Assalaamu alaikum!
Fredag d. 28 september startede vi så igen, og da vi mødtes igen efter meget
lang tid valgte vi at afholde hygge, med lækkerier og spil.
Sidste fredag er vi så gået videre med det
nuværende emne som er Imam An-Nawawi’s hadith med kort kommentarer/forklaring.
Denne gang var det så hadith 23-25, og vi har valgt at tage lidt flere gange
med hadith og mindre hygge.
Inden ferien forløb det sig sådan at vi tog en uge
men hadith og en uge med hygge i form af spil eller AishaBio. Dette er vi blevet
enige om at vi vil ændre da der er en hel del hadith vi skal igennem in shaa
Allah.
Dermed har I her hadith 23-25 samt kommentar
/kort forklaring:
______________________________________________________
Hadith 23 - Berettet af Abu Malik al-Harith:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Renhed er halvdelen af troen. Alhamdulillah
(Al pris tilkommer Allah) fylder vægten, og Subhan'Allah (Allah er fjern fra
enhver ufuldkommenhed) fylder det, som er mellem himlene og jorden. Bøn er lys,
almisse er et bevis, tålmodighed er oplysning (stærk skinnende, varmt lys), og
Koranen er et argument for eller imod dig. Ethvert menneske begynder sin dag og
sælger sin sjæl; enten frigiver den eller ødelægger den."
Kilde: Sahih Muslim
Kilde: Sahih Muslim
Denne hadith omfatter de fundamentale principper i Islam. Den fortæller om vigtigheden i at udføre gode gerninger i religionen, så hver muslim kan befri sig selv fra Allahs (swt) straf, men også befri sig selv fra at være slave for andet end Allah (swt).
Renselse er halvdelen af Iman (tro)
To måder at forstå ”renselse er havdelen af
Iman”:
1) Renselse som i fysisk renhed (det gælder
hjem, masjid og krop)
2) Iman betyder tro, men også bøn à hvilket
viser hvor betydelig bøn er som fundament for iman.
Bøn er det der skelner
mellem at tro og ikke tro. For at kunne bede skal vi tage wudu (rense os).
En fysisk renselse gør os klar til bøn,
indadtil og udadtil.
Betydningen af Dhikr (mindelse) af Allah
* Dhikr = mindelse af Gud (Alhamdulillah,
SubhanAllah osv)
* Al-Haithamy (en af de store lærde), sagde at
den fulde belønning til recitation af dhikr bliver givet til den muslim der
recitere disse udtryk mens han/hun tænker over deres betydning og gøre det de
betyder.
Salah (bøn) er lys
Profeten (saws) har sagt at bøn er lyset der
vil guide os spirituelt.
* At vide hvad der er forkert og rigtigt er den
halve kamp, men at rigtige kamp ligger i at gøre det rigtige.
* Bøn disciplinere os spirituelt så vi er i
stand til at følge den korrekte vej i at tilfredsstille Allah (swt)
Sadaqah (velgørenhed) er bevis.
* Når man giver velgørenhed stoler man på
Allahs (swt) løfte om at man får tilbage i mangefold
* I en materiel sans mister man, men i
spirituel sans får man belønning
* Allah (swt) nævner mange gange i Koranen at
velgørenhed ikke mindsker ens rigdom, men forøger den.
* Velgørenhed = burhan (bevis) à burhan betyder
rent oversat ’sollys’ på arabisk
o Hvilket giver dybde i betydningen af burhan
som bevis: det er et skinnede bevis for at velgørenhed er bevis for iman
* Mennesker elsker rigdom, så hvis man er i
stand til at give afkald på dette er man sikker på at man har en stærk iman.
Sabr (tålmodighed) er skinnede lys
* Tålmodighed er et skinnede klart lys der
guider os gennem svære øjeblikke
* At være tålmodig kræver meget styrke indefra
à at overkomme utålmodighed styrker vores selvkontrol og ansvar, hvilket er
målet
Koranen er et argument for- eller mod dig
* At søge viden er obligatorisk for enhver
muslim - og kernen af alt viden er Koranen.
* Med vidn kommer ansvar, det er derfor
profeten (saws) har sagt at Koranen er et argument for eller imod dig.
* Folk der recitere, lærer og praktisere
Koranen, bliver folk af Koranen og Koranen vil være argument for dem.
* Men på dommedagen vil Koranen stå imod folk
der aldrig har læst eller praktiseret den.
Hver dag er en ny mulighed
* Allah (swt) giver liv, energi og nye
muligheder hver dag så vi kan komme tættere på Ham.
* Imam Ibn Rajab har sagt at mennesker der
kæmper i at tilbede Allah er den der befrier sig selv, hvorimod den der lever i
synd ødelægger sig selv.
Hadith 24 - Berettet af Abu Dharr al-Ghifari:
Allahs Sendebud ﷺ beretter om sin Herre, lovpriset være Ham, at Han (Allah) sagde:
"Mine tjenere. Jeg har forbudt Mig Selv
uretfærdighed og har gjort det forbudt blandt jer, så vær ikke uretfærdige mod
hinanden.
Mine tjenere. I er alle vildledte, undtagen
dem Jeg har retledet, så søg retledning hos Mig og Jeg vil retlede jer.
Mine tjenere. I er alle sultne undtagen dem,
Jeg har givet føde, så bed Mig om føde og Jeg vil give jer føde.
Mine tjenere. I er alle nøgne undtagen dem,
Jeg har klædt, så bed Mig om klæde og Jeg vil klæde jer.
Mine tjenere. I synder nat og dag og Jeg
tilgiver alle synder, så spørg Mig om tilgivelse og Jeg tilgiver jer.
Mine tjenere. I kan ikke skade Mig, selvom i
virkelig ville og heller ikke gavne Mig, selvom I virkelig ville.
Mine tjenere. Hvis de første og de sidste, menneskene og jinnerne (ånderne), var så gudfrygtig, som det mest gudfrygtige hjerte, så ville det ikke forøge Mit rige det mindste.
Mine tjenere. Hvis de første og de sidste, menneskene og jinnerne (ånderne), var så dårlige, som det dårligste hjerte, så ville det ikke mindske Mit rige det mindste.
Mine tjenere. Hvis de første og de sidste, menneskene og jinnerne (ånderne), var så gudfrygtig, som det mest gudfrygtige hjerte, så ville det ikke forøge Mit rige det mindste.
Mine tjenere. Hvis de første og de sidste, menneskene og jinnerne (ånderne), var så dårlige, som det dårligste hjerte, så ville det ikke mindske Mit rige det mindste.
Mine tjenere. Hvis de første og de sidste,
menneskene og jinnerne (ånderne), skulle rejse sig op på ét sted og afgive hver
deres indbyrdes ønske, selv da ville det ikke mindske det Jeg har, mere end en
nål mindsker havet, når det dyppes deri.
Mine tjenere. Det er kun jeres handlinger , Jeg tæller sammen og gengælder jer med. Så lad den, som finder godt (gode handlinger) prise Allah, og den, der finder andet end dette, skal ikke bebrejde andre end sig selv.
Kilde: Sahih Muslim
Mine tjenere. Det er kun jeres handlinger , Jeg tæller sammen og gengælder jer med. Så lad den, som finder godt (gode handlinger) prise Allah, og den, der finder andet end dette, skal ikke bebrejde andre end sig selv.
Kilde: Sahih Muslim
Denne hadith, er en
hadith Qudsi, hvilket vil sige at det er en hadith hvori Profeten ﷺ
beretter Allahs ord.
Denne hadith fokuserer på
1.
Forbydelsen af
uretfærdighed og undertrykkelse
2.
Opfordring
til Muslimerne om at søge vejledning hos Allah alene ved dua, samt at være
afhængig af Allah alene
3.
Sidst
belyser den Allahs uudtømmelige rigdomme og overflod
Ulovlig undertrykkelse:
Når Allah siger at Han har forbudt Sig Selv
uretfærdighed, kan man spørge sig hvordan det kan være, at der sker lidelse, ondt
og undertrykkelse i verden, og hvordan Allah lader det ske. Det er vigtigt at
huske, at Allah har givet menneskene og jinnene fri vilje, og et valg om at
handle sådan som vi tror er ret. Det er menneskene som vælger at undertrykke
hinanden, og udøve deres fri vilje.
Den forbudte uretfærdighed kan findes i mange
former. Den mest ekstreme form for uretfærdighed er Al-Shirk, at tilknyte Allah
partnere. Den anden form for uretfærdighed er mod en selv, ved at begå synder.
Tredje form er uretfærdighed mod andre, mennesker og skabninger.
Allah er Den der vejleder. Vi kan forsøge at
vise menensker den rette vej, men i sidste ende er det Allah der vejleder.
Vejledning er en nåde og velsignelse fra Allah swt.
Denne vejledning kom i form af Al Quran gennem
profeten Muhammad saw.
Allah har vist os den rette vej, og Han har
advaret os mod vores fjende, Shaitan, og recitationen af Surah Al Fatihah som
vi reciterer i hver raka’ah minder os om vores ekstreme behov og nød for vores
Herre og Han vejledning, Hans støtte.
Allah swt er Den der giver og hvad vi har brug
for og denne hadith viser Allahs generøsitet. Jo mere vi beder om, desto mere
får vi.
Selvom vi hele tiden synder, er Allah konstant
i Sin Barmhjertighed og tilgivelse. Mennesker fejler, og de er ikke skabt fejlfrie.
Men Allah er Den Tilgivende, så vi skal søge tilgivelse.
Hadith 25 - Berettet af Abu Dhar Al-Ghifari:
Nogle af Allahs Sendebuds ﷺ venner sagde til Profeten ﷺ: "O Allahs Sendebud, de rige tilegner sig belønningerne; de beder ligesom vi beder, de faster ligesom vi faster og de giver deres overflødige rigdom i almisse." Han ﷺ sagde: "Har Allah ikke skænket jer ting at give i almisse? Sandelig, enhver tasbiha [1] er en almisse, enhver takbira [2] er en almisse, enhver tahmida [3] er en almisse og enhver tahlila [4]. At kalde til en god gerning er en almisse, at forbyde en ond gerning er en almisse og i enhver af jeres seksuelle samvær er der en almisse." De spurgte: "O Allahs Sendebud, når én tilfredsstiller sin seksuelle lyst, vil han så få en belønning?" Han ﷺ sagde: "Vil han da ikke få en synd, hvis han tilfredsstiller den på ulovlig vis - ligeledes vil han få belønning, hvis han tilfredsstiller den på lovlig vis."
Kilde: Sahih Muslim
Noter: [1] At sige subhânAllâh (tasbih) - Allah er fjern
fra enhver ufuldkommenhed
[2] At sige Allâhu Akbar (takbir) - Allah er størst
[3] At sige Alhamdulilâh (tahmid) – Priset være Allah
[4] At sige lâ ilâha illa-Lâh (tahlil) - der er ingen,
der er værdige at blive tilbedt, kun Allah
Denne hadith trækker vores opmærksomhed på,
hvordan sahaba søgte at konkurrere med hinanden for følgende og i at søge
belønning hos Allah(swt). Sahaba af Profeten (Sallallahu alejhi we sellem)
havde konstant søgt muligheder for at udføre gode gerninger. Det tydeliggør
meget i dette hadith.
Der er ikke noget forkert i at være velhavende
med den hensigt, at vi kan give i velgørenhed og få belønning fra Allah (swt),
at Profeten (Sallallahu alejhi we sellem) dirigerer vores opmærksomhed på,
hvordan Allah (swt) har givet på mange måder en troende kan give i velgørenhed
uanset af ens situation i livet.
Dhikr er til gavn for os selv og at udføre
handlinger på en tilladt måde er at blive
betragtet som velgørenhed. Vores bekymring bør
søge fornøjelsen af Allah (swt) på så mange måder som muligt.
Velgørenhed: Denne hadith indeholder en række
punkter.
Den første er, at ledsagere af Profeten (SAS)
var altid konstant i deres søgen efter at finde ud af den bedste måde at
tilbede Allah (swt), hvordan de kan forbedre deres forhold til Allah (swt), og
hvordan de kan udføre mere retfærdige handlinger. I denne hadith er disse
ledsagere ser på den situation, hvor de følte sig begrænset i deres evne til at
give efter velgørenhed (disse ledsagere er blandt de fattige i de kammerater).
De udførte salah og fasten, som de rige sahaba
gjorde, men når det kom til velgørenhed, så havde de ikke midlerne til at give
som de rige gjorde og kommer til den konklusion, at de rige har bedre chance at
slå dem til at opnå gode gerninger i denne henseende.
Bemærk de ting sahaba fokuserede på.
Vi siger ofte Islam handler ikke kun om de
handlinger, salah, faste eller give velgørenhed. Vi siger det, så folk ikke har
en forsimplet forståelse af, hvad islam er. Men på samme tid, er vi nødt til at
erkende, at disse handlinger er grundlaget for åndelig udvikling i Islam og er
grundlaget for at øge i vores nærhed til Allah (swt). Fordi sahaba kendte
betydningen af ramadan, bøn og velgørenhed, det de fortæller Profeten (SAS), at
disse er de ting, de fokuserer på, men er bekymret over, at de rige har en kant
på dem, når det kommer til velgørenhed.
Profeten (Sallallahu alejhi we sellem)
fortæller disse sahaba, at Allah (swt) har givet dem mange muligheder for at
gøre velgørenhed. Profeten (SAS) minder dem om, at handlinger såsom at gøre
dhikr (siger Alhamdulilah, Subhana Allah, Allahu Akbar, etc.), påbyder i det
gode, forbyde det onde, hvilket giver god tale, og (i en anden fortælling)
udgifter på ens familie er alle betragtes som handlinger på velgørenhed.
Det vigtigt begreb undervist af Profeten (SAS)
er den udvidede definition af, hvad det betyder at være en velgørende person.
Vi ser ofte på os selv og tænker "hvordan kan jeg være en velgørende
menneske? Hvordan kan jeg være en person, der har en ånd af at give og en ånd
af medfølelse for dem omkring mig? "Denne hadith lærer os, at det ikke kun
gennem afgivelse af vores rigdom, at vi kan opnå dette. Vi ser i en anden
hadith, at Profeten (SAS) udvider vores forståelse af definitionen af
velgørenhed ved at sige, at smile er en handling af velgørenhed og fjerne noget
fra vejen er
velgørenhed og så videre. Handler på en måde,
der påvirker en anden person på en positiv måde betragtes som en handling
velgørenhed. Alle disse former for velgørenhed er måder at komme tættere på
Allah.
Ægte taknemmelighed fra Allah swt:
Det er vigtigere at blive værdsat af Allah end
af folket. En af konsekvenserne af at gøre hvad Allah ønsker af os, er, at vi
vil blive værdsat af folk som godt men skønheden i det er, at blot en sekundær
betragtning. Det primære hensyn er, at adlyde Allah (swt) for at få hans
kærlighed. Når Allah elsker os, som fortælles i en anden hadith, vil han (swt)
fortæller Jebril (as) til at elske os, og når Jebril (as) elsker os, så vil han
fortælle de andre engle til at elske os, og når de elsker os, at de vil gå og
sprede vores kærlighed blandt mennesker på jorden. Inden for dette eksempel ser
vi, hvordan til at søge sande popularitet og sand påskønnelse på en måde, der
er prisværdigt og tilladt i henhold til den undervisning i islam.
Konklusion:
Det vigtigste budskab i denne hadith er, at
mange sahaba kom til profeten (Sallallahu alejhi we sellem), for at sige, at de
ikke har de samme muligheder som andre, når det kommer til at give velgørenhed.
Profeten (SAS) korrigerer at forståelse og udvider på definitionen af, hvad det
betyder at være en velgørende person. Der er mange måder at tilbede Allah og
vinde Hans Pleasure, og vi bør udnytte alle disse muligheder. Hvis vi gør det,
så vil vi have den samme potentiale til at tjene belønning af Allah (swt.) som
alle andre.