Man ligger som man har redt" og det er guld
vi skal huske når vi interagere med andre mennesker.
- Vi hjælper at lindre nogen fra nød ved:
- Vide at det guider en person i at vide hvad er rigtigt
- Rigdom
- Autoritet, ikke nødvendigvis en leder
- Fysisk
- Lette nøden af en person i nød er tit henvist til finansielle situationer og er normalt mellem en debitor og en kreditor.
- Du letter nøden ved:
- Advarsler og give ekstra tid. Det er faktisk obligatorisk.
- At droppe gælden
- Ikke at acceptere nogen at smider gæld på dig
- Hvis nogen nægter at tage penge fra noget du har anmodet fra dem, skal du gøre det nemmere for det ved at være ubøjelig i at betale det.
- Allah siger at han vil gøre det nemmere for dig i denne dunya og det hinsidige fordi finansielle problemer har en voldsom effekt på nogen og det er sværere at hjælpe nogen finansielt end det er at give råd, derfor er belønningen større.
- De troende er dem der søger undskyldninger og det er hyklere der søger fejl.
- Den troende burde primært være bekymret med hans egne fejl og ikke kigge på andres fejl.
- Nogle af de fromme forgængere plejede at sige "Jeg mødte mennesker der ikke havde nogen (tilsyneladende) fejl, men de nævnte andres fejl, så blev deres egne afsløret. Og jeg mødte mennesker som havde mange fejl, men de nævnt ikke andres fejl, så deres fejl blev glemt"
- Den troende burde være trist når han genkender andres fejl, og dette er et tegn på hans Iman, fordi hyklere er glade for at genkende andres fejl som nævnt i Surah Al-Noor [24:19] {"Allah gøre tegnen klare for jer, og Allah er Alvidende, Alviis"}
- At elske til din broder som du elsker til dig selv, medfører Allahs hjælp.
- Denne hadith fortsætter med at søge viden. Forbindelsen her kan være at hjælpe andre kan være via viden.
- Hvis vi ikke handler på vore viden, vil vi kun formindske vores viden, lige meget hvor meget vi studere
- Nogle lærde plejede at sige "Viden opfordre handling." og "Den der handler på det han ved, vil Allah lære mere end det han ikke vidste."
- Vi har brug for at kæmpe for at søge viden, da du vil opnå det du vil have ved hvor meget du kæmper for det.
- Den bedste vej at søge viden er at studere Allahs bog sammen.
- At studere Koranen alene kan være:
- en stor cirkel, og i den orden, alle recitere dele af Koranen
- en stor cirkel, hvor alle recitere sammen
- At studere Koranen sammen er ikke kun at læse, men det inkludere at studere tajweed og tafsir.
- Roen der falder over er den sande ro og ikke af figurativ type.
- En smuk måde at ende denne hadith på er at antyde at alle de ting der er nævnt er en del af de handlinger som vil hjælpe os i at opnå Jannah.
Fordele og handle punkter
·
Prøv at lette
lidelse eller finansielle vanskeligheder fra din brødre.
·
Være ikke så
hård ved den person du har lånt penge
·
Aldrig søg
efter fejl i andre mennesker og gem den du kender
·
Altid led efter
dine egen fejl og prøv at fixe dem.
·
Vær trist når
du ser nogen gøre noget forkert og vær aldrig glad når du har bevist at nogen
har fejlet
·
Når det kommer
til at afsløre synder:
o
Vi burde ikke
nævne fejlene af de retfærdige som ikke er kendt for at synde åbenlyst
o
Vi kan afsløre
syndende af dem som synder offentligt for at advare muslimer om dem, men ikke
for at håne dem
·
Sikre dig selv i at du handler på det
lidt viden du har.
·
Når du søger viden skal du ikke
forvente at tingene kommer ’nemt’ eller af sig selv, men rettere at du skal
anstrenge dig for at opnå viden du behøver.
·
Intentioner når man søger viden:
o
At tilfredsstille Allah, ikke at
opfylde vores intellektuelle trang
o
At fjerne ignorance fra en selv og
andre.
o
At forsvare shariah’en
o
At reformere vores karakter og handle
med vores viden.
Hadith 37 - Berettet af
Ibn Abbas:
Om Allahs Sendebud ﷺ, at blandt de udsagn, han beretter fra sin Herre (lovprist og ophøjet være Han) er at Han ﷺ sagde:
Om Allahs Sendebud ﷺ, at blandt de udsagn, han beretter fra sin Herre (lovprist og ophøjet være Han) er at Han ﷺ sagde:
"Allah har nedskrevet de gode gerninger og de dårlige.
Derefter forklarede Han det; den, som havde en god gerning til hensigt, men
ikke har udført den, skriver Allah den ned hos Sig, som en hel god gerning, men
hvis man har tilsigtet den og har udført den, skriver Allah den ned hos Sig,
som 10 gode gerninger til 700 eller mange flere [1]. Men hvis man har haft en
dårlig gerning til hensigt og ikke har udført den, skriver Allah den ned hos
Sig, som en hel god gerning, men hvis man har tilsigtet den og udført den,
skriver Allah den ned hos Sig som én dårlig gerning.
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Kilde: Sahih Bukhari og Sahih Muslim
Noter:
[1] Laver man en god gerning får man belønning, som man har udført den 10 gange. Men med Allahs barmhjertighed er der nogle som får den samme belønning 700 gange eller mere. Afhængig af ens oprigtighed, hvor godt man udføre den bestemte handling mm.
[1] Laver man en god gerning får man belønning, som man har udført den 10 gange. Men med Allahs barmhjertighed er der nogle som får den samme belønning 700 gange eller mere. Afhængig af ens oprigtighed, hvor godt man udføre den bestemte handling mm.
Denne hadith opfordrer mennesker til at have håb i Allah’s nåde, og
indse Hans retfærdighed.
Den opfordrer til gode gerninger og til at være opmærksom på Allah
og viser Allah’s velsignelser og generøsitet og Hans evne til at gøre det Han
vil.
Der er 4 typer når det kommer til gode gerninger og synder:
· En som tænkte
på at udføre en god gerning men ikke gjorde det
· En som
tænkte på at udføre en god gerning og gjorde det
· En som
tænkte på at udføre en synd men ikke gjorde det
· En som
tænkte på at udføre en synd og gjorde det
Niveauer for at får belønning for intentioner:
· Du er
forhindret af en ydre hindring
· Du gjorde
det ikke selv uden en ydre hindring såsam dovnhed – du får belønnelse in shaa
Allah, men ikke lige så stor
· Du ændrer
intentionen til en dårlig en. Du er i synd for at udføre den dårlige intention
og får ingen belønning for den gode intention.
Allah elsker når vi udfører gode gerninger så meget at Han belønner
os selv for intentionerne
Enhver god gerning bliver ganget med ti.
Grunde til flerdobling af gerninger:
· Man er en
god Muslim og har en høj status hos Allah swt.
· Oprigtighed
· Karakteren
af handlingen f.eks at gå til mooskeen à mange gode
gerninger
· Hvis en
gerning er mere nødvendig end en anden f.eks hvis der er mere brug for
mujahideen end lærde, så er jihad større, og omvendt!
· Flere
foredele f.eks til gavn for flere mennesker
· Nærvær af
hjertet (den som er mere koncentreret under Salah får mere belønnelse)
Belønnelse for at forlade en synd er kun når en forlader det for
Allahs skyld, så det er ikke generelt som med gode gerninger.
Ibn Rajab sagde: ”Hvis en har intentioner om at synde og ikke gør
det af frygt for mennesker eller for at vise sig for dem, så vil han blive
straffet for at gøre det af denne intention. Dette er pga at prioritiseringen
af frygten for mennesker over frygten for Allah er haram, og når det er i
forbindelse med det at forlade en synd for deres skyld så bliver han straffet
for at forlade den synd.”
Al-Fudayl sagde ”At forlade en handling for menneskers skyld er at
vise sig, og at gøre det for deres skyld er shirk”
Hvis man forsøger at udføre en synd men er forhindret er man stadig
syndig. Som profeten saw sagde: ”Den der dræber og den dræbte er i
Helvedesilden” [Bukhari & Muslim] , da de begge forsøgte at dræbe hinanden.
Ved at sige at synder ikke bliver multipliceret betyder ikke at de
ikke er af samme størrelse. Kvantitet – kvalitet
Grunde til forøgelse af størrelse på synder:
· Hellighed
af tid eller sted
· En persons
nobilitet og deres nivuea af viden om Allah og tæthed på Ham. Desto tættere og
mere viden de har om Allah, desto større er synden.
· At se ned
på en synd
· At
offentliggøre en synd
· Når
forholdene som opfordrer en til at synde er svage
· At havde
det godt med synden, da dette er oprør mod Allah
Denne hadith burde virke som en opfordring da Allah har gjort vejen
til Jannah meget let for os.
Det får os til at indse at Allahs barmhjertighed er så stor så vi
burde ikke gå glip af muligheden for at gøre godt.