Endnu en gang er vi gået videre med Imam An Nawawis samling af hadith.
I har måske lagt mærke til at vi tager en uge med hadith og en uge med aktiviteter.
Hadith 20 - Berettet af Abu Masud Uqbah
ibn Amr:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
Allahs Sendebud ﷺ sagde:
"Blandt
de ord, som folk fik fra den første profeti (budskabet fra de profeter, som kom
før Muhammad ﷺ var: 'Hvis du ikke
føler nogen skam, så gør hvad du vil'!"
Kilde: Sahih Bukhari
Kilde: Sahih Bukhari
Kommentar: I samfundet, er der
stadig nogle svage spor af de tidligste profetiske lære. Profeten Muhammad
(Sallahualejhi wesellem) i denne hadith minder os om en af disse lærdomme,
samtidig at formidle et vigtigt budskab om at agte vores interne kompas af Haya.
Det arabiske ord bruges her er ”Haya ”, og er ofte
oversat som beskedenhed. Men Haya 'er mere kompleks og dynamisk end bare
beskedenhed, og omfatter mange nuancer af betydning, herunder ydmyghed,
følsomhed, generthed, apprehensiveness, og skam.
Vi ved, at alle profeterne er sammenkoblet. De kom med
det samme budskab, en universel opfordring til at tilbede den eneste sande Gud.
Begrebet Haya "hverken er nyt og opfundet, eller eksklusivt til islam.
Profeten (ﷺ) sagde: "Jeg blev sendt til perfekt
god karakter." Fra dette, lærer vi, at god karakter og manerer er en
komponent af samfundet, og tidligere profeter understregede også god moralsk
karakter.
Adskillige meninger: Erklæringen:
"Hvis du ikke føler skam, gør hvad du vil," kan forstås på flere
måder. De lærde giver flere forklaringer. Det er interessant at overveje, at
alle disse betydninger er sande, og alle de betydninger er mulige samtidigt. En
måde at forstå det er som en trussel. Gør hvad du vil, men være parat til at
tage konsekvenserne. De, der ikke har en følelse af skam kan lige så godt gøre
hvad de vil, da det Haya 'er en nødvendig betingelse for en god karakter og
fromhed. Det kan også forstås som en konstatering af fakta. Folk, der mangler
Haya 'vil simpelthen gøre, som de vil. De har ingen interne begrænsninger eller
hindringer for at engagere sig i, hvad de vil. Dette problem kan manifestere på
to niveauer: på et individuelt niveau, hvor nogen er åbent uanstændigt og
syndige, og om et, hvor samfundet som helhed no Hadith kan også tolkes som en
recept fra profeten. Troende kan bruge deres interne Haya 'som en barometer til
at måle deres handlinger. For handlinger, der ikke er klart forbudt, en måde,
at vi kan kontrollere, er ved at være opmærksom på vores indre tilstand.
Profeten (sas) sagde: "En synd er, hvad der bliver indgivet i brystet, og
hvad du hader for folk at se dig gøre."
Det er vigtigt at huske her, at henvisningen er islam,
ikke nødvendigvis de normer offentligheden. Samfundet kan forsøge at fremme
noget så acceptabelt eller ej, men vores kerneværdier er formet af Allahs ord
og eksempel på hans profet. De fortolkninger og standarder for moral kan
variere baseret på miljøet, men det underliggende princip aldrig ændrer.
Haya 'foran Allah: Haya
'er en obligatorisk og kerneværdi, der bør gennemsyre vores liv. Det kan
udtrykkes på forskellige måder afhængig af kontekst, men vi skal holde til
essensen af denne kvalitet. Haya "bør være en del af vores forhold til
Allah og bør udvides til alle vores interaktioner.
Allah siger i Koranen: "Gør hvad du vil. Virkeligt,
Han ser alt, hvad du gør. "(Al-Fussilat 41:40) Vi tilbeder Allah som om vi
ser Ham, fordi vi ved, at selv om vi ikke kan se ham, han ser os. Virkelig og
dybt kende Allah som Al-Baseer, All-seeing, bør indgyde en dyb følelse af Haya
'foran ham. Dette gælder især for gerninger, som vi udfører, når intet menneske
ser os. Mange gange, selskab med andre mennesker er tilstrækkeligt som en
tilbageholdenhed i vores handlinger. Vi bekymrer sig om vores image, og hvad
folk tænker på os. Den sande test af Haya 'ligger i de aktioner, der ikke én,
men Allah vidner.
Allah skabte mennesket med fitrah, naturlige
tilbøjeligheder. Vores medfødte fitrah kan dirigere os i retning af Haya 'og
gode moral. Vores fitrah er programmeret til at føle en Uro, når ens moral
krænkes.
Haya 'er en kvalitet, der for nogle mennesker kommer
naturligt, og nogle kan have brug for at kæmpe for at indgyde det i nogle
aspekter af deres liv. Det er muligt at genoplive og antænde denne store
kvalitet af Haya ', ligesom det er muligt at ødelægge ved konsekvent at
forsømme det. Næring Haya 'i vores hjerter er en del af processen med vores
åndelige udvikling og opbygge vores forhold til Allah.
Hadith 21 - Berettet af Abu Amr:
Jeg sagde: "O Allahs Sendebud, fortæl mig noget om Islam, som jeg ikke kan spørge andre end dig om." Han ﷺ sagde: "Sig: Jeg tror på Allah og følg derefter den lige vej."
Kilde: Sahih Muslim
At lede
et oprigtigt og standhæftigt liv er at følge de påbud der er kommet fra Allah
swt, og forlade det som Allah har forbudt.
Denne
hadith fremhæver vigtigheden af at sige trosbekendelsen med tungen, samt at
leve i en manér der bekræfter bekendtgørelsen af ens tro.
Profeten
saw. Instruerer manden ”Sig: Jeg tor på Allah og følg derefter den lige vej” da
der er en værdi i at han siger det udadtil og generklærer sin tro på Allah. Det
er ikke nok bare at sige, men at følge det efter med handlinger. Mange er af os
er alt for ofte meget gode til at snakke med dårlige til at praktisere og leve
efter hvad vi selv siger. Må Allah swt beskytte os fra dette amin.
At
udtrykke noget med vore ord fritager os ikke fra vores ansvar om at leve efter
vore ord.
Følgende
ayah i Al Quran understreger dette:
”De, der
siger: ”Vor Herre er Gud!” og derefter er retlinede, de skal ikke være bange og
bliver ikke bedrøvede.” 46:13
Istiqamah
(standhaftigelse) og Istighfaar (at søge tilgivelse)
”Sig , O
[Muhammed], ”Jeg er kun et menneske ligesom jer. Det er blevet mig åbdenbaret,
at jeres gud er én Gud. Gåderfor lige fremad mod Ham (vær standfærdige), og bed
Ham om tilgivelse!” Ve dem, der sætter andre ved Guds side”41:6
Dette
vers informerer os, at vi skal prøve at være standhaftige, men sommetider vil
vi støde på mangler. Så istighfaar er en essentiel del i processen mod
standhaftighed og bekræftelsen af vor tro.
Anas ibn
Malik overleverer at Profeten saw sagde: ”En tjeners tro vil ikke blive
standhaftig før hans hjerte bliver standhaftig, og hans hjerte vil ikke blive
standhaftig før hans tunge bliver standhaftig.” (Imam Ahmad)
At have
standfærdighed kan muligvis kræve at man modsiger samfundsnormer og kultur.
Derfor
sagde Profeten saw, ”Vær standfærdig (i dine handlinger) og tæl ikke (dine gode
gerninger, hvilket kan medfører at du begrænser dem). Og ved at den bedste af
jeres handlinger er Bønnen, og ingen undtagen den troende sørger for at
opretholde sin wudu”.
Det blev sagt, "al-Istiqamah
er et træk, såsom at med det alle de gode kvaliteter
er perfektioneret, og uden det bliver de vansiret(beskadiget)."
Al-Wasiti (rh).
Hadith 22 - Berettet af Abu Abdullah Jabir ibn
Abdullah al-Ansari:
En
mand spurgte Allahs Sendebud ﷺ:
"Fortæl
mig. Hvis jeg udfører de obligatoriske bønner, faster i (måneden) Ramadhan,
behandler det, som er lovligt, som lovligt og behandler det, som er forbudt som
forbudt, og gør intet andet. Vil jeg så komme i Paradis?" Han ﷺ svarede: "Ja."
Kilde: Sahih Muslim
Kilde: Sahih Muslim
Kommentar
•
Profeten (saws) nævner ikke de frivillige handlinger i
denne hadith, hvilket betyder at det er tilladt at undlade dem.
•
De lærde siger også at grunden til at Profeten ikke
nævnte de frivillige handlinger er for at gøre religion nemmere for manden.
Især da manden er ny i islam, og hvis han over tiden er oprigtig med sin
forpligtelse, vil Allah (swt) åbne has hjerte til at udføre de frivillige
handlinger.
•
Andre lærde mener at de frivillige handlinger ikke er
nævnte da de kan forvirre manden i at tro at de er obligatoriske.
·
En
lignende hadith angiver:
En mand
henvendte sig til Profeten og spurgte: "Fortæl mig om en handling som når
jeg udføre, vil give mig adgang til paradis?"
Profeten
sagde: "Tilbed Allah, sæt ikke nogen lig ham, etablere bøn, giv zakat og
faste Ramadanen måned".
Manden
sagde, " Ved Allah, jeg vil ikke ophøje noget fra dette og jeg vil ikke
formindske noget fra dette".
Da manden gik, sagde Profeten
hvis nogen er tilfredse i at se en person fra paradis så skal de kigge på
manden der. Andre hadith inkluderer også fastholde familie bånd og holde sig
væk stor synder.
•
Betydningen af disse hadith er klar: minimums kravene for
at betræde paradiset er de 5 søjler, følge det Allah har gjort tilladeligt, og
holde sig fra det Han har gjort forbudt.
•
En vigtig lektie vi kan tage til os af dette er ikke at
overvælde os selv eller nye muslimer med alt for meget information eller handlinger.
•
Først opnå islamisk fundament, derefter vil vi komme tættere
på Allah, og have større lyst og evne til at udføre den frivillige handling
sammen med de obligatoriske.
•
Formålet med de
frivillige handlinger er at vi skal komme tætter på Gud, og kompensere for
nogen mangel i at udføre de obligatoriske handlinger.
·
Allah
(swt) siger i Koranen:
”De,
som Vi har givet Skriften, og som gransker den med ærefrygt som det sig hør og
bør, tror på den…” (Al Baqarah 2:121)
·
Et andet
vers siger:
“Du der
tror, forbyd ikke de gode ting Gud har gjort lovlig til dig - ikke overskrid
grænserne: Gud elsker ikke dem der overskrider grænser - men spis det lovlig og
gode ting Gud giver dig” (Al Ma’idah 5: 87-88)**
·
Både
hadith og Koran verset overfor refererer til dem der tillader det Allah har
gjort lovligt og forbyder det Allah har gjort ulovligt; endvidere ændre disse individer
ikke meningen eller indholdet af en hadith eller Koran vers for noget personlig
anlæg. De acceptere hvad Allah har sagt helhjertet og det er dem der vil komme
ind i paradiset.
·
Men
nogle gange føler vi nødvendighed i at formilde tro af andre ved at komprimere
vores egen så den passer eller for at vi skal have det bedre med noget vi laver.
Dette plejer at fører til at vi giver vores egne meninger i stedet for at følge
Allahs (swt) lov.
·
F.eks.
vil nogen citere en hadith eller vers og sige at det er okay at klæde sig upassende
på, lytte til musik, se upassende serier, ikke holde halal afstand med det
modsatte køn, tage stoffer, drikke, etc.
·
For at
blive nogle af dem der kommer ind i paradiset kan vi ikke ændre betydningen
eller kommer med egne meninger eller af afgørelse, Allah har klart erklæret
hvad er tilladt og hvad er forbudt.
·
Det er
vigtigt at anderkende at vi hat personlige lyster og tilbøjelighed til visse
handlinger så længe vi kæmper med os selv i at ændre Allahs ord fra Koraanne og
sunah, bare for at retfærdiggære vores problemer, så er det personlig kamp,
eller Jihad.
·
En
almen misforståelse med denne hadith er hvad manden mener, og mere vigtigt,
hvad han ikke mener:
•
Manden siger at han vil bede men kun de obligatoriske
bønner, giver obligatorisk zakat, kun faste ramadanen måned, og gå til Hajj kun
en gang; and i disse handlinger vil han ikke forøge eller formindske.
•
Manden mener ikke at han vil bagtale, undertrykke mennesker,
efterlade dem der har brug for hjælp, og fortsætte med at synde mens kan udføre
de minimums krav. Han er stadig forpligtet til at opføre sig ordenligt, opfylde
sit ansvar og holde sig væk fra at synde.
•
Allah (swt) siger: "Hvis du undgår de store synder
du er blevet forbudt, skal vi fjerne de mindre synder du har udført og lader
dig komme ind gennem indgangen til Paradis("An’Nisa 4:31)**
•
Dette vers indikere at de store synder kan holde os fra
at komme ind i paradiset, lige meget hvilke handlinger vi udføre. Men undgår vi
disse og udføre gode gerninger kan vi slette de mindre synder og lader os komme
ind i paradiset.
•
Allah (swt) har informeret os om store synder som vil
forhindre os i at komme ind i paradis:
1. Udføre shirk, altså
putte nogen lig med Allah.
2. Putte prisen op
for nødvendige varer op på ting som er nødvendig for almindelige mennesker, så
man ikke har andet valg at købe dem
3. At have nogen form
for arrogance
4. Indtil ens gæld er
enten tilgivet eller betalt
5. En person hvis
nabo ikke er sikke fra hans fortræd.
6. En der har
undertrykt eller gjort nogen forkert. Han skal fixe dette, ellers vil den
person få sin ret på dommedagen
•
Den tidelige generation, i Profetens tid, plejede at sige
at de troende ville blive holdt ved paradisets dør i de næste 100 år for de
synder de har udført er tilgivet.
•
Denne hadith indikere at hvis en person opfylder minimums
kravene og undgår de forbudte handlinger, har han fortjent paradis. Men vi er
stadigt obligerede til at opfylde vores ansvar, påføre og holde os fra synd.
Også frivillig handling er opfordret til at hjælpe os til at komme tættere på
Allah, og rense vores mindre synder.