Endnu en fredag er over os, og endnu engang er der blevet holdt oplæg alhamdulillah.
Denne gang var emnet "Islam som livsstil" og her har I en god omgang noter dertil:
Islam som livsstil
Livet
Koranen: brug af liv på den ‘rigtige måde’ - så det bliver smukt og godt + advare om misbrug og ødelæggelse.
Opnåelse af: lykke, visdom, moral, etik, næstekærlighed og smukkere tanker.
- Allah kender os bedst:
Koranen siger, at Allah kender os bedre end vi kender os selv og er tættere på os end vi selv er;
“Vi har skabt mennesket og Vi ved hvad dets sjæl tilhvisker det. Vi er tættere på mennesket end dets egen halspulsåre.” - Koranen 50:16
Allah ved alt - følelser og hengivenhed. Mennesket kan intet uden Allah. Skaber vores handlinger og hver eneste handlemulighed vi har.
- Egne handlinger:
Mennesket selv - vælger sine handlinger. Koranen: mennesket er grundlæggende skabt for, at tjene og tilbede Allah. Bestræbelsen er udvikling så det stemmer overens med dette ideal.
Udvikling; inden for rammer af det almindelige liv til modsætning af andre religiøse traditioner.
- Tilbedelse:
Liv i harmoni med menneskelig natur uden at bliver slaver for vores bæger. Ved brug af Koranen som vejledning (+ remembrance of Allah): opnå niveauer af visdom, åndelighed og moral, hvor almindelige handlinger som familieliv, arbejde, hvile, sex, tale, tænkning, spisning og omgang med andre mennesker bliver omdannet til tilbedelse, på linie med bøn, faste, pilgrimsfærd og almisse.
Kræver: vedvarende åndelig indsats, smukke og uselviske handlinger, tålmodighed, vilje, selvransagelse og hengivenhed til Allah.
For at finde den dybereliggende indre og ydre harmoni og fred har Allah sendt: bøger og sendebude.
“Han har skabt død og liv som en prøve, for at se hvem af jer der opfører sig bedst; Han er den, der besidder al magt og Den, som tilgiver igen og igen.”
“I kan tale hemmeligt eller åbenlyst; Han ved dog, hvad hjertet rummer. Mon ikke den, der har skabt alting, har viden om alt? Han er Den Skarpsindige og Den Indsigtsfulde. ” - Koranen 67:2, 13-14
Viden og uddannelse
- Søge viden:
Islams forhold til at erhverve sig viden og uddannelse er opsummeret i følgende vers fra Koranen:
“… Og sig (Muhammad): ‘Min Gud, forøg min viden.’” - Koranen 20:114
“Er en der tilbeder inderligt i nattens timer i næsegrus og stående, som tager sig i agt for livet herefter og som sætter sin lid til sin Guds barmhjertighed (lige som den der ikke gør det)?
Sig: Er de ens, dem der er vidende og dem der ikke er det?
Det er dem som har indsigt, som vil modtage vejledning.”
- Koranen 39:9
Profeten Muhammad, fred være med ham, har udtalt:(Hadith)
“At søge viden er en pligt for enhver muslimsk, mand som kvinde”
“Søg viden, selv hvis du skal tage til Kina.”
“Af alle gaver er ingen gave fra en far til sine børn bedre end uddannelse.”
Profetens bøn til Allah:
“Min Gud, lad ikke solen gå ned en eneste dag uden, at min viden er forøget.”
- Nødvendig viden:
No1: Den korrekte forståelse af realiteten og levereglerne i islam. Det er det livet afhænger af. No2: (verdslige) viden.Disse to grene af viden, viden om de spirituelle områder og viden om livet i verden, skal studeres og beherskes side om side.
I islam er der ikke sekulariseret - der er ingen forskel mellem det hellige og roller i samfundet.
- Pligt til videregivelse af viden:
Skal opsøges: for dens egen skyld, for kærligheden til at lære og for dens anvendelse.
Pligt at formidle den til andre.
- Uønsket viden:
Viden på basis af ondskab og dermed er det ikke tilladt:
- Magi og sort kundskaber
- spåning
- Astrologi
- Alt andet relateret til umorale og ondskab
Dog er videnskab, teknologi og lignende fra alle, en must!
Miljø
- Magt og grådighed
Teknologi og videreudvikling (grådighed) har drænet Jordens naturlige ressourcer.
Produktion = affald og forurening i et omfang, som aldrig før er set.
Magt: atomvåben, kemiske våben og biologiske våben – våben nok til at destruere Jorden mange gange.
Økonomi: udnyttelse og kontrol over verdens naturressourcer.
- Islamisk etik
Da det truer mennesket eksistens er det ikke tilladt at ifølge islamisk etik at udnytte jorden på den måde, men da menneskers hjerter er nemme at tilsmudse er selv de muslimske lande påvirket.
- Nationer som jeres
Til lands, til vands og i luften er der store variationer og kolonier af planter, dyrearter og organismer. Hver organisme har dets plads og dets rolle at spille i det indviklede og sammenhængende netværk af øko-systemer.
“Intet dyr er der på Jorden, som kravler og ingen fugl, der flyver på dets vinger, som ikke er nationer som jeres.” - Koranen 6:38
-> Hver skabelse har rettigheder i islam.
For mennesker er disse denne skabelse, eller hvad vi kalder naturen, tegn på Allahs kraft og visdom. Studere dette = love.
Verdenen er en gave til mennesket, som han eller hun må bruge til sin nytte.
Mennesket = autoritet, men også moralsk ansvar for at eksistere i harmoni med de naturlige omgivelser.
Dette er Allahs tillid (“ammanah“) til mennesket.
- Guds kærlighed
Historien viser Allahs kærlighed til skabelsen bestående af både mennesker og natur.
En mand kom til Profeten Muhammad med nogle fugleunger og sagde:
“Jeg passerede gennem skoven og hørte lyden af fugleunger, og jeg tog dem op og lagde dem i mit tæppe, og deres mor kom baskende og kredsede om mit hoved.”
“Læg dem ned,” sagde Profeten, og da han havde sat dem fri, kom moderen til sine børn.
“Undrer du dig over den kærlighed, moren har til sine unger?” spurgte Profeten.
“Jeg sværger ved Den, der har sendt mig, sandelig, Allah har større kærlighed til sine tjenere end denne mor til sine unger. Læg dem tilbage det sted, hvor du tog dem fra, og lad deres mor blive hos dem.”
Arbejde
- Arbejde er stolthed
Nogle mennesker betragter bestemte typer arbejde eller professioner for at være mere usle eller dårligere end andre. Men Profeten Muhammad, fred være med ham, talte imod denne forståelse: Menneskets stolthed bygger på dets arbejde – et hvilket som helst stykke arbejde – og at den virkelige ydmygelse er at være afhængig af hjælp fra andre.
Profeten sagde:
“Det er bedre for en person, at tage et reb og bære brænde på sin ryg for at sælge det, så Allah vil bibeholde hans ære, end at han tigger fra folk, uanset om de giver ham noget eller ej.”
(At samle brænde i skoven for at sælge det til en anselig pris, var et arbejde der blev set som det laveste.)
- Tilladte erhverv
FX: landbrug, handel, industri eller en hvilken som helst profession, så længe der ikke støttes eller formidles noget, der er haram.
Forbudt: prostitution og beslægtede erhverv, salg af alkohol, rusmidler, samt at ernære sig af indtægter fra banker og finansielle institutioner, der lever af rentetagning.
(Islam anser udlån på grundlag af renter (altså at kræve sine penge tilbage uden at dele risiko med låneren) som et voldsomt asocialt middel, der gør fattige endnu fattigere og rige endnu rigere.)
- Landbruget har en særlig plads -> Igen det med miljø
Vedrørende landbrug siger Allah i Koranen med henvisning til Hans gaver og favorisering af mennesket:
“Og Han har spredt jorden ud for sine skabninger. På den er frugt, dadelpalmer, korn, og duftende urter. Hvilke af jeres Guds gaver vil I benægte?” - Koranen 55:10-13
Profeten Muhammad har sagt:
“Når en muslim sår en plante eller dyrker en afgrøde, så vil han, når en fugl eller menneske spiser deraf, blive tilskrevet en almisse.”
“Hvis nogen planter et træ, beskytter det tålmodigt, og tager sig af det til det bærer frugt, vil Allah den Almægtige og Ophøjede, tilskrive ethvert brug af dets frugter, som almisse fra ham.”
- Profeter som håndværkere
Profeten David var smed, profeten Adam var bonde, profeten Noah var tømrer, profeten Idris var skrædder, og profeten Moses var hyrde. (Må Allahs fred og velsignelser være med dem alle.)
Eftersom hver af Allahs profeter havde et erhverv, bør en muslim finde glæde og stolthed i sin beskæftigelse og profession.
“Ingen tjener sin føde bedre end den, som tjener den ved sine hænder, ligesom Allahs profet, David, tjente sin føde ved sine hænders arbejde.” - Profeten Muhammad
Pligt at uddanne dig selvfølgelig selvom det ikke er landbrug og understøtte dem, der ikke er i stand til at arbejde eller ikke kan få et arbejde.
- Mening med arbejdet
Engang blev Profeten Muhammad fortalt om en mand, som brugte al sin tid på at bede i moskeen.
Profeten spurgte: “Hvem skaffer ham føde?”
“Det gør hans bror”, var svaret.
“Så er hans bror bedre end han”, svarede Profeten
At arbejde og tjene til livets ophold er ikke en straf.
Arbejdet > end den blotte overlevelse. Arbejde = nobelt og nødvendigt, for at et samfund kan fungere socialt og udvikle sig mod bedre velfærd for mennesker og natur.
Uanset hvor lidt man tjener ved det, er værdigt og værdsat af Allah.
Ondskab
- Hvorfor tillader Gud ondskab
Filosofisk spørgsmål, og relevant for alle dem der har oplevet dårlige ting i deres liv:
Hvorfor tillader Gud al den smerte og ondskab? Spørgsmålet er: “Hvis Gud er almægtig og god hvorfor er verdens tilstand så som den er?”
I en islamisk kontekst er spørgsmålet i bund og grund forfejlet.
Alting kommer som bekendt fra Gud, Allah: medgang og modgang, sandhed og illusion, smerte og lykke, liv og død, fred og krig, overflod og smalhals, sundhed og sygdom.
Det er netop Allah, der har defineret hvad der er det gode og hvad der er det onde.
“Han kan ikke stilles til regnskab for Sine handlinger, hvorimod de (menneskerne) vil blive stillet til regnskab for deres.” - Koranen 21:23
Det betyder at Allahs vilje og bestemmelser er det højeste og dermed “Det Gode” i absolut forstand.
- Hvad er godt og ondt
Godt og ondt, derimod, er menneskelige kategorier, som bygger på menneskets retfærdighedssans og dets oplevelse af verden. -> Som sådan er godt og ondt skabt af Allah.
For at kunne sige at noget er godt eller at noget er ondt skal vi se hele billedet: men det kan vi aldrig, det er kun Allah der kan det. Så når vi giver skylden for noget ‘ondskab’ er det på falske grundlag.
- Livet er en prøve
Livet = en prøve. Det vi gør nu kan være det afgørende i hvad der sker i det hinsides.
I forhold til evigheden er livet i denne verden som et blink med øjet.
“Han har skabt død og liv som en prøve, for at se hvem af jer der opfører sig bedst; Han er den, der besidder al magt og Den, som tilgiver igen og igen.”
“Enhver sjæl skal smage døden. Vi prøver jer med både ondskab og godhed, en måde at test jer på, og I vil blive bragt tilbage til Os.” - Koranen 67:2, 21:35
I Islam er det afgørende altid at stole på Allah. Allah = Kærlig, God, Retfærdig, Vis og Tilgivende.
I modgang og lidelse = Allah vil os det bedste og at ingen bliver uretfærdigt behandlet.
Ofte leder lidelse = spirituel indsigt og renselse.
Sorg = lykke, fattigdom til ydmyghed og taknemmelighed, modgang til standhaftighed og styrke.
- Det onde er menneskets oprør mod Gud
Samtidig er det i smerten og lidelsen -> tættest på Gud. Tit finder vi troen og Gud i ulykken.
Menneskelige erfaring = en forklædt velsignelse.
“… Det er muligt at I afskyer noget, selvom det faktisk er godt for jer og at I elsker noget, selvom det faktisk gør jer ondt; Allah er alvidende, mens I er uvidende.”
- Koranen 2:216
- Når mennesket begår ondt
Gud og naturen begår intet ondt. Mennesker har vi fri vilje = at vi kan begå ondt.
Sker det, er det den enkeltes og samfundet pligt, at gøre oprør og bekæmpe det onde. Det onde vil altid få sin straf; i denne verden eller i livet efter døden.